Falken EuroALL Season, czyli kolejne generacje opon całorocznych o zupełnie różnych obliczach
Falken to stosunkowo nowa marka na rynku oponiarskim, ale dała się już poznać jako producent naprawdę dobrych opon o sportowym charakterze. Czy ten sam opis pasuje do opon całorocznych z serii Falken EuroALL Season?

Marka Falken ma dość krótką historię, a związane z nią kwestie właścicielskie są dość mocno zagmatwane. Jedni piszą, że opony Falken są własnością legendarnej marki Dunlop, inni twierdzą, że Falken to po prostu produkt nowej japońskiej spółki. A jaka jest prawda? Opony Falken zadebiutowały w latach 80. i faktycznie ich producentem jest znane, japońskie przedsiębiorstwo. To samo przedsiębiorstwo w swoich fabrykach produkuje również opony Dunlop, co najlepiej pokazuje, że mamy do czynienia z prawdziwym ekspertem w kwestii ogumienia samochodowego. Jednak to nie Japończycy są właścicielami marek Falken i Dunlop, ale amerykański koncern Goodyear. Mamy tu więc do czynienia z połączeniem 3 najwyżej rozwiniętych myśli technologicznych w branży – amerykańskiej, japońskiej oraz brytyjskiej (poprzez twórcę i pierwszego właściciela marki Dunlop).
Dziś opony Falken kojarzone są przede wszystkim z motorsportem, choć ich „cywilne” wersje niekoniecznie musza być produkowane z myślą o autach sportowych. Na pewno nie jest tak w przypadku opon całorocznych Falken EuroALL Season, które – choć posiadają w sobie widoczne elementy zaczerpnięte z torów wyścigowych – powstały głównie na potrzeby aut poruszających się po miastach i terenie zabudowanym. Czy z roli tej wywiązują się należycie? Czy Falken EuroALL Season to dobra propozycja na cały rok dla polskich kierowców?
Opona całoroczna Falken EuroALL Season AS 200. Czy na podstawie opony letniej można zrobić dobrą „wielosezonówkę”?
Opona osobowa wielosezonowa FALKEN Euro All Season AS200 185/50 R16 81V
Każdy producent opony całorocznej ma dwa podstawowe wybory w drodze do osiągnięcia założonego celu, a są nimi:
- Dodanie do typowej opony letniej właściwości opon zimowej
- Dodanie do klasycznej opony zimowej cech typowych dla opon letnich.
W przypadku modelu Falken EuroALL Season AS 200 w sposób więcej niż ewidentny mamy do czynienia z tym pierwszym rozwiązaniem, czyli z projektem opony całorocznej opartym na oponie letniej, do której dodano zestaw cech mających sprawić, że model ten będzie sobie odpowiednio dobrze radzić w warunkach zimowych. Co wskazuje na takie właśnie rozwiązanie? Przede wszystkim bieżnik, który w modelu Falken EuroALL Season AS 200 jest bieżnikiem asymetrycznym – co obecnie w oponach wielosezonowych prawie się już nie zdarza – o rysunku typowym dla ogumienia samochodowego przeznaczonego do użytkowania latem. Widać to w takich elementach jak:
- 3 środkowe żebra opony przedzielone szerokimi kanałami rynnowymi odprowadzającymi wodę;
- mocne, szerokie klocki boczne zwiększające powierzchnię styku opony i kontrolę nad nią podczas pokonywania zakrętów;
- konstrukcja rowków wzdłużnych i porzecznych służących do odprowadzania wody ze środka opony na zewnątrz.
Tę letniość opony widać również w osiągniętych dzięki temu konkretnemu projektowi charakterystykach, jak choćby w bardzo dobrym komforcie zapewnianym podczas jazdy. Falken EuroALL Season AS 200 jest oponą bardzo cichą, choć nieco gorzej wygląda sprawa z oporami toczenia i z przyczepnością na mokrej nawierzchni. Jeśli chodzi o hamowanie na mokrym, nie jest to opona zła, ale też z całą pewnością nie jest wyczynowa. Zwiększona twardość mieszanki oraz liczne lamele – konieczne w przypadku opony mającej radzić sobie w warunkach zimowych – nie pozostają bez wpływu na osiągi. Pamiętajcie jednak, ze jak każda opona całoroczna, opona Falken EuroALL Season AS 200 również jest efektem pewnego kompromisu.
Opona wielosezonowa Falken EuroALL Season AS 210. Jaki efekt przynosi wprowadzanie do opony zimowej elementów opony letniej?
Opona osobowa wielosezonowa FALKEN EuroAll Season AS210 185/55 R15 86H
W przypadku modelu Falken EuroALL Season AS 210 oponą bazową była z kolei ewidentnie opona zimowa, którą następnie starano się „poprawić” tak, aby spełniała również warunki konieczne dla bezpiecznego i efektywnego użytkowania latem, podczas wysokich temperatur. Zimowy charakter opon całorocznej Falken EuroALL Season AS 210 widać przed wszystkim w jej:
- bieżniku – jest to typowy dla „zimowek” bieżnik kierunkowy z charakterystyczną „jodełką”;
- twardości mieszanki – a jest to mieszanka wyjątkowo, jak na opony całoroczne, miękka, wskazująca wyraźnie na to, że opona ta powinna doskonale sprawdzać się przy niskich temperaturach.
A w jaki sposób „poletniono” oponę bazową, by model Falken EuroALL Season AS 210 mógł być skuteczny również latem? Możemy wymienić tu przynajmniej dwa tricki widoczne na pierwszy rzut oka, którymi są:
- Szerokie rowki w kształcie litery „V” odprowadzające wodę – ich przeznaczenie w zasadzie jest podwójne, ponieważ latem służą one właśnie do odprowadzania wody, a zimą do generowania przyczepności na śniegu
- Zastosowanie tzw. mini-rowków poprzecznych – rowki te zwiększają i usprawniają odprowadzanie wody z centralnego pasa opony, poprzez rowki „V”, na zewnątrz bieżnika.
A jak konstrukcja ta przekłada się na charakterystykę i oceny opony całorocznej Falken EuroALL Season AS 210? Na pewno w porównaniu z modelem AS 200 widzimy poprawę pod względem oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. W tych aspektach model Falken EuroALL Season AS 210 jest po prostu lepszy. Jest jednak również nieco głośniejszy, co nie każdy poczytuje za wadę, zwłaszcza w przypadku kierowców, którzy – zgodnie z założeniem marki – używają opon całorocznych Falken EuroALL Season AS 210 głównie do jazdy po mieście i terenach podmiejskich.