Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Silniki CDTI od Opla. Jak sprawdza się włoska konstrukcja w niemieckim samochodzie?

Wybierając samochód marki Opel, wielu kierowców robi to z przeświadczeniem, że oto w ich ręce trafia typowo niemiecki samochód. Tymczasem w przypadku opli napędzanych jednym z silników CDTI okazuje się, że pod maską drzemie jednostka wymyślona i zaprojektowana w całości przez włoskich konstruktorów. Czy znaczy to, że w jakikolwiek sposób będzie ona odbiegać jakością od przysłowiowej niemieckiej solidności?

Jaką konstrukcją są silniki CDTI?

Marka Opel znana jest z solidnych silników własnej produkcji, jednak nie stroni też od sięgania po konstrukcje powstałe w innych koncernach. Tak stało się m. in. w przypadku silników CDTI, które są dziełem włoskich inżynierów pracujących dla koncernu Fiat. Decyzja Opla o takim wyborze nie może dziwić, bo w końcu to właśnie Włosi stali się prekursorami technologii Common Rail (stworzyli pierwszy wykorzystujący ją silnik 1.9 JTD) i mają duże doświadczenie w produkcji jednostek wysokoprężnych. Ta niemiecko-włoska współpraca zaowocowała stworzeniem całej serii silników pod oznaczeniem CDTI, cieszących się dość zróżnicowanymi, ale ogólnie przychylnymi opiniami. Co jednak tak naprawdę oznacza skrót CDTI?

CDTI to skrót, w którym zakodowana jest cała charakterystyka silników tej serii. Każda kolejna litera odnosi się do ich właściwości oraz budowy. I tak:

  • C, czyli Common Rail to informacja o tym, że silnik korzysta z technologii zapewniającej równomierny wtrysk paliwa pod tym samym wysokim ciśnieniem do wszystkich cylindrów. Common Rail ma zapewniać równą pracę jednostki przy niskim poziomie spalania.
  • D, jak Diesel, ponieważ wszystkie te silniki zasilane są olejem napędowym.
  • T znaczy Turbo – silniki CDTI wyposażone są w turbinę wtłaczającą do niego więcej powietrza i gwarantującej mu tym samym większą moc.
  • I to oznaczenie wtrysku bezpośredniego. W omawianych jednostkach nie występuje tzw. komora pośrednia, więc paliwo trafia bezpośrednio do cylindrów. Jest to kolejne rozwiązanie podnoszące moc silnika.

Jakie są największe zalety silników CDTI od Opla?

Trudno jest rozpatrywać całą serię silników pod kątem ich wad i zalet, można jednak pokusić się o stworzenie czegoś w rodzaju zbioru wspólnego cech, które typowe są dla każdej jednostki CDTI, choć ich natężenie bywa różne.

Silniki CDTI polecane są często ze względu na swoje ponadprzeciętne osiągi, zwłaszcza jeśli zestawimy je z innymi dieslami. Jest to w głównej mierze zasługa wykorzystanych technologii, które wpłynęły również na niskie zużycie paliwa. Jednak o ile ich ekonomiczność jest nie do podważenia, o tyle opinie o mocy silników CDTI są już podzielone. Trudno wprawdzie mieć zastrzeżenia do osiągów jednostek 1.9 czy 2.0, jednak już silniki 1.3C DTI nie są raczej zalecane dla miłośników dynamicznej jazdy. Nawet jeśli dysponują większą mocą niż inne diesle o tej pojemności, nadal są to silniki do małych aut miejskich (choć znaleźć je można m. in. w Astrze kombi).

Za zaletę silników CDTI uważa się również ich wytrzymałość. Wszystko to jednak z pewnym zastrzeżeniem – jednostki te wymagają regularnego serwisowania i wymian. Jeśli będziecie często wymieniać w nich olej, dbać o stan podzespołów itd., odwdzięczą Wam się dużym przebiegiem bez poważnych awarii. Jak dużym. We wspominanych silnikach 1.3 CDTI może to być 300 tys., a w 1.9 nawet pół miliona kilometrów.

Więcej o zaletach nowych wersji silników CDTI znajdziecie w anglojęzycznych (niestety) materiałach marki Opel:

Co można uznać za największe wady jednostek CDTI?

A co z wadami silników CDTI? Wady – rzecz jasna – również występują. Przede wszystkim jest to spora wrażliwość na zaniedbania serwisowe, co zapewne zmartwi tych, którzy olej silnikowy zwykli wymieniać co 50 tys. km. W przypadku tych jednostek to zwyczajnie nie przejdzie. Interwał 15-30 tys. km (w zależności od wersji) uważany jest za nieprzekraczalny. Zaniedbania serwisowe mogą również prowadzić do całego szeregu mniejszych lub większych awarii osprzętu (napinacz łańcucha plus sam łańcuch) oraz części w rodzaju koła dwumasowego, zaworu EGR i sprawiającego wieczne trudności filtra DPF.

W przypadku silników 1.9 CDTI dość częstą usterką – zwłaszcza w wersji 16V – są urywające się klapy wirowe w kolektorze ssącym. Dotyczy to zwłaszcza modelu aut wyprodukowanych przed 2007 rokiem. W tym właśnie roku usterka ta została wprawdzie naprawiona poprzez zmiany konstrukcyjne, jednak nadal lubi się pojawiać. Jest to problem o tyle groźny, że jego skutkiem może być nawet uszkodzenie silnika, dlatego warto być na tym punkcie szczególnie wyczulonym.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
Pracując w serwisie Opla dostarczając auta klientom flotowym zjeździłem dziesiątki opli astra H z silnikiem 1.3 CDTI 90KM i niektóre dochodziły do 500tys i jeździły. Przebiegi 300-500 im nie straszne tylko właśnie trzeba jeździć nimi dynamicznie i nie zamulać. To są silniki 16v więc lubią jazdę w okolicy 2500-3000 obrotów. Gorzej było z Corsami D bo tam był głównie 1.3cdti 75KM i one osiągi miały słabsze i często były męczone po mieście. Ogólnie 1.3 CDTI to bardzo trwała jednostka jak się dba o olej i regularne serwisiwanie. 1.9 CDTI rekordzista miał ponad 700tys km na serwisie bez żadnych napraw silnika, tylko sprzęgło miał robione
Bardzo dobry silnik, jednak pod jednym warunkiem. DPF jak raz się zapcha to czyszczenie tylko redukuje syf a nie go usuwa. Jedyną opcją pozbycia się problemu jest usunięcie go ( co jest nielegalne go ekologia). EGR też z czasem trzeba zaślepić bo gdy zacznie się psuć to będzie dramat ( znowu zawodzi i kosztuje nie małe pieniądze - ekologia). Wyciek na klapach wirorych w kolektorze dolotowym to będzie prawdopodobnie trzecia usterka jaka nas spotka w tym silniku- nieuniknione jak i w innych dieslach (znowu ekologia). Naszczęście klapy wirowe można też wyjąć i zaślepić co nie będzie miało wpływu na działanie silnika. Po tych 3 nieekologicznych czynnościach można śmiało jechać w trasę bez obaw, że auto nam się zatka w trasie i przestanie jechać. W tych oplach warto jeszcze zmienić olej w skrzyni bo producent w orginale nie przewidział temperatur i warto dać odporniejszy zanim padną synchronizatory biegów ( skrzynia M32).
Mam Opla Insignie i również nie narzekam. Oczywiście oleje i filtry co 10 - 15 tys kilometrów. Wydaje mi się, że zarówno w przypadku Opla jak również innych marek to jest podstawą długowieczności silników Diesla.
Nie ma silnika idealnego, każdy ma swoje wady i zalety. Jednak silniki CDTI od Opla są dość dobre. Z reguły charakteryzują się niewielkim zużyciem paliwa i dość dobrą dynamiką jazdy, a do tego mamy bardzo łatwy dostęp do części zamiennych. Również słyszałem, że najlepszą jednostką jest silnik 1.9. Mój szwagier taki ma, zrobił już 350 tys. km i z silnikiem nic złego się nie dzieje.
u mnie generalnie jest ok, chociaz mechanik przy kazdym serwisie narzeka i wymienia wady ale jestem zadowolony tylko zdecydowanie jest to model dla osob ktore dbaja o swoj samochod a nie dla zapominalskich

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze