-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

4
4
7
7
4
4
4
4
3
3
9
9
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak własnoręcznie odnowić pokrywę zaworów silnika w sportowym klasyku?

Upiększanie i odnawianie samochodu kojarzy nam się przede wszystkim z tuningiem optycznym nadwozia lub wnętrza kabiny. Jednak coraz częściej odnawiamy również te elementy konstrukcji, które widoczne są dopiero po podniesieniu maski auta. Najlepszym przykładem jest tu pokrywa zaworów silnika, która zwłaszcza w klasycznych już, usportowionych modelach, zasługuje na utrzymywanie jej w jak najlepszym stanie.

Odnowienie pokrywy zaworów silnika - czyszczenie, malowanie

Autach, w których warto dbać o wszystko

Moda na klasyczne, usportowione youngtimery (utrzymane w oryginalnej wersji samochody wyprodukowane pomiędzy latami 60. a 80. ubiegłego wieku, posiadające już dziś status „kultowych zabytków”) coraz bardziej zyskuje na popularności. Coraz więcej osób poszukuje tego typu modeli i coraz więcej warsztatów specjalizuje się w ich naprawach i renowacji. Auta te cieszą się zainteresowaniem głównie dzięki swojej niepowtarzalnej stylistyce, solidności wykonania i przywiązaniu ich producentów do szczegółów. Ich właściciele wkładają wiele wysiłku w odnawianie najdrobniejszego nawet elementu konstrukcji, nic więc dziwnego, iż większość z nich odnawia nie tylko widoczne elementy nadwozia i wyposażenia kabiny, ale również te ukryte na co dzień pod maską. Dotyczy to szczególnie pokrywy zaworów, która bardzo często była znakiem firmowym producenta i swoistą wizytówką potwierdzającą sportowy charakter samochodu.

Demontaż i czyszczenie pokrywy zaworów silnika

Jeśli chcemy odnowić pokrywę zaworów silnika jak należy, musimy zacząć od jej wymontowania. Demontaż taki w zasadzie nigdy nie jest skomplikowany. Dla przykładu, w większości szesnastozaworówek wystarczy zdjąć biegnący przez środek pokrywy dekiel osłaniający przewody i świece, zdemontować przewody i wąż odpowietrzający (nie musimy wykręcać samych świec), a następnie odkręcić wszystkie śruby przytrzymujące pokrywę.

Stara uszczelka pokrywy zaworów do niczego nam się już nie przyda. Należ zastąpić ją nową. Po usunięciu jej, pokrywę dokładnie oczyszczamy z brudu i oleju za pomocą pędzelka i benzyny ekstrakcyjnej.

Jeśli chcemy zachować oryginalną strukturę pokrywy, nie możemy zdejmować z niej starej farby mechanicznie, ani nawet z użyciem twardej szczotki drucianej. Jedynym rozwiązaniem są wówczas specjalne preparaty do usuwania farby. Preparat taki nakładamy na pokrywę grubą warstwą i czekamy, aż stara farba zamieni się w galaretę. Wówczas możemy ją łatwo zeskrobać zwykłą szpachelką. W razie konieczności możemy nałożyć drugą warstwę preparatu i w trudniej dostępnych miejscach użyć miękkiej szczotki drucianej.

Malowanie porywy i wymiana uszczelki

Oczyszczoną dokładnie pokrywę zaworów możemy lekko przeszlifować papierem ściernym (na kostce), ale tylko tam, gdzie oryginalnie był zachowany kolor srebrny. Następnie całość starannie odtłuszczamy, zabezpieczamy króciec odmy i przystępujemy do nakładania nowej farby.

Przy wyborze nowej farby pamiętajmy, że liczy się nie tylko jej wygląd, ale i odporność na wysoką temperaturę. Farba wytrzymująca temperaturę 180℃ powinna wystarczyć. Zwykle farba taka pełną trwałość uzyskuje dopiero po upływie 24 godzin, jednak będziemy mogli ją obrabiać już po upływie ok. 1 godziny. Sama obróbka również nie jest przesadnie skomplikowana, gdyż zwykle polega wyłącznie na odsłonięciu części pokrywy, która oryginalnie nie była pomalowana. W tym celu należy zabezpieczyć taśmą przylegającą powierzchnię, a farbę z wybranej części ściągnąć zwykłym papierem ściernym o rosnącej gradacji.

Na koniec pozostaje już tylko założyć nowe uszczelki pokrywy zaworów i zamontować wszystko we właściwy sposób. I gotowe. Kilka godzin pracy wystarczy, aby zachwycić każdego miłośnika motoryzacji, który zajrzy pod maskę Waszego sportowego klasyka.

Popularne z kategorii Silnik

Filtr oleju FILTRON OE 673
17,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 650/1
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 667/1
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 648/6
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr oleju FILTRON OP 575
19,00 zł
4.9 (150 ocen)
Filtr powietrza FILTRON AP 139/2
30,00 zł
4.8 (104 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Interesuję się motoryzacją od dziecka. Ta pasja w połączeniu z wykształceniem umiejscowiła mnie tam, gdzie znajduję się obecnie. To daje mi szansę rozwoju i dzielenia sę swoją wiedzą z szerokim gronem Użytkowników.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Falujące obroty silnika. Przyczyny, diagnostyka i naprawa

Problem z falującymi obrotami silnika. Co może być tego przyczyną? Jak wygląda diagnostyka i naprawa tej usterki?

Falowanie obrotów na biegu jałowym to zjawisko, które – zdaniem części ekspertów – prędzej czy później pojawi się w każdym samochodzie benzynowym. Jak należy sobie radzić z takim zjawiskiem? Czy wszystko, co można na ten temat przeczytać, należy rozumieć dosłownie?

czytaj więcej >
Numer ECU sterownika silnika. Co to jest i jak go sprawdzić?

Numer ECU sterownika silnika. Co to jest, gdzie znaleźć i jak go sprawdzić?

Silniki współczesnych aut niemal bez wyjątku zarządzane są przez sterowniki ECU. Sterowniki te oznaczane są specjalnym numer ECU, który – wbrew pozorom – nie jest wcale zbędnym ciągiem znaków, ale niezwykle ważną informacją mogącą zadecydować o tym, czy dany sterownik będzie współpracował z Waszym autem, czy też nie. Jak sprawdzić numer ECU i dlaczego jeszcze warto go znać?

czytaj więcej >
Błąd P0697. Jak sobie poradzić z błędem?

Jak radzić sobie w przypadku pojawienia się błędu P0697? Co może być jego przyczyną i dlaczego warto sprawdzić wszystkie powody?

Błąd P0697 jest jednym z częściej pojawiających się i z pewnością jednym z trudniejszych do rozszyfrowania błędów odczytywanych przez komputery diagnostyczne. I właśnie z tego powodu niektórzy próbują na „naprawie” przyczyn jego powstania zarabiać w sposób nie zawsze uczciwy.

czytaj więcej >
Często pojawiająca się kontrolka ciśnienia oleju. Co jest przyczyną i jak rozwiązać problem?

Co jest przyczyną często pojawiającej się kontrolki ciśnienia oleju. Jak rozwiązać ten problem?

Znana każdemu kierowcy „lampa Aladyna” to jedna z tych kontrolek, których pojawienie się może znaczyć naprawdę wiele. Nie zawsze chodzi tu o ciśnienie oleju i nie zawsze będzie to jakiś poważny problem, ale zawsze należy to sprawdzić. Co może być przyczyną częstego świecenia się kontrolki ciśnienia oleju?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze