Płukanie klimatyzacji za pomocą czynnika chłodniczego lub płynu płuczącego. Które rozwiązanie powinniście wybrać?
Jeśli klimatyzacja w Waszym samochodzie wymaga naprawy, niezbędne okaże się również dokładne przepłukanie całego układu. I tu każdy z Was ma do wyboru dwa rozwiązania – płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym lub płynem płuczącym. Które z nich okaże się lepsze dla Waszego auta? Które mniej obciążające dla portfela? Sprawdźcie, co warto wiedzieć o płukaniu klimatyzacji samochodowej w ogóle.
Kiedy i dlaczego należy przepłukać cały układ klimatyzacji w samochodzie?
Poważne awarie w układzie klimatyzacji raczej nie zdarzają się zbyt często, jednak kiedy już się przytrafią, wymagają sporo pracy, a często i niemało wydatków. Tak dzieje się między innymi w przypadku wymiany sprężarki, która to wymiana bezwzględnie i za każdym razem musi kończyć się dokładnym przepłukaniem całej klimatyzacji. Ale płukanie klimatyzacji może być również konieczne w wyniku rozszczelnienia układu czy z przyczyn takich jak:
- niedrożność przewodów zakłócająca przepływ czynnika,
- obecność w układzie zanieczyszczeń poawaryjnych (np. opiłki metalu z uszkodzonej sprężarki),
- obecność starego, zużytego oleju w klimatyzacji,
- konieczność oczyszczenia i regeneracji wymienników ciepła,
- wymagania gwarancyjne dostawców części układu klimatyzacji.
Nieprzepłukana klimatyzacja stanowi spore zagrożenie dla sprawności całego układu i żywotności poszczególnych jej części. Krążące w niej cząstki materiału mogą zatykać zawory rozprężne, zawory dławiące, a nawet wymienniki ciepła (skraplacza i parownik). Płukanie klimatyzacji chroni również przed:
- korozją – kwasy powstające w wyniku reakcji wilgoci z czynnikiem chłodniczym mogą powodować kruchość węży i o-ringów,
- niedrożnością – wspomniane już cząstki zatykające układ mogą pochodzić nie tylko z uszkodzonych elementów metalowych klimatyzacji, ale nawet z gumowych węży,
- zmieszaniem dwóch różnych czynników chłodniczych – wymiana jednego rodzaju czynnika chłodniczego na drogi zawsze wymaga dokładnego przepłukania układu. Pominięcie tej czynności prowadzi do zmieszania dwóch różnych czynników, reakcji chemicznej i powstawania kwasów o właściwościach silnie korodujących.
Musicie jednak pamiętać, że płukanie klimatyzacji nie obejmuje całego układu bez wyjątku. Płukaniu bowiem nie podlegają sprężarki, zawory rozprężane/dławiące oraz osuszacze. Te części przed płukaniem należy zawsze wymontować.
Na czym polega płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym? Jakie są wady i zalet tego rozwiązania?
Płukanie klimatyzacji za pomocą czynnika chłodniczego można przeprowadzić z użyciem tzw. stacji serwisowej. Urządzenie to posiada funkcję umożliwiająca szybkie przepłukanie układu czynnikiem chłodniczym R134a. Całość nie jest czynnością specjalnie wymagającą ani też złożoną. Wystarczy wymontować wskazane wyżej części, podpiąć stację serwisową za pomocą specjalnych adapterów i uruchomić funkcję płukania klimatyzacji. Podczas płukania cały układ napełniany jest czynnikiem chłodniczym, który po przepłukaniu klimatyzacji trafia na powrót do urządzenia, gdzie jest oczyszczany i gotowy do ponownego użycia. Płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym powinno się przeprowadzać trzykrotnie.
Jakie zalety posiada to rozwiązanie?
- Niskie koszty – brak kosztów zakupu płynu płuczącego i jego utylizacji.
- Skuteczność – dobrze radzi sobie ze starym olejem i brudem.
- Uniwersalność – można stosować tę metodę w różnych modelach aut.
A co z wadami? Do tych można zaliczyć z pewnością ograniczoną efektywność – płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym nie zawsze jest w stanie poradzić sobie ze 100% zanieczyszczeń.
Jak przebiega płukanie klimatyzacji płynem płuczącym. Dlaczego warto się na to zdecydować?
Ta metoda płukania klimatyzacji przewiduje użycie specjalnego płynu płuczącego, który – w połączeniu ze sprężonym powietrzem – usuwa z układu wszystko, co nie powinno się w nim znajdować. Jest to rozwiązanie bardziej wymagające, ale też bardziej efektywne. Dzięki niemu można spokojnie wymienić dotychczas używany czynnik chłodniczy na inny (R12 na R124a) lub dokładnie oczyścić klimatyzację z wszelkich zabrudzeń. Warunkiem powodzenia tego typu płukania jest osuszenie przepłukanego układu azotem pod ciśnieniem nie większym niż 12 barów.
Co wiemy o zaletach tego rozwiązania?
- Doskonała skuteczność płukania.
- Usuwa nawet najbardziej oporny brud z układu klimatyzacji.
Jeśli zaś chodzi o wady, to tu należy z całą pewnością zwrócić uwagę na dość wysokie koszty zastosowanie tego sposobu, które to koszty wynikają m. in. z ceny płynu płuczącego oraz konieczności jego utylizacji po zużyciu.
Norbert