-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

4
4
1
1
4
4
5
5
1
1
2
2
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak usunąć nagar w silniku? Dlaczego stosowanie płukanek ma naprawdę sens i kiedy powinniście ich używać?

Wokół usuwania nagaru z silnika za pomocą płukanek narosło sporo nie mających żadnych podstaw mitów. Mimo to ciągle istnieją i zniechęcają kolejnych kierowców do sięgnięcia po te preparaty. A może jednak w jest w tych mitach nieco prawdy i usuwanie nagaru z silnika może skończyć się źle?

Nagar w silniku. Jak usunąć? Objawy, czyszczenie i przyczyny

Nagar występujący w silniku to nic innego, jak osad o różnym stanie skupienia – może być to mokra maź lub twardy, zbity nagar – który wytrąca się głównie w trakcie procesu spalania oleju silnikowego, ale też samego paliwa (zwłaszcza diesla). Nagar ten następnie osadza się w silniku wszędzie tam, gdzie tylko jest się w stanie utrzymać, szczególnie chętnie we wszelkiego rodzaju szczelinach i „uchyłkach”, z których nie jest natychmiast wypłukiwany przez olej lub przedmuchiwany przez spaliny. Z czasem nagar ten może zacząć stanowić niemały problem, stąd też różne próby usunięcia go za pomocą tzw. płukanek do silników, czyli preparatów rozpuszczających nagar i łączących go z olejem silnikowym. Czy stosowanie tych płukanek jest jednak bezpieczne? Jak należy ich używać i jakich efektów możecie się dzięki nim spodziewać?

W jaki sposób możecie samodzielnie usunąć nagar z wnętrza silnika? Czego możecie użyć do oczyszczenia jednostki?

Teoretycznie do wypłukaniu nagaru z silnika możecie użyć nawet mieszanki nafty z benzyną ekstrakcyjną. Właściwości tych dwóch płynów są prawie takie same, jak profesjonalnych płukanek. Z tym, że „prawie” potrafi zrobić w tym przypadku naprawdę sporą różnicę. Stosowanie chałupniczych metod i zalewanie silnika naftą może się powieść i może nawet nie skończyć się żadnymi przykrymi konsekwencjami. Po co jednak ryzykować, skoro za jedno opakowanie najtańszej płukanki (np. Mannol Motor Flush) zapłacicie ledwie parę złotych więcej, niż za naftę? Tym bardziej nie ma to sensu, jeśli chcecie osiągnąć efekt więcej niż podstawowy i naprawdę zależy Wam na stanie Waszego silnika. Fakt, że wypadałoby wówczas sięgnąć do górnej półki i zdjąć z niej np.:

jednak cena dobrej klasy preparatów zawsze odpowiadać będzie zapewnianej przez nie jakości. Poza tym płukanek do silnika nie używa się przecież co miesiąc. A kiedy używać się ich powinno?

Kiedy powinniście używać płukanek do usuwania nagaru z silnika? Jak powinno się je stosować?

Płukanek do silnika zawsze używajcie zgodnie z zaleceniami producenta. Wprawdzie aptekarska dokładność przy odmierzaniu proporcji (ile płukanki na ile oleju) nie jest wymagana, ale też nie możecie przesadzać z kolei w drugą stronę.

A kiedy warto stosować płukanki? Eksperci na ogół wymieniają 3 sytuacje, kiedy doraźne użycie płukanek jest co najmniej wskazane. Sytuacjami tymi są:

  1. Kupno samochodu używanego – przepłukujecie silnik zaraz po tym, jak auto trafia w Wasze ręce
  2. Zmieniacie rodzaj stosowanych olejów – np. do tej pory używaliście 15W40, a teraz chcecie, zgodnie z zaleceniami producenta auta, przejść na 5W40
  3. W silniku pojawiły się nagle dziwne, niezidentyfikowane odgłosy – czasem wystarczy jedno solidne przepłukanie, aby motor zaczął pracować znów właściwie.

Oczywiście, płukanki do silnika możecie również używać profilaktycznie, co jakiś czas i to bez obawy, że jej stosowanie przyniesie jakiekolwiek zagrożenie dla jednostki napędowej. Dlaczego?

Czy używanie płukanek do silnika może przynieść jakiekolwiek działania niepożądane? Skąd biorą się różne mity na ten temat?

