-10% NA UKŁAD KLIMATYZACJI ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

4
4
1
1
3
3
8
8
5
5
0
0
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Nawiew w kabinie działa tylko na najwyższym biegu? Sprawdźcie, jak łatwo zlokalizować i naprawić usterkę

Brak możliwości regulacji siły nawiewu w kabinie samochodu to spora niedogodność. Zwłaszcza latem, gdy klimatyzacja jest podstawowym systemem komfortu. Co może być przyczyną takiego problemu? Dlaczego nawiew działa wyłącznie na najwyższym biegu?

Nawiew działający tylko na najwyższym biegu.

Jest początek lata. Ciepło, ale jeszcze nie upalnie. Wsiadacie do auta, uruchamiacie klimatyzację, wybieracie siłę nawiewu i… i nic. Nawiew nie działa na pierwszych 2. lub 3. biegach – w zależności od typu sterowania. Włącza się dopiero na ostatnim, najwyższym biegu (zwykle będzie to bieg 4., ale może też być to bieg 3.). Fajnie, że w ogóle działa, ale zamiast delikatnie chłodzić, próbuje Wam urwać głowę szaloną wichurą. A przecież nie o to tutaj chodzi! Dlaczego tak się dzieje? Co się w takich przypadkach dzieje i jak możecie sobie z tym sami poradzić?

Dlaczego nawiew w kabinie auta działa wyłącznie na najwyższym biegu? Uszkodzenie jakiego elementu daje takie objawy?

Rezystor dmuchawy IPARTS
Rezystor dmuchawy IPARTS

W przypadku zaistnienia opisanych wyżej objawów zdecydowana większość doświadczonych kierowców i mechaników samochodowych zapytanych o przyczynę takiego stanu rzeczy wskaże na rezystor dmuchawy nawiewu. Jest to wręcz oczywiste skojarzenie, że gdy nawiew w samochodzie działa, ale wyłącznie na najwyższym biegu, to przyczyną jest uszkodzony rezystor dmuchawy, a dokładniej – najprawdopodobniej – jest to wina uszkodzonego lub spalonego bezpiecznika termicznego stanowiącego integralny element tego rezystora.

A dlaczego nawiew wciąż działa mimo uszkodzonego bezpiecznika termicznego? Ponieważ bezpiecznik ten, jak i sam rezystor, reguluje pracę dmuchawy nawiewu wyłącznie na niższych biegach. Mogą być to, jak wspominaliśmy, 2 lub 3 biegi. Może być ich nawet więcej. Najważniejsze jest to, że są to biegi niższe niż bieg maksymalny. Bieg najwyższy będzie działał nawet przy uszkodzonym bezpieczniku, ponieważ w jego przypadku cały układ działa niejako bez udziału uszkodzonego elementu – siła nawiewu nie wymaga żadnej regulacji. Co warto jeszcze wiedzieć o elementach odpowiedzialnych za to, ze nawiew w samochodzie działa tylko na najwyższym biegu?

Czym jest rezystor dmuchawy nawiewu? Jaką rolę pełni współpracujący z nim bezpiecznik termiczny?

Opornik wentylatora wewnętrznego (dmuchawy) IPARTS
Opornik wentylatora wewnętrznego (dmuchawy) IPARTS

Odpowiedzialny za wszystko rezystor dmuchawy nawiewu, znany również jako rezystor dmuchawy kabiny, to element elektryczny stosowany w samochodowym układzie nawiewu kabinowego. Jego głównym zadaniem jest regulacja prędkości obrotowej dmuchawy, która wpływa na siłę nawiewu powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Dzięki obecności rezystora możecie dostosowywać prędkość nawiewu do swoich preferencji i warunków za oknem.

Rezystor dmuchawy nawiewu zazwyczaj składa się z drutu oporowego nawiniętego na cewkę umieszczoną w metalowej obudowie. Drut oporowy zmienia opór elektryczny w zależności od ilości prądu przepływającego przez rezystor. Zmiana oporu powoduje zmianę prędkości obrotowej dmuchawy.

A co z tym bezpiecznikiem termicznym? Otóż jest on elementem elektrycznym często stosowanym w rezystorach dmuchawy nawiewu samochodów. Bezpiecznik termiczny jest zazwyczaj małym termostatem zamontowanym w rezystorze dmuchawy nawiewu, a jego zadaniem jest reagowanie na wzrost temperatury w rezystorze i podejmowanie odpowiednich działań w celu ochrony układu.

Bezpiecznik, jak i sam rezystor, chłodzone są powietrzem przechodzącym przez układ nawiewu, jeśli więc w układzie tym dojdzie do zdarzenia powodującego choćby nawet chwilowe przerwanie przepływu powietrza (np. dmuchawa nie włączy się na czas), może łatwo dojść do spalenia bezpiecznika.

Gdzie znajduje się rezystor dmuchawy nawiewu? W którym miejscu należy szukać tego elementu?

