W dobie olejów półsyntetycznych oraz całkowicie syntetycznych, oleje powstałe na bazie mineralnej – jak omawiany tu olej 15W40 – mogą być traktowane przez wielu z Was ze sporą nieufnością. Bo czy produkty tego rodzaju w ogóle nadają się jeszcze do użycia? Czy nie okażą się szkodliwe dla nowoczesnych silników? Sprawdźcie, czego warto dowiedzieć się na ich temat.

Czego dowiecie się o oleju 15W40 czytając dalej ten artykuł?

W powszechnej opinii kierowców oleje mineralne to produkty przeznaczone wyłącznie do samochodów starszej generacji. Przekonanie to wynika głównie z faktu, iż oleje te stosowane były w motoryzacji przez wiele lat, bardzo długo utrzymując status podstawowego środka smarnego dla silników samochodowych, aż do momenty, gdy rolę tę zaczęły przejmować oleje półsyntetyczne, a następnie syntetyczne. Nie znaczy to jednak, że oleje mineralne, jak choćby ich główny przedstawiciel – olej silnikowy 15W40, przestały być produkowane. Do dziś cieszą się popularnością i nadal bywają chętnie stosowane przez kierowców. Czytając dalej, dowiecie się dlaczego. Poznacie również odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak przedstawia się ogólna charakterystyka olejów 15W40?
  • Na jakie cechy oleju 15W40 należy zwrócić uwagę?
  • Jak wygląda aktualny ranking olejów silnikowych 15W40?

Jeśli zastanawiacie się nad kupnem oleju silnikowego 15W40, ale nie macie pewności, czy Wasze auto jest na to gotowe lub też na którego producenta warto się zdecydować, możecie skorzystać z porady ekspertów iParts.pl. Nasi specjaliści czekają pod numerami telefonów podanymi na stronie sklepu, w zakładce „Kontakty”. Chętnie udzielą Wam wszelkiej możliwej pomocy.

Jak przedstawia się ogólna charakterystyka olejów silnikowych 15W40?

Dostępne obecnie na rynku oleje mineralne dzielimy – według klasy lepkości – na dwa podstawowe rodzaje:

  • oleje silnikowe 15W40,
  • oleje silnikowe 15W50.

Oleje silnikowe 15W40 należą do zdecydowanie popularniejszych, a ich klasę lepkości powinniśmy rozumieć w sposób następujący:

  • 15W – tzw. „zimowa” klasa lepkości, określająca lepkość oleju w niskich temperaturach (W od ang. winter). Wartość 15W jest typowa dla olejów powstałych na bazie mineralnej i oznacza, że olej zachowuje swoją oryginalną lepkość do temperatury -20. Przy większym mrozie zaczyna stopniowo gęstnieć.
  • 40 – „letnia” klasa lepkości najczęściej spotykana wśród wszelkiego typu olejów samochodowych. Określa ona lepkość, a więc i stopień ochrony silnika, w momencie, gdy ten rozgrzeje się do temperatury zakładanej przez producenta. Lepkość 40 mogą mieć zarówno oleje mineralne, półsyntetyczne, jak i całkowicie syntetyczne.

Po połączeniu obu lepkości, otrzymujemy olej, który dobrze poradzi sobie z temperaturą osiąganą przez większość silników samochodów osobowych (również tych najnowszych), jednak może mieć pewne problemy w czasie ciężkich mrozów. I właśnie taką charakterystykę posiada olej mineralny 15W40.

Na jakie cechy oleju 15W40 powinniście zwrócić uwagę?

Podstawowe właściwości oleju 15W40 wynikają z użytej do jego produkcji bazy mineralnej oraz z klasy lepkości. Na ich podstawie łatwo można ustalić, iż olej ten:

  • Posiada pewne ograniczenia stosowania go w warunkach zimowych, a wynikające z jego klasy lepkości. Olej ten nie najlepiej sprawdza się podczas silnych mrozów, o ile samochód nie zostanie odpowiednio do nich przygotowany (np. poprzez zamontowanie w silniku elektrycznej grzałki podgrzewającej olej przed rozruchem).
  • Ma określone, typowe dla olejów mineralnych właściwości smarne. Przede wszystkim widać to po jego żywotności, która jest niższa niż olejów syntetycznych, dlatego olejów 15W40 w żadnym razie nie należy wymieniać później, niż zaleca to producent samochodu (o ile producent przewidział zastosowanie oleju mineralnego).

Warto również pamiętać o tym, iż pomysł używania oleju 15W40 w mocno zużytych silnikach – w celu zwiększenia ich ochrony i zmniejszenia zjawiska „brania oleju” – rzadko bywa słuszny. W takich przypadkach lepszym rozwiązaniem będzie użycie oleju o zwiększonej lepkości „letniej”. Olej 15W40 powinien być używany przede wszystkim w tych silnikach, których producent założył smarowanie właśnie tym typem środka smarnego.

Jak wygląda aktualny ranking olejów silnikowych 15W40?

Wśród dostępnych obecnie na rynku olejów silnikowych 15W40 warto wyróżnić przede wszystkim następujące produkty:

  1. Mobil Super 1000 X1 15W40 – doskonałej jakości olej mineralny do użycia w szerokiej gamie silników.
  2. Castrol GTX High Mileage A3/B4 15W40 – olej wielosezonowy zapewniający dobrą pracę silnika i gwarantujący utrzymanie jego wysokiej mocy.
  3. Castrol Magnatec 15W40 – wyprodukowany na bazie mieszanej, mineralnej oraz półsyntetycznej z użyciem typowej dla olejów Castrol Formuły Inteligentnych Molekuł.

Oprócz wyżej wymienionych, w ofercie iParts.pl znajdziecie również wiele innych, dobrych jakościowo, oryginalnych olejów samochodowych 15W40 pochodzących od uznanych producentów. Pamiętajcie jednak, aby zwracać uwagę, czy wybrany przez Was olej spełnia wymagania danego modelu auta i czy wyprodukowany został według określonych w instrukcji norm.