LETNI PŁYN DO SPRYSKIWACZY ZA 1PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
9
9
3
3
4
4
5
5
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "2"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?

Często największą trudność podczas usuwania awarii w samochodzie jest zdiagnozowanie i zlokalizowanie jej przyczyn. Tak dzieje się m. in. w przypadku nierównej pracy silnika na niskich obrotach. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, na szczęście niektóre z nich jesteśmy w stanie wykryć typowo domowymi metodami, bez konieczności korzystania z pomocy profesjonalnego warsztatu.

Nieszczelność układu dolotowego - przyczyny i diagnostyka

Możliwe przyczyny nierównej pracy silnika

W przypadku pojawienia się awarii pod postacią nierównej pracy silnika na wolnych obrotach, diagnoza przyczyn takiego stanu rzeczy naprawdę nie jest łatwa. Podejrzanych jest tu bardzo wiele części i podzespołów, poczynając od elektroniki – w tym m. in. przepływomierz, czujnik położenia przepustnicy, czujnik ciśnienia – aż po zwykłe zużycie jednostki napędowej. Oddając do warsztatu samochód z podobną awarią, musimy liczyć się z tym, że przeprowadzona zostanie pełna diagnostyka, co jest nie tylko dość kosztowne, ale i czasochłonne. Wprawdzie użycie profesjonalnych narzędzi diagnostycznych powinno bezbłędnie wykryć przyczyny usterki, jednak w przypadku jednego problemu, taki sam efekt możemy osiągnąć również zupełnie samodzielnie, przy użyciu znanych doskonale, domowych metod. Chodzi tu o nieszczelność układu dolotowego, która będzie dawała identyczne z opisanymi objawy. Jak możemy sami przeprowadzić odpowiednią diagnostykę?

Diagnostyka z użyciem środka łatwopalnego

Układ dolotowy każdej jednostki napędowej musi być układem całkowicie szczelnym. Przepływające przez niego powietrze mierzone jest za pomocą przepływomierza oraz czujnika ciśnienia. Ewentualna nieszczelność sprawia, że do układu dostaje się dodatkowa ilość powietrza, co sprawia, że wartości podawane przez oba czujniki nie zgadzają się z wartościami przewidzianymi przez ustawienia komputera. W efekcie silnik pracuje nierówno.

Najczęściej stosowaną, domową metodą wykrycia nieszczelności w układzie dolotowym, jest użycie środka łatwopalnego w sprayu. Środkiem tym może być np. preparat do czyszczenia tarcz hamulcowych lub specjalny nabłyszczacz do kokpitów. Jak z jego pomocą wykryć nieszczelność układu dolotowego? Zaczynamy od uruchomienia silnika, podniesienia maski, a następnie rozpylenia wybranego środka nad poszczególnymi elementami układu dolotowego. Rozpylając preparat, musimy zwrócić pilną uwagę na pracę jednostki napędowej. Jeśli usłyszymy, że pracujący nierówno na wolnych obrotach silnik nagle zaczyna wyrównywać pracę i podnosić obroty, to znak, że do układu dolotowego dostał się nasz środek. Jeśli silnik nie reaguje, to prawdopodobnie albo nie ma nieszczelności w dolocie, albo jest ona umiejscowiona tak, że metoda ta nie jest w staniej jej wykazać.

Metoda z użyciem dymu

Brak rekcji silnika na środek łatwopalny nie przesądza o tym, że układ dolotowy jest całkowicie szczelny. Jeśli bowiem nieszczelność znajduje się przed przepustnicą, opisana wyżej metoda nie przyniesie spodziewanych efektów. Jak temu zaradzić?

Drugim, domowym sposobem wykrycia nieszczelności w układzie dolotowym jest zastosowanie zwykłego dymu. Oczywiście nie wolno nam używać otwartych źródeł ognia nad komorą silnika, zwłaszcza jeśli przed momentem spryskaliśmy jej wnętrze środkiem łatwopalnym. Możemy jednak użyć dość nieoczywistych, jednak całkowicie w tym przypadku bezpiecznych e-papierosów. Wystarczy odłączyć filtr powietrza i zaślepić końcówkę przepływomierza, a następnie do króćca rurki biegnącej do serwa podpiąć zwykły, gumowy wąż. Dym wprowadzony do układu za pośrednictwem tego gumowego węża, rozejdzie się po całym dolocie, ujawniając najdrobniejsze nawet nieszczelności. Dla lepszego zorientowania się w tym, z której części układu wydostaje się dym, najlepiej pomóc sobie niewielką latarką.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
110,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
159,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
138,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
206,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
147,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
16,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
Dzień dobry w moim Seacie Leonie 2 od nie dawna zauważylem że wzrastają obroty do 100 na obrotomierzu i nie równa praca silnika czy może być przyczyną nieszczelności w układzie powietsza
Jak w tytule
Wymień wąz ssący od intercoolera i koniecznie zmień mechanika bo Cię naciąga
Siemanko , w moim oplu vectrze 1.9 diesel wyskoczył bład check engine . Po oddaniu samochodu do mechanika i podłaczeniu do komputera wyskoczyła usterka : " nieszczelność w układzie dolotowym powietrza " . Na dzień dzisiejszy po wyskoczeniu usterki zostało zrobione : Czyszczenie PDF, regeneracja DPF , Regeneracja katalizatora , regeneracja kolektora wydechowego , wymiana wszystkich uszczelek . Po zrobieniu tego wszystkiego nic nie przyniosło skutku . Macie jakieś pomysły co to może być , już mi ręce opadają .. Z góry dzięki za pomoc !

Powiązane artykuły

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Wykorzystywany głównie w Mazdach silnik Wankla nie ma najlepszej opinii. Z tego też powodu kolejne modele Mazdy RX mają tylu samo zwolenników, co przeciwników. Czy słusznie? Skąd biorą się mity na temat silnika Wankla? Jak należy do nich podchodzić?

czytaj więcej >
Szarpanie silnika i falowanie obrotów. Sprawdź czy nie wydmuchało uszczelki z kolektora ssącego?

Mocne szarpanie silnika i falowanie obrotów? Przyczyną może być uszkodzona uszczelka kolektora ssącego!

Silnik zaczyna szarpać, obroty falować, a do tego pojawiają się objawy choćby w postaci zwiększonego spalania czy kłębów czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej? To może być efekt uszkodzonej uszczelki kolektora ssącego. Jak to potwierdzić?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >
Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla. Poznaj przyczyny i rozwiązania problemu

Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla? Poznaj 4 przyczyny tego problemu i sposoby ich usunięcia

Do dziś wielu kierowców wybiera auta z silnikiem Diesla z powodów czysto ekonomicznych. Tańsze paliwo oznacza niższe koszty eksploatacji, ale tylko dopóki nie pojawią się problemy ze zwiększonym spalaniem. Co może być ich przyczyną? Dlaczego niektóre diesle palą wyraźnie więcej niż powinny?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze