Brak możliwości regulacji siły nawiewu w kabinie samochodu to spora niedogodność. Zwłaszcza latem, gdy klimatyzacja jest podstawowym systemem komfortu. Co może być przyczyną takiego problemu? Dlaczego nawiew działa wyłącznie na najwyższym biegu?

Jest początek lata. Ciepło, ale jeszcze nie upalnie. Wsiadacie do auta, uruchamiacie klimatyzację, wybieracie siłę nawiewu i… i nic. Nawiew nie działa na pierwszych 2. lub 3. biegach – w zależności od typu sterowania. Włącza się dopiero na ostatnim, najwyższym biegu (zwykle będzie to bieg 4., ale może też być to bieg 3.). Fajnie, że w ogóle działa, ale zamiast delikatnie chłodzić, próbuje Wam urwać głowę szaloną wichurą. A przecież nie o to tutaj chodzi! Dlaczego tak się dzieje? Co się w takich przypadkach dzieje i jak możecie sobie z tym sami poradzić?

Dlaczego nawiew w kabinie auta działa wyłącznie na najwyższym biegu? Uszkodzenie jakiego elementu daje takie objawy?

Rezystor dmuchawy IPARTS
Rezystor dmuchawy IPARTS

W przypadku zaistnienia opisanych wyżej objawów zdecydowana większość doświadczonych kierowców i mechaników samochodowych zapytanych o przyczynę takiego stanu rzeczy wskaże na rezystor dmuchawy nawiewu. Jest to wręcz oczywiste skojarzenie, że gdy nawiew w samochodzie działa, ale wyłącznie na najwyższym biegu, to przyczyną jest uszkodzony rezystor dmuchawy, a dokładniej – najprawdopodobniej – jest to wina uszkodzonego lub spalonego bezpiecznika termicznego stanowiącego integralny element tego rezystora.

A dlaczego nawiew wciąż działa mimo uszkodzonego bezpiecznika termicznego? Ponieważ bezpiecznik ten, jak i sam rezystor, reguluje pracę dmuchawy nawiewu wyłącznie na niższych biegach. Mogą być to, jak wspominaliśmy, 2 lub 3 biegi. Może być ich nawet więcej. Najważniejsze jest to, że są to biegi niższe niż bieg maksymalny. Bieg najwyższy będzie działał nawet przy uszkodzonym bezpieczniku, ponieważ w jego przypadku cały układ działa niejako bez udziału uszkodzonego elementu – siła nawiewu nie wymaga żadnej regulacji. Co warto jeszcze wiedzieć o elementach odpowiedzialnych za to, ze nawiew w samochodzie działa tylko na najwyższym biegu?

Czym jest rezystor dmuchawy nawiewu? Jaką rolę pełni współpracujący z nim bezpiecznik termiczny?

Opornik wentylatora wewnętrznego (dmuchawy) IPARTS
Opornik wentylatora wewnętrznego (dmuchawy) IPARTS

Odpowiedzialny za wszystko rezystor dmuchawy nawiewu, znany również jako rezystor dmuchawy kabiny, to element elektryczny stosowany w samochodowym układzie nawiewu kabinowego. Jego głównym zadaniem jest regulacja prędkości obrotowej dmuchawy, która wpływa na siłę nawiewu powietrza tłoczonego do wnętrza pojazdu. Dzięki obecności rezystora możecie dostosowywać prędkość nawiewu do swoich preferencji i warunków za oknem.

Rezystor dmuchawy nawiewu zazwyczaj składa się z drutu oporowego nawiniętego na cewkę umieszczoną w metalowej obudowie. Drut oporowy zmienia opór elektryczny w zależności od ilości prądu przepływającego przez rezystor. Zmiana oporu powoduje zmianę prędkości obrotowej dmuchawy.

A co z tym bezpiecznikiem termicznym? Otóż jest on elementem elektrycznym często stosowanym w rezystorach dmuchawy nawiewu samochodów. Bezpiecznik termiczny jest zazwyczaj małym termostatem zamontowanym w rezystorze dmuchawy nawiewu, a jego zadaniem jest reagowanie na wzrost temperatury w rezystorze i podejmowanie odpowiednich działań w celu ochrony układu.

Bezpiecznik, jak i sam rezystor, chłodzone są powietrzem przechodzącym przez układ nawiewu, jeśli więc w układzie tym dojdzie do zdarzenia powodującego choćby nawet chwilowe przerwanie przepływu powietrza (np. dmuchawa nie włączy się na czas), może łatwo dojść do spalenia bezpiecznika.

Gdzie znajduje się rezystor dmuchawy nawiewu? W którym miejscu należy szukać tego elementu?

Rezystor dmuchawy SCANIA
Rezystor dmuchawy SCANIA

Aby móc zabrać się za usunięcie usterki prowadzącej do sytuacji, w której nawiew w samochodzie działa wyłącznie na najwyższym biegu, trzeba najpierw zlokalizować położenie rezystora nawiewu dmuchawy. Gdzie powinniście szukać tego elementu? Ponieważ jest to integralna część układu nawiewu, musicie szukać jej gdzieś wewnątrz tego układu lub tuż przy nim. Dokładne umiejscowienie rezystora dmuchawy nawiewu różni się w zależności od modelu auta i konstrukcji zastosowanego w nim układu. Może to być:

  • pod deską rozdzielczą – w niektórych autach rezystor dmuchawy nawiewu może być umieszczony pod deską rozdzielczą, często po stronie pasażera. Dostanie się do niego może wymagać demontażu kilku paneli lub osłon;
  • w skrzynce filtra powietrza – w całkiem sporej liczbie modeli rezystor dmuchawy nawiewu jest zamontowany bezpośrednio w skrzynce filtra powietrza. Może być osadzony na obudowie filtra powietrza lub w jego pobliżu, a dostęp do niego uzyskacie przez schowek po stronie pasażera;
  • w kanale nawiewu – w jeszcze innych samochodach rezystor dmuchawy nawiewu może znajdować się wewnątrz kanału nawiewu, blisko wentylatora dmuchawy lub gdzieś w okolicy podszybia, do którego dostęp uzyskuje się z zewnątrz, często dopiero po demontażu wycieraczek.

Dostanie się do rezystora może być problematyczne, ale zawsze możliwe i to bez pomocy profesjonalisty. Kluczem jest prawidłowe zlokalizowanie jego położenia.

Co zrobić w przypadku awarii rezystora nawiewu lub samego bezpiecznika termicznego? Wymieniać czy próbować naprawić?

A skoro już uzyskaliście dostęp do uszkodzonego elementu odpowiedzialnego za to, że nawiew w Waszym aucie działa tylko na najwyższym biegu, to co dalej? Wymieniać czy naprawiać? Jeśli winę za awarie ponosi przepalony bezpiecznik termiczny, możecie próbować go obejść lub zastąpić nowym – takie bezpieczniki są na ogół śmiesznie tanie, jednak wymagają pewnej wprawy w wymianie (mogą się przepalić od samego ich lutowania) oraz ustalenia wartości temperatury, jaką powinny wytrzymywać. Najlepszym, najszybszym i najpewniejszym rozwiązaniem pozostaje jednak wciąż wymiana całego rezystora dmuchawy nawiewu na nowy. Z tą czynnością poradzicie sobie raczej bez problemu.