DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

3
3
1
1
5
5
5
5
2
2
8
8
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest ząbkowanie opon? Dlaczego opony ząbkują i w jaki sposób można temu zapobiec?

Ząbkowanie opon to zjawisko bardzo częste, a mimo to wciąż dla części kierowców bardzo tajemnicze. Nie każdy wie, ani czym jest to ząbkowanie, ani co tak naprawdę je wywołuje. Co Wy sami koniecznie powinniście o tym wiedzieć?

Ząbkowanie opon. Dlaczego opony ząbkują?

Z ząbkowaniem opon jest jak z zorzą polarną. Niby wielu je widziało, jeszcze więcej o nim słyszało, a gdy przychodzi do opisania tego zjawiska i wyjaśnienia, jak do niego dochodzi, robi się problem. Ząbkowanie opon to właśnie jedno z najpopularniejszych zjawisk dotykających opony samochodowe. Z całą pewnością wśród objawów nieprawidłowego zużycia opon to właśnie ząbkowanie znajduje się w ścisłej czołówce – w top 3 pod względem częstości występowania. A mimo to nadal niewielu kierowców wie, w jaki sposób dochodzi do tego ząbkowania? Czemu i jak to tak naprawdę wygląda? Bo też częściej takie efekty ząbkowania opony jesteśmy w stanie usłyszeć, niż zobaczyć.

Czym jest ząbkowanie opon? Na czym polega to dziwne, a przecież tak często występujące zjawisko?

Zacznijmy od samej nazwy, która dla wielu jest mocno myląca. Tak zwane ząbkowanie opon jest dość luźnym nawiązaniem do zjawiska ząbkowania np. u niemowląt. Na skutek ząbkowania na oponie tworzą się właśnie owe „ząbki”, które w rzeczywistości są ukształtowanymi w ten sposób klockami bieżnika.

Oryginalnie klocki bieżnika posiadają ostre, równe krawędzie. Krawędzie te opisywane są fachowo jako:

  • krawędź natarcia
  • oraz krawędź spływu.

Krawędź natarcia klocka bieżnika jest tą krawędzią, która podczas ruchu samochodu pierwsza styka się z podłożem. To ona ma za zadanie „zaatakować” nawierzchnię, w razie potrzeby wgryźć się w błoto lub śnieg i znaleźć punkt zaczepienia – odepchnąć koło od podłoża, uniemożliwić poślizg, a ułatwić ruch. Krawędź spływu znajduje się po drugiej stronie klocka bieżnika. To w jej kierunku przetacza się koło i to na nią opada cały ciężar auta. Krawędź ta jest w większości przypadków najmocniej obciążona i przez to też właśnie ona najsilniej się zużywa. Podczas jazdy po równej, twardej nawierzchni, w oponach posiadających mocne, wyraźne klocki, zużycie klocków bieżnika postępuje w właśnie kierunku krawędzi spływu. Na powierzchni klocka tworzy się skos, który z czasem zaczyna upodabniać rząd kolejnych klocków do zębów piły tarczowej. Stąd właśnie nazwa „ząbkowanie opon”.

Dlaczego opony ząbkują

Dlaczego opony ząbkują? Co może przyśpieszyć ząbkowanie opony, a co wpływa na spowolnienie tego procesu?

Mimo iż wiemy dokładnie, jak dochodzi do ząbkowania opon, nie zawsze jesteśmy w stanie wskazać konkretne przyczyny, które do tego zjawiska prowadzą. Cześć ekspertów mówi wprost, że ząbkowanie opon jest naturalnym procesem zużywania się ogumienia samochodowego i jako takiemu nie jesteśmy w stanie nigdy w pełni zapobiec. Jedyne, co możemy robić, to wprowadzać działania mające na celu złagodzenie tego problemu, najczęściej poprzez pilnowanie tego, aby opony zużywały się równomiernie. Bez wątpienia jednak jesteśmy w stanie wymienić szereg okoliczności, które mają bezsprzecznie wpływ na ząbkowanie opon i które często zjawisko to przyśpieszają. Okolicznościami tymi są:

  • geometria kół – im dalsza od ideału, tym łatwiej o ząbkowanie opon,
  • stan techniczny zawieszenia – zły stan amortyzatorów bardzo przyśpiesza ząbkowanie,
  • moment obrotowy silnika,
  • ciśnienie w oponach – zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie kończy się nierównym zużyciem bieżnika,
  • styl jazdy kierowcy – jest to jeden z tych niewielu przykładów na to, że zbyt zachowawcza jazda niekoniecznie jest dobra dla samochodu,
  • sposób użytkowania pojazdu – ząbkowaniu można próbować zapobiegać (można nie dopuszczać do tego, aby tworzyły się wyraźne „ząbki” na kostkach bieżnika), wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad.

Zabkowanie opony

Na liście czynników przyśpieszających ząbkowanie opon mamy też kilka takich, z którymi nieraz naprawdę trudno jest walczyć. Czasem jest to po prostu rzecz całkowicie od nas niezależna. Do takich właśnie czynników należą:

  • rodzaj zawieszenia – w środowisku kierowców krąży dość mocne przeświadczenie co do tego, że zawieszenie wielowahaczowe sprzyja ząbkowaniu opon,
  • masa pojazdu – ogólnie im cięższe i bardziej zaawansowane auto (patrz wyżej), tym większa szansa na wyząbkowane opony,
  • rodzaj bieżnika opony – teoretycznie możemy unikać opon o rowkach poprzecznych i wyraźnych klockach, jednak nie zawsze będzie to możliwe. Dla niektórych pojazdów właśnie takie opony będą najlepszym wyborem.

Na szczęście problem z ząbkowaniem opon, nawet jeśli nieunikniony, nie jest wcale problemem, z którym nie można sobie poradzić. Jak zrobić to dobrze?

Czy ząbkowaniu opon można jakoś zapobiec? Co należy robić, aby opony samochodowe zużywały się równomiernie?

Najprostszym i chyba „najzdrowszym” sposobem na radzenie sobie z ząbkującymi oponami jest – oprócz utrzymywania auta w dobrym stanie technicznym – jest regularne przekładanie opon. Opony ząbkują z intensywnością zależną od miejsca, w jakim się znajdują. Inaczej proces ten przebiega na tylnej osi (mocniej), a inaczej na osi przedniej. Dlatego warto mniej więcej 2 raz w roku lub co 10 tys. przejechanych kilometrów zrotować położenie kół.

Rotowanie kół należy wykonywać według schematu zależnego od rodzaju opon oraz typu napędu w samochodzie. Dokładne wytyczne dotyczące tego, jak taką rotację wykonać w Waszym konkretnym przypadku, zawsze otrzymacie od naszych ekspertów podczas zamawiania nowego kompletu opon.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

TOP 10 najczęściej powtarzanych mitów na temat opon zimowych. Co koniecznie powinniście wiedzieć o zimówkach?

Środek zimy to najlepszy moment na rozmowę o oponach zimowych. W końcu to zimą najmocniej odczuwamy ich znaczenie. I choć wielu kierowców ma sporą praktykę w jeździe na oponach zimowych, wciąż żywe są wśród nas mity mogące na tę praktykę bardzo niekorzystnie wpłynąć. Co to za mity? Jakie to nieprawdziwe informacje na temat opon zimowych krążą w społeczności polskich kierowców?

czytaj więcej >
Homologowane opony, a ich zamienniki. Rozmiar opon inny niż homologacja

Jak rozpoznać opony z homologacją? Czym różnią się od opon bez homologacji i czy można wybrać rozmiar opon inny niż ta homologacja nakazuje?

Dla jednych jest to kolejny marketingowy zabieg mający skłonić kierowców do większych wydatków, dla innych wymóg nowoczesnej motoryzacji i daleko posunięte dopasowanie opony do samochodu. Homologacja producenta – bo o niej mowa – jest tematem niezwykle ciekawym i wciąż kontrowersyjnym. Również w kwestii zmiany rozmiaru opony.

czytaj więcej >
Opona diagonalna czy radialna? Jakie są różnice między nimi?

Opona diagonalna czy radialna? Na czym polegają główne różnice między nimi?

Zdecydowana większość opon dostępnych w naszym internetowym sklepie motoryzacyjnym iParts.pl to opony radialne. Ale przecież nie jest to jedyny typ opon, jakie występują na polskim rynku. Oprócz opon radialnych, wciąż mamy jeszcze opony diagonalne. Co to za opony? Czym różnią się opony diagonalne od radialnych i jakie jest ich zastosowanie?

czytaj więcej >
Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady