Kontrolka poziomu płynu chłodniczego to zaledwie jeden z wielu wskaźników mogących pojawić się na desce rozdzielczej Waszych aut. I choćby z tego tylko powodu jej zapalenie się nie zawsze przykuwa uwagę kierowcy. A czy powinno? Zdecydowanie tak. Dlaczego? Co może oznaczać świecąca się kontrolka płynu chłodniczego?

Kiedy zapala się kontrolka poziomu płynu chłodniczego, wielu z Was zapewne od razu myśli o jego braku. „Ale jak to? Przecież dopiero co dolewałem!” – tego typu reakcja ma miejsce bardzo często, bo też faktycznie paląca się kontrolka chłodziwa wcale nie musi oznaczać, że spadł nagle jego poziom lub też że zaniedbaliście serwis układu chłodzenia silnika. Możliwych jest również kilka innych przyczyn, dla których na tablicy rozdzielczej lub na wyświetlaczu pojawi się informacja o problemach w tym układzie. Co to za przyczyny? Sprawdźcie, co jeszcze może powodować zaświecenie się tej kontrolki i jak powinniście reagować na poszczególne scenariusze?

Najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki poziomu płynu chłodniczego to? Od czego warto zacząć diagnozowanie układu chłodzenia?

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G12PLUS
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G12PLUS

Jedną z najczęstszych przyczyn zapalenia się kontrolki poziomu płynu chłodniczego jest, oczywiście, niski poziom tego płynu. Powodem może być wyciek w układzie chłodzenia, do którego potrafi dojść w naprawdę różnych miejscach – od chłodnicy, przez węże, aż po uszczelki. Jeśli więc kontrolka chłodziwa zapłonie, warto zacząć od:

  • sprawdzenia poziomu płynu chłodniczego;
  • przejrzenia układ pod kątem ewentualnych nieszczelności;
  • uzupełnienia płynu do odpowiedniego poziomu;
  • monitorowania sytuacji i sprawdzania, czy problem się powtarza.

Jeśli nie udało Wam się znaleźć wycieku od razu, a wkrótce po uzupełnieniu płynu chłodniczego kontrolka ponownie się zapali, może to wskazywać na większy problem, wymagający interwencji specjalisty.

Jeśli nie wyciek, to co? Kolejną, całkiem częstą przyczyną świecącej się kontrolki płynu chłodniczego jest awaria czujnika poziomu tego płynu. Czujnik ten, umieszczony zazwyczaj w zbiorniku wyrównawczym lub w chłodnicy, monitoruje poziom płynu i przesyła informacje do systemu sterowania pojazdu. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, może wysyłać fałszywe sygnały prowadzące do niepotrzebnego alarmu. W takim przypadku powinna wystarczyć zwykła wymiana czujnika.

Co jeszcze może być przyczyną palącej się kontrolki płynu chłodniczego? Co warto sprawdzić w drugiej kolejności?

Środek do uszczelniania układu chłodzenia K2 Stop Leak 18,5g
Środek do uszczelniania układu chłodzenia K2 Stop Leak 18,5g

Oprócz tych najoczywistszych przyczyn, takich jak niski poziom płynu chłodniczego czy awaria czujnika, istnieją też inne, rzadziej wymieniane w poradnikach, ale również spotykane. Wśród nich koniecznie należy wymienić:

  • problem z termostatem – termostat kontroluje przepływ płynu chłodniczego między silnikiem a chłodnicą, utrzymując optymalną temperaturę pracy jednostki napędowej. Jeśli ulegnie awarii, może to prowadzić do przegrzewania się silnika lub niewłaściwego obiegu płynu, co system komputerowy pojazdu interpretuje jako niski poziom płynu chłodniczego. Poziom płynu może być właściwy, jednak kontrolka będzie informować o jego niedostatku;
  • problem z uszczelką pod głowicą – uszkodzona uszczelka pod głowicą może powodować przedostawanie się spalin do układu chłodzenia, co z kolei prowadzi do tworzenia się pęcherzyków powietrza w płynie chłodniczym. Zjawisko to potrafi skutecznie zafałszować odczyty czujnika poziomu płynu i spowodować zapalenie się kontrolki. Ponieważ uszczelka pod głowicą jest kluczowym elementem silnika, a jej awaria może prowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej, wszelkie podejrzenia co do jej stanu powinniście natychmiast sprawdzić;
  • problemy z elektroniką pojazdu – usterka układu elektronicznego może prowadzić do niewłaściwych odczytów stanu chłodziwa w układzie. Może to wynikać z uszkodzenia okablowania, korozji złączy lub z awarii jednostki sterującej (ECU). Diagnostyka podobnych problemów często wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy, dlatego przy tego typu podejrzeniach rozważcie skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu dysponującego odpowiednimi narzędziami i doświadczeniem.

Inną, rzadziej już spotykaną przyczyną pojawienia się kontrolki układu chłodzenia, jest zablokowanie się wentylatora chłodnicy. Wentylator stanowi element odpowiedzialny za dodatkowe chłodzenie płynu, przydatne zwłaszcza podczas jazdy w warunkach miejskich lub przy niskich prędkościach. Awaria wentylatora bądź jego zablokowanie może prowadzić do przegrzewania się płynu chłodniczego i sygnału w postaci świecącej się kontrolki. W zasadzie każde zjawisko prowadzące do wzrostu temperatury płynu chłodniczego będzie prowadziło do jej pojawienia się. Może to być:

  • uszkodzony wentylator,
  • przegrzewający się silnik,
  • niedrożność układu chłodzenia.

Co powinniście zrobić, gdy kontrolka poziomu płynu chłodniczego już się zapali? Jak zareagować na to ostrzeżenie?

Jak postępować w przypadku zapalenia się kontrolki układu chłodzenia? W jaki sposób należy rozwiązać możliwy problem?

Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G11
Płyn do chłodnicy IPARTS PLYN1G11

Gdy kontrolka poziomu płynu chłodniczego zapali się, najważniejszym – jak zwykle – jest zachowanie spokoju. Nerwowe manewry podczas jazdy to najgorszy możliwy wstęp do rozwiązania problemu, dlatego:

  • zatrzymajcie samochód w bezpiecznym miejscu i pozwólcie silnikowi ostygnąć przed otwarciem maski;
  • sprawdźcie poziom płynu chłodniczego, a jeśli to konieczne, uzupełnijcie go do odpowiedniego poziomu;
  • jeśli poziom płynu jest prawidłowy, ale kontrolka nadal się świeci, szukajcie samodzielnie innych możliwych przyczyn alarmu lub skontaktujcie się z mechanikiem w celu dokładniejszej diagnostyki.

Nie każdy kierowca będzie w stanie zidentyfikować i naprawić przyczynę problemu, zapobiegając poważniejszym uszkodzeniom w przyszłości, dlatego nie ma co udawać profesjonalisty. Jeśli problem przerasta Wasze możliwości, zdajcie się na pomoc specjalisty.