Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Problemy ze zmianą biegów? Sprawdźcie najpopularniejsze przyczyny, dla których biegi nie chcą wchodzić

Zacznijmy może właśnie od tego, że kłopoty ze zmianą biegów nie zawsze muszą świadczyć o uszkodzeniu przekładni czy choćby o awarii jednego z jej elementów. Czasami jest to efekt zupełnie naturalny, który dość szybko zanika. Skąd się bierze?

Problem ze zmianą biegów w samochodzie - możliwe przyczyny

Dlaczego problemy ze zmianą biegów nie zawsze muszą oznaczać awarię?

Wyobraźcie sobie, że trwa właśnie mroźna zima, podczas której temperatury spadają znacznie poniżej -10℃. Jeśli nie zostawiliście auta na noc w ogrzewanym garażu, rano czeka Was nie tylko rytualne skrobanie szyb i bardzo prawdopodobne kłopoty z odpaleniem silnika. Kiedy już ruszycie, zauważycie szybko, że drążek zmiany biegów chodzi niezwykle opornie. Dlaczego? Ponieważ olej znajdujący się w skrzyni biegów pod wpływem niskiej temperatury mocno zgęstniał, co odczujecie m. in. jako tego typu utrudnienia. I utrudnienia te będą trwały, dopóki temperatura kolejnych podzespołów przekładni nie wzrośnie, wypełniający ją olej nie rozgrzeje się i nie zacznie być rozprowadzany w normalny sposób.

Co może być przyczyną trudności pojawiających się podczas zmiany biegów w skrzyni manualnej?

Jeśli jednak skrzynia biegów mimo rozgrzania się oleju nie odzyskała swojej oryginalnej sprawności lub też utraciła ją mimo braku znacząco ujemnych temperatur, problem ze zmianą biegów musi mieć zupełnie inną przyczynę. Jaką? Tu już pozostaje nieco miejsca na spekulacje, ponieważ kłopoty z wbijaniem kolejnych biegów mogą mieć swoje przyczyny m. in. w:

  • niezastosowaniu się do zaleceń producenta, w skutek czego do skrzyni biegów trafił niewłaściwy, zbyt gęsty olej przekładniowy;
  • zużyciu synchronizatorów – w takim przypadku podczas zmiany biegów pojawi się nie tylko opór, ale też charakterystyczny zgrzyt, a czasem również dochodzić będzie do samoistnego wypadania biegów;
  • wyeksploatowaniu innych elementów przekładni.

Do tej krótkiej listy dochodzą również problemy ze zmianą biegów w przekładni automatycznej, które to problemy mają często swoją wyjątkową specyfikę.

Które objawy awarii automatycznej skrzyni biegów mogą zaburzyć płynność jej pracy?

W przypadku poszczególnych typów automatycznych skrzyń biegów, problemy ze zmianą biegów mogą pojawić się samodzielnie lub wraz z objawami towarzyszącymi. Najczęściej będą to:

  • kłopoty z przełożeniem na kolejny bieg lub też wydłużenie czasu niezbędnego do wykonania każdego następnego przełożenia – przyczyną może być awaria sprzęgła automatycznego;
  • niepokojące dźwięki dochodzące podczas jazdy z okolicy skrzyni biegów – głównym podejrzanym jest tu jeden z elementów mechanicznych przekładni i jeśli podobna sytuacja zaczyna się powtarzać, należy jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem;
  • wyciek płynu ze skrzyni biegów, w oczywisty sposób prowadzący do spadku jego poziomu w przekładni automatycznej – przyczyny wycieku mogą być różne, za to jego efektem będzie m. in. gwałtowny wzrost zużycia elementów skrzyni biegów i brak płynności jej pracy;
  • drgania i szarpnięcia, do których dochodzi podczas jazdy – ich przyczyną będzie z kolei wyeksploatowanie przekładni zębatej lub też (mniej prawdopodobne) zbyt duże zużycie sprzęgła.

W jaki sposób można nieświadomie doprowadzić do zużycia synchronizatorów skrzyni biegów?

Na koniec wróćmy jeszcze na moment do synchronizatorów skrzyni biegów, których zużycie – prowadzące do problemów ze zmianą biegów – jest niemal w 100% skutkiem działań kierowcy. Musicie więc pamiętać, że zachowania takie jak:

  • redukowanie biegów przy zbyt dużej prędkości,
  • zmiana przełożenia bez całkowitego rozłączenia sprzęgła,
  • gwałtowne, agresywne wbijanie biegów,
  • jazda z małą prędkością na wysokim biegu,
  • brak niezbędnych wymian i konserwacji przekładni,

prowadzą nieuchronnie do awarii synchronizatorów, za którą idą kolejne problemy z układem, aż do całkowitego unieruchomienia Waszego auta włącznie. Jeśli więc chcecie uniknąć tego typu kłopotów, pamiętajcie o odpowiedniej obsłudze przekładni, stosowaniu się do zasad prawidłowej jazdy i regularnych wymianach części oraz płynów eksploatacyjnych.

Bez odpowiedniej dbałości o skrzynię biegów, nie możecie liczyć na jej prawidłową pracę.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 11412
16,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień uszczelniający FEBI BILSTEIN 22448
20,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
782,00 zł
4.5 (4 ocen)
Śruba SWAG 40 90 4572
10,00 zł
5.0 (2 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
78,00 zł
5.0 (2 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,49 zł
0 (0 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Witam kupiłem nie dawno mercedesa w176 1.5 cdi manual i jest problem z wrzuceniem jedynki raz wejdzie ładnie ale jak znów wcisne sprzęgło i wbijam jedynkę jest opór jak wbije na chama to auto jak by ciągnęło myślałem że to sprzęgło postawiłem na warsztat wymienili cały komplet razem z dwunasą odpowietrzyli chyba z 10 azy i nic to samo nowa pompa przy pedale sprzęgła też nie pomogła zmiana oleju też nic już mi ręce opadają czy może to być wina skrzyni że. Tak ciężko wchodzi jedynka i lekko ciogne przy wrzucaniu 1 biegu pozdrawiam
Problemy ze zmianą biegów mogą mieć naprawdę prostą przyczynę. Kilka lat temu jeździłem jeszcze niemalże 20-letnim samochodem. Nagle pojawiły się problemy z wrzucaniem biegów - by wrzucić 1 i 2 trzeba było się naprawdę zaprzeć. Jeden mechanik stwierdził, że cała skrzynia do wymiany, drugi z kolei zlokalizował problem w tulejach wybieraka. Kilkadziesiąt złotych na zakup zamienników i problem zniknął.
Miałem kiedyś taki problem. U mnie okazało się, że uszkodzone były synchronizatory skrzyni biegów. Biegi co prawda nie wypadały, ale ciężko było je wrzucać. Synchronizatory ulegają naturalnemu zużyciu a w starszych samochodach jest to odczuwalne. Warto wiedzieć jak temu przeciwdziałać, bo nasze decyzje, jako kierowców, znacznie wpływają na żywotność takich elementów ;)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze