Niestety, mało który kierowca pamięta o tym, że zawór EGR wymaga regularnego czyszczenia, tym bardziej, gdy samochód zużywa więcej paliwa niż dotychczas, a silnik ma tendencję do gaśnięcia podczas wciskania sprzęgła i dojeżdżania do świateł. To często spotykany problem, niezależnie od marki samochodu. Jak wyczyścić zawór recyrkulacji spalin? Najpierw trzeba go zlokalizować...

Niemal w każdym samochodzie zawór EGR umieszczony jest w innym miejscu, dlatego najlepiej skorzystać z instrukcji obsługi pojazdu, gdzie znajdziecie stosowną informację odnośnie jego lokalizacji. W przypadku większości samochodów na początek trzeba będzie zdjąć pokrywę silnika. Niektóre modele będą także wymagały odkręcenia korka wlewu oleju. Po odnalezieniu zaworu EGR należy odpiąć kostkę z kablami, która skierowana jest do elektromagnesu. Kolejny krok to odkręcenie dolnego dolotu, zwykle przymocowanego za pomocą trzech śrub. Bardzo ważne jest, by zachować ostrożność. Jeżeli podkłada metalowa, bądź śruby wpadną do komory silnika będzie bardzo trudno je wyciągnąć, a ponadto może się to skończyć kosztownym remontem silnika. Po odpowiednim poluzowaniu zaworu EGR, można go zdemontować. W miejscu gdzie był przykręcony widać kanały – zwykle mocno zabrudzone. Za pomocą śrubokrętu należy zeskrobać nagar i wybrać go z kanału.

Do właściwego wyczyszczenia zaworu EGR będzie Wam potrzebny pojemnik z benzyną ekstrakcyjną, szmatka i pędzelek. Po wyczyszczeniu i wylaniu brudnej benzyny ekstrakcyjnej należy napełnić pojemnik czystą i ponownie przeczyścić zawór. Czynność zaleca się powtórzyć 2-3 razy, a przy okazji warto dokładne przeczyścić także przepustnicę. Po zakończeniu prac należy skręcić wszystko w odwrotnej kolejności i udać się na próbną jazdę. Ponadto specjaliści sugerują odpiąć na kilka minut akumulator, co pomoże przystosować się sterownikom do nowych warunków pracy.