Twierdzenie, że płukanka jest w stanie rozszczelnić silnik, pozbawiona jest podstaw i sensu. Przede wszystkim dlatego, że nagar nie jest żadnym uszczelniaczem dla zużytych silników. Jest to zawsze ciało obce, które wpływa negatywnie na pracę jednostki napędowej. Zawsze i nie ma od tej zasady żadnych wyjątków. Po drugie, płukanka ma za zadanie przywrócić silnik – przynajmniej pod względem jego czystości – do stanu jak najbliższego oryginałowi. A z pewnością Wasze auto nie wyjechało z fabryki z czystym, ale nieszczelnym silnikiem. Wreszcie, po trzecie, płukanka do silnika (o ile jest używana prawidłowo) nie niszczy w żaden sposób silnika w tym jego fabrycznych uszczelnień (np. uszczelki pod głowicą).

A skąd biorą się mity na temat szkodliwości płukanek? Cóż, kiedyś sądzono, że kąpiel może być niebezpieczna dla zdrowia. Oba te mity są zapewne dziełem ludzi podobnego typu.

Co daje jednorazowe, dokładne przepłukanie silnika? Jakich efektów możecie się od razu spodziewać

A skoro środki do usuwania nagaru nie są niebezpieczne dla silnika, to na czym polega ich korzystne działanie? Po użyciu takiej płukanki na silniku o sporym przebiegi i równie dużym zabrudzeniu nagarem, możecie natychmiast liczyć na:

  • wyraźne zmniejszenie dymienia z rury wydechowej,
  • sporą poprawę kompresji na silniku (a więc jednak nie rozszczelnia!).

W dłuższej perspektywie płukanki pozwalają wydłużyć życie silnika oraz samego oleju, a także zadbać o to, aby ten nowy olej jak najlepiej spełniał swoje zadanie. Czasem taka płukanka potrafi wręcz z miejsca rozwiązać jakiś pomniejszy problem z jednostką napędową, choć tu już wiele zależy od natury tego problemu.

Skąd się bierze nagar w silniku? Co sprawia, że motor zarasta twardym, trudnym do usunięcia nagarem?

Nagar w silniku to w pierwszej kolejności sprawka niskiej jakości oleju. Używanie słabej jakości oleju, a także przeciąganie interwału jego wymiany, to prosta droga do zarastania silnika twardym, trudnym do usunięcia nagarem. Oprócz oleju, winę za odkładanie się zabrudzeń w silniku ponosi również jakość paliwa, a także kierowca, który odpowiada nie tylko za dobór obu wymienionych płynów, ale i za profilaktykę. W końcu można było używać tych płukanek wcześniej, a nie dopiero w momencie, gdy silnik zarósł już, jak Rumcajs po rocznym pobycie w lochu u Księcia Pana.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
121,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
155,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
136,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
206,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
148,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Wykorzystywany głównie w Mazdach silnik Wankla nie ma najlepszej opinii. Z tego też powodu kolejne modele Mazdy RX mają tylu samo zwolenników, co przeciwników. Czy słusznie? Skąd biorą się mity na temat silnika Wankla? Jak należy do nich podchodzić?

czytaj więcej >
Gdzie wlać olej silnikowy? Jak dolać olej do silinka w sposób w pełni prawidłowy?

Jak i gdzie należy wlewać olej silnikowy? W jaki sposób prawidłowo uzupełniać poziom oleju w samochodzie?

Olej silnikowy jest niezbędnym płynem samochodowym, bez którego żaden silnik nie jest w stanie funkcjonować. Oleju silnikowego w układzie smarowania nie może zabraknąć, ale nie może go też być w nim zbyt dużo. Jak sprawdzić jego ilość? W jaki sposób prawidłowo uzupełniać braki?

czytaj więcej >
Wydmuchiwany olej spod korka wlewu oleju. Dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?

Problem z wydmuchiwaniem oleju silnikowego spod korka wlewu. Dlaczego tak się dzieje i co z można z tym zrobić?

Przedmuchy oleju silnikowego spod korka wlewu nie są zjawiskiem częstym i oby nigdy nie były. Dlaczego? Ponieważ mogą świadczyć o poważnych usterkach w silniku, które są w stanie doprowadzić do kosztownych lub nawet bardzo kosztownych napraw. Skąd biorą się te przedmuchy? Co ma z nimi wspólnego dymienie spod korka oleju? Kiedy jest to problem, a kiedy nie?

czytaj więcej >
Często pojawiająca się kontrolka ciśnienia oleju. Co jest przyczyną i jak rozwiązać problem?

Co jest przyczyną często pojawiającej się kontrolki ciśnienia oleju. Jak rozwiązać ten problem?

Znana każdemu kierowcy „lampa Aladyna” to jedna z tych kontrolek, których pojawienie się może znaczyć naprawdę wiele. Nie zawsze chodzi tu o ciśnienie oleju i nie zawsze będzie to jakiś poważny problem, ale zawsze należy to sprawdzić. Co może być przyczyną częstego świecenia się kontrolki ciśnienia oleju?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady