Kod błędu DTC B1267 w Renault i nie tylko. Co może oznaczać i dlaczego niełatwo jest go prawidłowo zinterpretować?
System OBD, a obecnie OBD II to naprawdę potężne narzędzie w rękach diagnosty. Jednak system ten potrafi jednocześnie przyprawić o ból głowy każdego kierowcę, który próbuje na własną rękę odczytać i zinterpretować kody błędów. Widać to doskonale na przykładzie błędu DTC B1267 pojawiającego się m. in. w autach marki Renault. Dlaczego?

Kody błędów DTC (z ang. Diagnostic Trouble Code) to nic innego jak oznaczenia składające się z szeregu liter oraz cyfr, za pomocą których komputer pokładowy samochodu zapisuje rodzaj wykrytej usterki. Kod DTC to zwykle litera odnosząca się do układu, w jakim doszło do awarii oraz rząd 4 cyfr ustalających dokładne miejsce usterki i pomagających diagnoście prawidłowo zinterpretować sam kod. To tyle w teorii. A jak wygląda to w praktyce? Dlaczego kod DTC B1267 może przysporzyć niemałych problemów?
Problemy z odczytywaniem kodów błędów DTC. Skąd się biorą i jak należy sobie z tym radzić?
Mogłoby się wydawać, ze dysponując tak doskonałym rozwiązaniem, jak kody błędów DTC, które – przynajmniej w teorii – wskazują nam, co i kiedy się zepsuło, eksploatacja dowolnego samochodu będzie samą przyjemnością. Przecież w razie jakiejkolwiek awarii, jakichkolwiek problemów z autem, wystarczy odczytać kod błędu i od razu wiemy, co trzeba zrobić. Co wymienić. Niestety, w praktyce ten sposób działania to droga donikąd. A raczej do całej masy niepotrzebnych wydatków. Dlaczego? Powodów ku temu jest co najmniej kilka, w tym za najważniejsze należy uznać:
- ilość możliwych błędów DTC – samych podstawowych kodów błędów DTC mamy ok. 1600;
- różne odczyty błędów otrzymywane za pomocą różnych urządzeń diagnostycznych – jest to dość ciekawe, a rzadko poruszane, choć potwierdzone przez praktykę zagadnienie;
- trudność prawidłowej interpretacji kodów błędów – sam kod to jedynie wskazówka, nigdy odpowiedź na pytanie, co się zepsuło;
- różne znaczenia tych samych kodów błędów w przypadku różnych marek aut – omawiany kod błędu DTC B1267, jak sami zobaczycie, co innego może oznaczać w przypadku Opla, a co innego w przypadku poszczególnych modeli Renault.
Wystarczy, że poszukując prawidłowej interpretacji kodu DTC B1267 pominiecie którykolwiek z powyższych punktów, a możecie zostać zaprowadzeni na manowce. Przykład? Poszukiwanie odpowiedzi na znaczenie błędu DTC B1267 bez uwzględnienia marki samochodu.
Błąd DTC B1267 w różnych samochodach. Na co może wskazywać?
Jeśli w Waszym samochodzie pojawi się błąd DTC B1267 i chcąc go zinterpretować (dowiedzieć się, co oznacza i jak powinniście postąpić w razie jego pojawienia się), zapewne w pierwszej kolejności traficie na informację o tym, iż błąd DTC B1267 to nic innego, jak „silnik ze sprzężeniem zwrotnym – awaria prawego obwodu dolotu powietrza”. Kod B1267 jest ogólnym kodem usterki wskazującym na awarię obwodu prawego wlotu powietrza do serwomotoru. Serwomotor ten pomaga kontrolować przepływ powietrza w prawej części dolotu, a jego awaria oznacza problemy z:
Przyczyn wystąpienia tej awarii i pojawianie sią omawianego kodu może być kilka, tak jak kilka może być sposobów na usunięcie problemu. Ale to nie wszystko, bo drążąc głębiej temat, możecie odnaleźć informację, że w przypadku aut marki Renault kod błędu DTC B1267 prowadzi w zupełnie innym kierunku. W jakim?
Błąd DTC B1267 w autach marki Renault. Co oznacza i jak można sobie z nim poradzić?
Jeśli jesteście posiadaczami jednego z modeli Renault wyposażonego w system OBD II, kod błędu DTC B1267 również może oznaczać opisane wyżej problemy z dolotem. Ale może również wskazywać na całkowicie odmienny problem. Jak opisują to niektórzy eksperci, w Renault kod błędu DTC B1267 należy odczytywać w sposób następujący:
- B – OBD-II Diagnostic Body (B) Trouble Code For Engine
- 1 – Fuel And Air Metering
- 2 – Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input
- 6 – Cylinder 4 Contribution/Balance Fault
- 7 – Shift/Timing Solenoid Malfunction/ 3-2 Shift Solenoid Circuit Electrical
Kod ten może oznaczać więc np. niewłaściwą pracę czujnika wału korbowego wysyłającego sygnał do komputera sterującego wtryskiem paliwa i zapłonem, co przekłada się na:
- nierówną pracę silnika,
- słabszą wydajność,
- nagły wzrost zużycia paliwa.
Zwykle problem ten nie umożliwia dalszej jazdy, ale błąd taki nigdy nie powinien być ignorowany, gdyż może np. zakończyć się zniszczeniem katalizatora.
Rafał