DO -9% NA CZĘŚCI SAMOCHODOWE! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

5
5
6
6
4
4
6
6
1
1
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak prawidłowo rozpoznać zużycie przegubów półosi? Co wpływa na przyśpieszenie ich zużycia?

Charakterystyczne stukanie dochodzące z okolicy przedniego zawieszenia to tylko jeden z objawów typowych dla zużytych przegubów półosi. Znacznie mniej oczywistym sygnałem są wibracje odczuwalne na kierownicy, a czasem wręcz na całym nadwoziu. Co jeszcze może ostrzegać nas o zużyciu przegubów półosi? Co w największym stopniu przyczynia się do przyśpieszenia tego procesu?

Typowe objawy zużycia przegubów półosi

Kiedy podczas ruszania lub przyśpieszania samochodem ze skręconymi kołami, z okolicy przedniego zawieszenia zaczynają dochodzić nas niepokojące dźwięki przypominające metaliczne postukiwanie, powinniśmy natychmiast zainteresować się stanem przegubów półosi. Dlaczego? Ponieważ jest to bezwzględnie najczęściej spotykany objaw ich zużycia. Te niepokojące, stukające dźwięki to jeden z najoczywistszych sygnałów, iż przeguby napędowe półosi zużyły się w stopniu na tyle dużym, że pojawiły się już luzy pomiędzy poszczególnymi elementami współpracującymi w przegubie zewnętrznym, czyli w tym, który umieszczony jest przy kole.

Jednak samo stukanie podczas wyżej opisanej sytuacji to nie wszystko. Zużyte przeguby półosi mogą wysyłać również inne, znacznie mniej oczywiste sygnały. Jednym z takich sygnałów są wibracje, które dochodzą do koła kierownicy (są na nim dość wyraźnie odczuwalne) lub nawet rozchodzące się po całym nadwoziu. Ten objaw zużycia przegubów jest trudniejszy do zidentyfikowania i nieco utrudnia prawidłową diagnozę. Należy jednak potraktować go niezwykle poważnie. Dlaczego? Ponieważ wibracje tego rodzaju to znak, że zużyciu uległ nie tylko przegub zewnętrzny, ale i wewnętrzny. Możliwym jest, że to właśnie zużycie przegubu wewnętrznego jest główną przyczyną tego zjawiska. Przegub ten umieszczony jest na wyjściu z mechanizmu różnicowego i charakteryzuje się zwykle znacznie większą żywotnością, niż przegub zewnętrzny. Objawy jego zużycia pojawiają się rzadziej i być może z tego powodu nie są tak powszechnie znane. Musimy jednak pamiętać, iż do zużycia tego elementu z biegiem czasu może dojść w każdym aucie, a jednym z charakterystycznych objawów jego zużycia będą właśnie takie „tajemnicze” wibracje rozchodzące się po całym nadwoziu, których to wibracji nie jesteśmy w stanie wyeliminować w żaden inny sposób, niż przez wymianę uszkodzonego elementu.

Przyczyny zwiększonego zużycia przegubów

W przypadku zużycia przegubów półosi mamy do czynienia z dwoma najczęstszymi czynnikami wpływającymi na przyśpieszenie tego procesu. Pierwszym czynnikiem są błędy eksploatacyjne polegające m. in. na braku stałej kontroli stanu tzw. manszety, czyli gumowej osłony przegubów. Osłona ta, choć jest zdecydowanie najtańszym elementem przegubu, jest też elementem bodajże najistotniejszym, ponieważ odpowiada za ochronę części przed zabrudzeniami oraz czynnikami atmosferycznymi. Dlatego tak ważne jest to, aby kontrolować stan gumowej osłony przy każdej nadarzającej się okazji i w przypadku odkrycia najmniejszego nawet uszkodzenia, dokonać jej natychmiastowej wymiany.

Drugim czynnikiem przyśpieszającym zużywanie się przegubów półosi są przeciążenia generowane przez układ napędowy. Gwałtowne ruszanie na skręconych kołach lub przyśpieszanie na zakrętach nieodmiennie przyczynia się do szybszego zużycia przegubów. Nie bez powodu najkrótszą żywotnością cieszą się przeguby w samochodach używanych przede wszystkim w mieście, a najdłuższą w samochodach pokonujących głównie długie trasy. Im więcej skrętów, szarpnięć i manewrów, tym większe zużycie przegubów półosi.

Popularne z kategorii Przeguby napędowe

Przegub napędowy - kompletny GSP 803019
98,00 zł
4.5 (28 ocen)
Przegub napędowy - kompletny GSP 803037
78,00 zł
4.5 (28 ocen)
Przegub napędowy - kompletny SCHAEFFLER FAG 771 0010 30
113,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przegub napędowy - kompletny SKF VKJA 3028
219,00 zł
4.4 (9 ocen)
Przegub napędowy - kompletny METELLI 15-1930
130,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przegub napędowy - kompletny GSP 656013
114,00 zł
4.5 (28 ocen)
Przeguby napędowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Przeguby napędowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Przeguby napędowe
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
Witam, mam zamontowany w aucie nowy przegub zewnętrzny, ale robi się on ciepły, przed założeniem bardzo ciężko chodził, nie dało się nim kręcić rękoma.
Sam mam lamborghini huracan i przeguby są często do wymiany oczywiście gdy się katuje tego była
Mechanik z sewisu subaru mówił mi że w Outbacku występuje problem z półosiami. Sam mam Forestera SG i mechanicznie OK ale rdza go gryzie. Zaprojektowane są tak żeby serwis mógł zarobić.
Nie wiem jaka jest tego przyczyna , ale w moim Outbacku z 2008 roku juz dwukrotnie wymieniałem przednie półosie ( przeguby do tego modelu nie występoją jako części zamienne ) , a teraz czeka mnie to samo z tyłu . Zamienników nie ma , a zakup oryginałów od autoryzowanego sprzedawcy to kwota ponad 5 k za komplet. Skorzystam z możliwości jakie oferuje MOTOMAX Toruń i wyślę dwie półosie do regeneracji . Cena za komplet ( dwie półosie ) to około 2.2 k plus transport . O manszety zawsze dbałem. Przez siedem lat eksploatacji nazbierałem 8 faktur za wymianę. Jeżdżę głównie po mieście , więc może rzeczywiście to jest przyczyną. Tyle że jest to mój 10-ty samochód . Jeździłem różnymi , ale tylko w tym Subaru mam problemy z przegubami.
Ja dość długo jeździłem z uszkodzonym przegubem będąc tego całkiem nieświadomym. Niestety później przez to byłem zmuszony wymienić całą półoś. Od wtedy regularnie sprawdzam stan gumowych osłon przegubów. Lepiej zapobiegać i kontrolować stan swojego samochodu bo może nas to ochronić przed nieplanowanymi wydatkami.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze