Uszkodzona chłodnica klimatyzacji to duży problem dla właściciela samochodu. Niesprawna, unieruchamia cały układ. Po zakupie nowego modelu należy wymienić skraplacz na nowy. Czy można zrobić to samodzielnie?

Podstawowa zasada, która de facto nie dotyczy wymiany, to uczulić się na fakt, że chłodnica klimatyzacji posiada niezwykle delikatną budowę. Nawet drobny kamień może uszkodzić chłodnicę, powodując nieszczelność. Niestety, w niektórych samochodach nie ma żadnej osłony chłodnicy, przez co do uszkodzeń  może dochodzić dosyć często. Jeżeli odczujemy, że klimatyzacja działa gorzej, warto dokładnie obejrzeć skraplacz i poszukać zielonego nalotu, który świadczyłby o pojawieniu się nieszczelności.

Pierwszy krok do wymiany kondensatora, to całkowite opróżnienie układu z czynnika chłodniczego. W międzyczasie warto przygotować sobie zestaw kluczy Torx, kombinerki, śrubokręt, kombinerki oraz kilka szmatek. Następnie demontujemy przednie lampy, po czym wykręcamy śruby mocujące zderzak i zdejmujemy zaciski. Dalej należy znaleźć aluminiowe rurki, na dole po lewej stronie chłodnicy. Po ich odkręceniu, wyjmujemy rurę odpływu cieczy z chłodnicy. Kolejny krok, to demontaż belki wzmacniającej i wtedy mamy dostęp do chłodnicy. Odkręcamy śruby i możemy wyjąć chłodnicę. Montaż nowej przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Uwaga: Należy zwrócić uwagę na dokładne zamocowanie wszystkich elementów i nie zapominać o uzupełnieniu układu klimatyzacji oraz sprawdzeniu jego szczelności.