Awarię wentylatora chłodnicy nie zawsze łatwo zauważyć. Podczas pokonywania długiej trasy kierowca może w ogóle nie zdawać sobie sprawy z tego, że coś złego stało się z wentylatorem. Dlaczego? W jakich sytuacjach uszkodzenie wentylatora chłodnicy staje się widoczne i co może być powodem takiej awarii?

W normalnych warunkach eksploatacji samochodu silnik nie nagrzewa się na tyle, aby sam układ chłodzenia nie mógł sobie poradzić z obniżeniem jego temperatury. Odkąd jednak coraz więcej zaczęliśmy się poruszać po miastach, a coraz mniej po otwartych przestrzeniach, sam układ chłodzenia przestał wystarczać. Jego pracę należało wspomóc, dodając do niego wentylator chłodnicy. Jednak ten, tak jak wiele innych części samochodowych, nie jest wolny od wyłączających go awarii. Jakiego typu mogą to być usterki?

Jakie efekty daje uszkodzony wentylator chłodnicy? Po czym poznać, że nie działa prawidłowo?

Podczas jazdy długą trasą, wentylator chłodnicy jest, a przynajmniej powinien być całkowicie bezrobotny. Dobrze działający układ chłodzenia w takich warunkach musi sobie radzić z obniżaniem temperatury silnika samodzielnie, bez dodatkowego wspomagania. Wystarczy jedynie dobry płyn chłodniczy oraz pęd powietrza owiewającego chłodnicę. Jeśli jednak tym samym autem zaczniemy poruszać się w miejskich korkach, zwłaszcza jeśli temperatura powietrza będzie dość wysoka, sam układ chłodzenia już nie wystarczy. Właśnie w takich sytuacjach do akcji wkracza wentylator chłodnicy, czyli sporych rozmiarów wiatrak kierujący strumień powietrza na chłodnicę.

Jeśli wentylator chłodnicy działa prawidłowo, temperatura silnika, po osiągnięciu zadanej wartości (w różnych rozwiązaniach jest to różna wartość), zaczyna nagle obniżać się i utrzymywać na w miarę równym poziomie. Właśnie to jest efektem działania wentylatora chłodnicy. Jeśli jednak temperatura stojącego w korku samochodu rośnie i rośnie, i niebezpiecznie zbliża się możliwego maksimum, to jasny znak, że wentylator prawdopodobnie odmówił dalszej współpracy. Co mogło być tego przyczyną?

Co może być przyczyną braku reakcji wentylatora chłodnicy sterowanego elektronicznie?

Nie zawsze kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że wentylator chłodnicy pod maską jego auta właśnie się uruchomił. Nie zawsze też jest w stanie rozpoznać, że wentylator nie działa. Najczęściej w tym celu trzeba jednak zjechać gdzieś na pobocze i unieść maskę samochodu. Jeśli wentylator kręci się przy wysokiej temperaturze silnika, przynajmniej możecie mieć pewność, że to nie on jest przyczyną przegrzewania się motoru. Jeśli jednak pozostaje nieruchomy, to jasny znak, że coś właśnie uległo awarii. A co dokładnie?

W przypadku układów z wentylatorem chłodnicy sterowanym elektronicznie, głównym podejrzanym braku włączania się takiego wentylatora jest czujnik temperatury. Awaria tego komponentu sprawia, że wiatrak nie otrzymuje sygnału o potrzebie uruchomienia się i skierowania dodatkowej porcji powietrza na chłodnicę. W takim przypadku Waszym zadaniem będzie przede wszystkim odszukanie tego czujnika (a może znajdować się w kilku różnych miejscach) i jego wymiana. Wszelkie próby obejścia go działają jedynie doraźnie. Nie sposób bowiem na dłuższą metę jeździć z wiecznie działającym wentylatorem.

Dlaczego wentylator chłodnicy sterowany sprzęgłem wiskotycznym przestaje działać prawidłowo?

Inaczej sprawa będzie wyglądać w przypadku wentylatora chłodnicy sterowanego przez sprzęgło wiskotyczne. Sprzęgło to jest bardzo ciekawym wynalazkiem, w którym rolę czynnika decydującego o załączaniu się wentylatora pełni specjalny płyn wrażliwy na ciepło. Płyn ten, pod wpływem temperatury, prowadzi do stopniowego zakleszczania się sprzęgła w wentylatorze. Wentylator taki nie działa więc w system 0:1, ale stopniowo zwiększa swoją moc i obroty. Niestety, sprzęgło wiskotyczne posiada ograniczoną żywotność i jest dość wrażliwe na nieprawidłową eksploatację. Na skutek awarii, sprzęgło takie może:

  • przestać się załączać – wentylator chłodnicy nie będzie działał mimo wzrostu temperatury silnika,
  • zatrzymać się w pozycji załączonej – wentylator chłodnicy będzie działał nieprzerwanie, przez cały czas pracy motoru.

Oczywiście, w obu przypadkach awaria ta oznacza konieczność wymiany sprzęgła wiskotycznego na nowe.