Rezystor dmuchawy SCANIA
Rezystor dmuchawy SCANIA

Aby móc zabrać się za usunięcie usterki prowadzącej do sytuacji, w której nawiew w samochodzie działa wyłącznie na najwyższym biegu, trzeba najpierw zlokalizować położenie rezystora nawiewu dmuchawy. Gdzie powinniście szukać tego elementu? Ponieważ jest to integralna część układu nawiewu, musicie szukać jej gdzieś wewnątrz tego układu lub tuż przy nim. Dokładne umiejscowienie rezystora dmuchawy nawiewu różni się w zależności od modelu auta i konstrukcji zastosowanego w nim układu. Może to być:

  • pod deską rozdzielczą – w niektórych autach rezystor dmuchawy nawiewu może być umieszczony pod deską rozdzielczą, często po stronie pasażera. Dostanie się do niego może wymagać demontażu kilku paneli lub osłon;
  • w skrzynce filtra powietrza – w całkiem sporej liczbie modeli rezystor dmuchawy nawiewu jest zamontowany bezpośrednio w skrzynce filtra powietrza. Może być osadzony na obudowie filtra powietrza lub w jego pobliżu, a dostęp do niego uzyskacie przez schowek po stronie pasażera;
  • w kanale nawiewu – w jeszcze innych samochodach rezystor dmuchawy nawiewu może znajdować się wewnątrz kanału nawiewu, blisko wentylatora dmuchawy lub gdzieś w okolicy podszybia, do którego dostęp uzyskuje się z zewnątrz, często dopiero po demontażu wycieraczek.

Dostanie się do rezystora może być problematyczne, ale zawsze możliwe i to bez pomocy profesjonalisty. Kluczem jest prawidłowe zlokalizowanie jego położenia.

Co zrobić w przypadku awarii rezystora nawiewu lub samego bezpiecznika termicznego? Wymieniać czy próbować naprawić?

A skoro już uzyskaliście dostęp do uszkodzonego elementu odpowiedzialnego za to, że nawiew w Waszym aucie działa tylko na najwyższym biegu, to co dalej? Wymieniać czy naprawiać? Jeśli winę za awarie ponosi przepalony bezpiecznik termiczny, możecie próbować go obejść lub zastąpić nowym – takie bezpieczniki są na ogół śmiesznie tanie, jednak wymagają pewnej wprawy w wymianie (mogą się przepalić od samego ich lutowania) oraz ustalenia wartości temperatury, jaką powinny wytrzymywać. Najlepszym, najszybszym i najpewniejszym rozwiązaniem pozostaje jednak wciąż wymiana całego rezystora dmuchawy nawiewu na nowy. Z tą czynnością poradzicie sobie raczej bez problemu.

Popularne z kategorii Klimatyzacja

Kompresor klimatyzacji DENSO DCP32045
733,00 zł
5.0 (6 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155997
721,00 zł
5.0 (7 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NRF 35520
232,00 zł
5.0 (20 ocen)
Kompresor klimatyzacji NISSENS 890761
684,00 zł
4.1 (7 ocen)
Przekaźnik HELLA 4RA 933 332-451
25,00 zł
0 (0 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NISSENS 941224
614,00 zł
4.9 (52 ocen)
Klimatyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klimatyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klimatyzacja
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Rodzaje i typy czynników do wypełniania układu klimatyzacji samochodowej

Czynniki chłodnicze w klimatyzacji samochodowej. Jakie rodzaje można znaleźć obecnie na rynku, czym się od siebie różnią?

Czynnik chłodniczy stanowi podstawę pracy każdej klimatyzacji samochodowej. W kolejnych latach czynniki te zmieniały się wraz z wymogami dotyczącymi ochrony środowiska, nie zawsze uwzględniając przy tym preferencje samych kierowców. Jak wygląda to obecnie? Jakiego rodzaju czynniki chłodnicze są powszechnie stosowane i czym się od siebie różnią? Jak dużym problemem są obecnie ziębniki pochodzące z nielegalnych źródeł?

czytaj więcej >
Klimatyzacja samochodowa zimą - o czym należy pamiętać?

Klimatyzacja samochodowa zimą. Dlaczego należy ją uruchamiać i czemu nie wolno czekać z naprawą aż do wiosny?

Mogłoby się wydawać, że zimą klimatyzacja samochodowa przestaje być potrzebna. A skoro nie jest potrzebna, nie trzeba jej uruchamiać. Jeśliby zaś doszło do jej uszkodzenia, z naprawą można spokojnie poczekać aż do wiosny. Nic bardziej mylnego!

czytaj więcej >
Dezynfekcja klimatyzacji przez kratki nawiewu. Czy warto i jak to zrobić dobrze?

W jaki sposób możecie przeprowadzić dezynfekcję klimatyzacji samochodowej przez kratki nawiewu? Jakich metod używać?

Samodzielna dezynfekcja klimatyzacji, przeprowadzana z wnętrza samochodu, przez kratki nawiewu, to opcja o wiele tańsza, niż czyszczenie układu w serwisie. Czy jednak zawsze taka dezynfekcja przeprowadzana jest prawidłowo i – przede wszystkim – skutecznie?

czytaj więcej >
Klimatyzacja w Twoim aucie - wszystko co muisz wiedzieć

Klimatyzacja w Twoim aucie - wszystko co muisz wiedzieć

W dzisiejszych czasach układy klimatyzacyjne stały się standardem w większości samochodów. Nawet najtańsze i najbardziej ekonomiczne pojazdy są wyposażone w klimatyzację, dlatego dzisiaj postaramy się pokrótce opisać budowę układu klimatyzacji, czynności serwisowe a także najczęstsze usterki.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady