-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

0
0
2
2
2
2
8
8
5
5
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Płukanie klimatyzacji za pomocą czynnika chłodniczego lub płynu płuczącego. Które rozwiązanie powinniście wybrać?

Jeśli klimatyzacja w Waszym samochodzie wymaga naprawy, niezbędne okaże się również dokładne przepłukanie całego układu. I tu każdy z Was ma do wyboru dwa rozwiązania – płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym lub płynem płuczącym. Które z nich okaże się lepsze dla Waszego auta? Które mniej obciążające dla portfela? Sprawdźcie, co warto wiedzieć o płukaniu klimatyzacji samochodowej w ogóle.

Płukanie klimatyzacji samochodowej - kiedy i dlaczego warto

Kiedy i dlaczego należy przepłukać cały układ klimatyzacji w samochodzie?

Poważne awarie w układzie klimatyzacji raczej nie zdarzają się zbyt często, jednak kiedy już się przytrafią, wymagają sporo pracy, a często i niemało wydatków. Tak dzieje się między innymi w przypadku wymiany sprężarki, która to wymiana bezwzględnie i za każdym razem musi kończyć się dokładnym przepłukaniem całej klimatyzacji. Ale płukanie klimatyzacji może być również konieczne w wyniku rozszczelnienia układu czy z przyczyn takich jak:

  • niedrożność przewodów zakłócająca przepływ czynnika,
  • obecność w układzie zanieczyszczeń poawaryjnych (np. opiłki metalu z uszkodzonej sprężarki),
  • obecność starego, zużytego oleju w klimatyzacji,
  • konieczność oczyszczenia i regeneracji wymienników ciepła,
  • wymagania gwarancyjne dostawców części układu klimatyzacji.

Nieprzepłukana klimatyzacja stanowi spore zagrożenie dla sprawności całego układu i żywotności poszczególnych jej części. Krążące w niej cząstki materiału mogą zatykać zawory rozprężne, zawory dławiące, a nawet wymienniki ciepła (skraplacza i parownik). Płukanie klimatyzacji chroni również przed:

  • korozją – kwasy powstające w wyniku reakcji wilgoci z czynnikiem chłodniczym mogą powodować kruchość węży i o-ringów,
  • niedrożnością – wspomniane już cząstki zatykające układ mogą pochodzić nie tylko z uszkodzonych elementów metalowych klimatyzacji, ale nawet z gumowych węży,
  • zmieszaniem dwóch różnych czynników chłodniczych – wymiana jednego rodzaju czynnika chłodniczego na drogi zawsze wymaga dokładnego przepłukania układu. Pominięcie tej czynności prowadzi do zmieszania dwóch różnych czynników, reakcji chemicznej i powstawania kwasów o właściwościach silnie korodujących.

Musicie jednak pamiętać, że płukanie klimatyzacji nie obejmuje całego układu bez wyjątku. Płukaniu bowiem nie podlegają sprężarki, zawory rozprężane/dławiące oraz osuszacze. Te części przed płukaniem należy zawsze wymontować.

Na czym polega płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym? Jakie są wady i zalet tego rozwiązania?

Płukanie klimatyzacji za pomocą czynnika chłodniczego można przeprowadzić z użyciem tzw. stacji serwisowej. Urządzenie to posiada funkcję umożliwiająca szybkie przepłukanie układu czynnikiem chłodniczym R134a. Całość nie jest czynnością specjalnie wymagającą ani też złożoną. Wystarczy wymontować wskazane wyżej części, podpiąć stację serwisową za pomocą specjalnych adapterów i uruchomić funkcję płukania klimatyzacji. Podczas płukania cały układ napełniany jest czynnikiem chłodniczym, który po przepłukaniu klimatyzacji trafia na powrót do urządzenia, gdzie jest oczyszczany i gotowy do ponownego użycia. Płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym powinno się przeprowadzać trzykrotnie.

Jakie zalety posiada to rozwiązanie?

  • Niskie koszty – brak kosztów zakupu płynu płuczącego i jego utylizacji.
  • Skuteczność – dobrze radzi sobie ze starym olejem i brudem.
  • Uniwersalność – można stosować tę metodę w różnych modelach aut.

A co z wadami? Do tych można zaliczyć z pewnością ograniczoną efektywność – płukanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym nie zawsze jest w stanie poradzić sobie ze 100% zanieczyszczeń.

Jak przebiega płukanie klimatyzacji płynem płuczącym. Dlaczego warto się na to zdecydować?

Ta metoda płukania klimatyzacji przewiduje użycie specjalnego płynu płuczącego, który – w połączeniu ze sprężonym powietrzem – usuwa z układu wszystko, co nie powinno się w nim znajdować. Jest to rozwiązanie bardziej wymagające, ale też bardziej efektywne. Dzięki niemu można spokojnie wymienić dotychczas używany czynnik chłodniczy na inny (R12 na R124a) lub dokładnie oczyścić klimatyzację z wszelkich zabrudzeń. Warunkiem powodzenia tego typu płukania jest osuszenie przepłukanego układu azotem pod ciśnieniem nie większym niż 12 barów.

Co wiemy o zaletach tego rozwiązania?

  • Doskonała skuteczność płukania.
  • Usuwa nawet najbardziej oporny brud z układu klimatyzacji.

Jeśli zaś chodzi o wady, to tu należy z całą pewnością zwrócić uwagę na dość wysokie koszty zastosowanie tego sposobu, które to koszty wynikają m. in. z ceny płynu płuczącego oraz konieczności jego utylizacji po zużyciu.

Popularne z kategorii Klimatyzacja

Kompresor klimatyzacji DENSO DCP32045
673,00 zł
5.0 (6 ocen)
Kompresor klimatyzacji DELPHI TSP0155997
721,00 zł
5.0 (7 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NRF 35520
232,00 zł
5.0 (20 ocen)
Przekaźnik HELLA 4RA 933 332-451
24,00 zł
0 (0 ocen)
Kompresor klimatyzacji NISSENS 890761
684,00 zł
4.1 (7 ocen)
Chłodnica klimatyzacji - skraplacz NISSENS 941224
614,00 zł
4.9 (52 ocen)
Klimatyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Klimatyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Klimatyzacja
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
1 komentarz
Klimatyzacja jest prawdziwym dobrodziejstwem, o ile tylko jest sprawna i odpowiednio często i właściwie czyszczona. A jeśli chodzi o komentarz do płukania płynem płuczącym to niestety w większości przypadków jest tak, że coś co ma przynieść lepsze efekty jest też bardziej wymagające i kosztowniejsze.

Powiązane artykuły

Układ klimatyzacji w samochodzie: ile to kosztuje?

Układ klimatyzacji w samochodzie: ile to kosztuje?

System klimatyzacji to obecnie standard niemal w każdym samochodzie, który w istotny sposób podwyższa komfort podróży. Chyba każdy kierowca docenia przyjemny chłód, który wydostaje się z nawiewów i umila jazdę w upalne dni. Klimatyzacja wpływa także bardzo pozytywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – brak zaparowanych szyb oraz poprawa samopoczucia i koncentracji kierowcy to niezwykle cenne atuty tego układu.

czytaj więcej >
Nawiew działający tylko na najwyższym biegu. Jak zlokalizować i naprawić usterkę?

Nawiew w kabinie działa tylko na najwyższym biegu? Sprawdźcie, jak łatwo zlokalizować i naprawić usterkę

Brak możliwości regulacji siły nawiewu w kabinie samochodu to spora niedogodność. Zwłaszcza latem, gdy klimatyzacja jest podstawowym systemem komfortu. Co może być przyczyną takiego problemu? Dlaczego nawiew działa wyłącznie na najwyższym biegu?

czytaj więcej >
Czy Twój samochód jest gotowy na upały?

Czy Twój samochód jest gotowy na upały?

Lato to z reguły bardzo przyjemna pora roku. Większość użytkowników sądzi, że jest także niezwykle przyjazna dla naszego samochodu. Niestety, lato stawia przed autem dość poważne wyzwania ze względu na swoją meteorologiczną specyfikę. Czego należy się obawiać? Do największych wyzwań należą przede wszystkim: wysokie temperatury, ostre promieniowanie słoneczne i krótkotrwałe, ale bardzo obfite deszcze. Co zrobić, by te niekorzystne zjawiska nie sprawiły nam kłopotów podczas wakacyjnych wojaży?

czytaj więcej >
Uciekający czynnik klimatyzacji w samochodzie. Co może być przyczyną i jak znaleźć usterkę?

Uciekający czynnik klimatyzacji w samochodzie. Co może być przyczyną tego zjawiska i jak możecie sami zlokalizować usterkę?

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii układu klimatyzacji jest brak czynnika chłodniczego. Czynnik ucieka, klimatyzacja przestaje działać. Jednak samo jej powtórne napełnienie sprawy nie załatwi. Dlaczego?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady