ŚWIĘTUJEMY URODZINY! ZWIĘKSZONY RABAT W APLIKACJI DO -10%! POBIERZ

Do końca promocji pozostało:

5
5
0
0
1
1
2
2
3
3
9
9
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Przewodnik po płynach eksploatacyjnych do samochodów elektrycznych, czyli co piją nasze „elektryki”?

Auta elektryczne to inna technologia, ale częściowo te same wyzwania. Z całą pewnością są to również częściowo te same, co w autach spalinowych, płyny eksploatacyjne. Jakie dokładnie są to płyny? Czym różnią się od płynów stosowanych w „spalinówkach”? Które z nich można uznać za najważniejsze?

Płyny eksploatacyjne w aucie elektrycznym. O których musimy szczególnie pamiętać?

Płyny eksploatacyjne w samochodach elektrycznych. Dlaczego są dla nich tak ważne?

W erze rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, prawidłowa konserwacja i zrozumienie znaczenia płynów eksploatacyjnych staje się kluczowe dla każdego właściciela „elektryka”. Te specjalistyczne płyny odgrywają nieocenioną rolę w utrzymaniu optymalnej wydajności, bezpieczeństwa, a także w przedłużeniu żywotności pojazdu. Każdy z nich ma swoje, niezwykle ważne zadanie, każdy okazuje się kluczowy dla działania określonego podzespołu, układu czy całego auta. Zagłębiając się w świat płynów eksploatacyjnych do samochodów elektrycznych, poznajemy ich znaczenie, funkcje oraz to, w jaki sposób odpowiednia konserwacja może wpłynąć na wydajność i długowieczność Waszego elektrycznego towarzysza podróży.

Płyn hamulcowy TRW
Płyn hamulcowy TRW

Serce każdego EV, jego układ napędowy, różni się znacznie od tradycyjnych silników spalinowych, co stawia nowe wymagania przed płynami eksploatacyjnymi. W przeciwieństwie do aut spalinowych, gdzie płyny takie jak olej silnikowy, mają kluczowe znaczenie dla smarowania i chłodzenia, samochody elektryczne polegają na zaawansowanych płynach chłodzących do zarządzania temperaturą akumulatorów, silników elektrycznych oraz innych kluczowych komponentów elektronicznych. Te specjalistyczne płyny muszą nie tylko efektywnie odprowadzać ciepło, ale również być kompatybilne z delikatnymi materiałami elektrycznymi, zapewniając ich długowieczność i niezawodność. Środki smarne w „elektrykach” również ewoluowały, dostosowując się do unikalnych wymagań ruchomych części w napędach elektrycznych, zapewniając minimalne tarcie i maksymalną efektywność. Ponadto, systemy takie jak hamulce i układ kierowniczy, choć funkcjonują na podobnych zasadach co w autach spalinowych, są często zoptymalizowane do specyfiki elektromobilności. Właściwe zrozumienie i dbałość o te płyny jest zatem nieodłącznym elementem utrzymania wydajności, bezpieczeństwa i gotowości Waszego samochodu elektrycznego do każdej podróży.

Które płyny eksploatacyjne stosowane w samochodach elektrycznych można uznać za najważniejsze?

Klasyfikowanie płynów eksploatacyjnych w samochodach elektrycznych według ich ważności nie jest proste, ponieważ wszystkie one odgrywają kluczowe, a przynajmniej ważne role w zapewnieniu bezpiecznej, efektywnej i długotrwałej pracy pojazdu. Próbując jednak uszeregować je pod kątem ich wpływu na główne aspekty działania samochodu elektrycznego, otrzymalibyśmy mniej więcej taki oto ranking:

  1. Płyn chłodniczy dla systemu akumulatorów i elektroniki – jest to prawdopodobnie najważniejszy płyn w samochodach elektrycznych (będący trochę odpowiednikiem oleju silnikowego w autach spalinowych), ponieważ właściwe zarządzanie temperaturą akumulatorów i komponentów elektronicznych decyduje o wydajności, bezpieczeństwie i żywotności baterii, a więc i całego pojazdu.
  2. Środki smarne – chociaż samochody elektryczne mają mniej ruchomych części niż pojazdy spalinowe, precyzyjne smarowanie ich komponentów nadal jest niezbędne. Chodzi tu przed wszystkim o silnik elektryczny i przekładnię.
  3. Płyn hamulcowy – dokładnie ten sam, co w samochodach spalinowych. Płyn hamulcowy w „elektrykach” jest kluczem do działających prawidłowo hamulców, a więc i dla naszego bezpieczeństwa. W samochodach elektrycznych, gdzie często stosuje się odzysk energii, tradycyjny układ hamulcowy działa momentami jako system wspomagający, ale jego niezawodność nadal pozostaje krytyczna.
  4. Płyn do układu kierowniczego – ważne dla łatwości prowadzenia i precyzyjnego sterowania pojazdem.
  5. Płyn do spryskiwaczy – chociaż może się wydawać mniej istotny w porównaniu z innymi płynami, płyn do spryskiwaczy jest ważny dla zapewniania kierowcy dobrej widoczności, a więc i dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego; szczególnie w złych warunkach pogodowych.

Warto podkreślić, że wszystkie te płyny są ważne i należy je regularnie sprawdzać oraz wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, aby samochód elektryczny działał prawidłowo i bezpiecznie. Pominięcie lub nadmierne wydłużenie interwału wymiany któregokolwiek z tych płynów może prowadzić do poważnych problemów z pojazdem.

Wątpliwości wokół płynów eksploatacyjnych w samochodach elektrycznych. O co najczęściej pytają kierowcy?

Płyn do wspomagania FEBI BILSTEIN, żółty, 1 litr
Płyn do wspomagania FEBI BILSTEIN, żółty, 1 litr

Wśród licznych zapytań dotyczących samochodów elektrycznych, te dotyczące płynów eksploatacyjnych zajmują szczególne miejsce. A najczęściej padające pytania to:

Czy samochody elektryczne wymagają wymiany oleju?

Samochody elektryczne nie mają tradycyjnego silnika spalinowego, a więc i oleju silnikowego. Mogą jednakże wymagać specjalistycznych środków smarnych dla ruchomych części silnika elektrycznego lub przekładni, które to smary należy kontrolować i wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.

Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy w samochodzie elektrycznym?

Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego może się różnić w zależności od modelu pojazdu i zaleceń producenta. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom i stan płynu chłodniczego oraz przestrzegać harmonogramów serwisowych Waszych „elektryków”.

Czy płyn hamulcowy w samochodzie elektrycznym wymaga wymiany?

Jak najbardziej! Płyn hamulcowy w samochodach elektrycznych podlega degradacji podobnie jak w pojazdach spalinowych i powinien być wymieniany w interwałach określonych przez producenta.

Czy istnieją specjalne płyny eksploatacyjne zalecane dla samochodów elektrycznych?

Niektórzy producenci mogą rekomendować lub zatwierdzać specyficzne płyny eksploatacyjne zaprojektowane specjalnie do użytku w ich samochodach elektrycznych. Zawsze warto sprawdzić instrukcję obsługi lub skonsultować się z autoryzowanym serwisem, aby upewnić się, że używacie odpowiednich produktów. Ich użytkowanie może być bowiem warunkiem ewentualnej gwarancji.

Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze