-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
2
2
0
0
4
4
5
5
1
1
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Silniki JTD i JTDM od Fiata. Czy najlepsze włoskie turbo diesle mogą konkurować z jednostkami Hondy lub Mercedesa?

Prekursorem systemu wtrysku bezpośredniego o nazwie Common Rail był włoski Fiat. Z powodów finansowych technologię tę musiał wprawdzie oddać do opracowania niemieckiemu potentatowi, marce Bosch, jednak nadal to właśnie Włosi jako pierwsi stworzyli silniki Diesla z tym system. Czy silniki JTD oraz JTDM okazały się godną konkurencją dla niemieckich i japońskich turbo diesli?

Ogromna popularność silników JTD

Oznaczenie handlowe JTD jest w zasadzie skrótem nazwy uniJet Turbo Diesel, którą to nazwą opisano całą rodzinę włoskich silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Cała gama nowoczesnych diesli Fiata zaczęła pojawiać się od roku 1997, czyli od chwili debiutu silnika 1.9 JTD. Tego typu jednostki napędowe z systemem Common Rail produkowane były na potrzeby różnych marek należących do koncernu Fiat i znaleźć je można również w poszczególnych modelach Alfa Romeo oraz Lancii. Co ciekawe, popularne włoskie „JTD-ki” trafiły również do samochodów produkowanych przez największych konkurentów Fiata, w tym do Opli oraz Saab’ów. W zależności od tego, jakie auto było w nie wyposażane, zmieniało się też oznaczenie omawianych silników. W modelach marek należących do Fiata (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Iveco) silniki te nosiły oryginalną nazwę JTD, z kolei w Oplu oznaczane są jako CDTi, w Saabie TiD lub TTiD, a w Suzuki DDiS.

JTDM, czyli JTD drugiej generacji

Druga generacja silników JTD nosi nazwę JTDM (multiJet Turbo Diesel) i od swojej poprzedniczki różni się większym ciśnieniem wtrysku paliwa, co możliwe było do osiągnięcia dzięki zastosowaniu ulepszonego systemu Common Rail (Common Rail II generacji). W palecie silników JTDM pojawiły się zarówno jednostki słabsze, 8-zaworowe, jak i mocniejsze, z szesnastozaworowymi głowicami, dwoma wałkami rozrządu i współpracujące z turbosprężarkami o zmiennej geometrii. Zwieńczeniem serii JTDM stały się silniki podwójnie doładowane, czyli TT Multijet, o mocy 180 lub 190 KM.

Wady i zalety włoskich turbo diesli

Cała rodzina silników JTD i JTDM obejmuje jednostki o różnym rozmiarze, od najmniejszego 1.3, poprzez 16-zaworowy 1.6, najbardziej znany i lubiany 1.9, aż po motory 2.0, 2.2, 2.4, a nawet 3.0.

Choć dla wielu fakt ten jest ciągle zaskoczeniem, włoskie silniki JTD i JTDM okazały się jednymi z najtwardszych diesli na rynku. Przez użytkowników cenione są bardzo wysoko za swoją bezawaryjność, zwłaszcza za odporność na poważne usterki. Mniejsze awarie, pojawiające się zwykle na skutek intensywnej eksploatacji lub niewłaściwej konserwacji, są łatwe i – co bardzo ważne – stosunkowo tanie w naprawie. Typowymi dla silników JTD/JTDM problemami są zatykające się i zacinające zawory EGR, usterki termostatu, przepływomierza czy regulatorów ciśnienia paliwa. Posiadacze aut z silnikami JTD/JTDM mogą mieć okazjonalnie również kłopoty z przetartymi przewodami intercoolera oraz z wtryskiwaczami. Turbosprężarka i koło dwumasowe, choć wyraźnie trwalsze niż u konkurencji, nadal wymagają regularnych przeglądów i właściwej konserwacji.

Popularne z kategorii Silnik

Olej silnikowy MOTUL 8100 X-cess 5W40 5 litrów
121,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 5 litrów
155,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-Clean EFE 5W30 5 litrów
142,00 zł
4.8 (46 ocen)
Olej CASTROL Edge LL 5W30 5 litrów
206,00 zł
0 (0 ocen)
Olej silnikowy MOTUL 8100 X-clean 5W40 5 litrów
150,00 zł
4.8 (46 ocen)
Filtr oleju FILTRON OE 673
17,00 zł
4.9 (150 ocen)
Silnik w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Silnik pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Silnik
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Silniki JTD znam z Alfy i szczerze polecam! Genialne i bezawaryjne i oszczędne. Jak na Fiata i Alfę silnik bardzo dobry.
Moim zdaniem Fiat trafił z tymi silnikami. Dwa lata miałem auto z tym motorem i nigdy nie miałem z nim dosłownie żadnych problemów. Dość udana trwała konstrukcja, a w razie problemów niedroga w naprawach. Ze swojej strony moge polecić
Miałem już kilka razy styczność z tymi silnikami i muszę przyznać, że są niczego sobie. Poza częstymi awariami termostatów i zaworów ERG, no i rzecz jasna wymagającej uwagi turbosprężarki (ale to chyba nikogo nie dziwi) to naprawdę godny uwagi sprzęt.

Powiązane artykuły

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Jakie są wady i zalety silników Wankla? Skąd wzięły się mity dotyczące tych niezwykłych jednostek napędowych?

Wykorzystywany głównie w Mazdach silnik Wankla nie ma najlepszej opinii. Z tego też powodu kolejne modele Mazdy RX mają tylu samo zwolenników, co przeciwników. Czy słusznie? Skąd biorą się mity na temat silnika Wankla? Jak należy do nich podchodzić?

czytaj więcej >
Wydmuchiwany olej spod korka wlewu oleju. Dlaczego tak się dzieje i co z tym zrobić?

Problem z wydmuchiwaniem oleju silnikowego spod korka wlewu. Dlaczego tak się dzieje i co z można z tym zrobić?

Przedmuchy oleju silnikowego spod korka wlewu nie są zjawiskiem częstym i oby nigdy nie były. Dlaczego? Ponieważ mogą świadczyć o poważnych usterkach w silniku, które są w stanie doprowadzić do kosztownych lub nawet bardzo kosztownych napraw. Skąd biorą się te przedmuchy? Co ma z nimi wspólnego dymienie spod korka oleju? Kiedy jest to problem, a kiedy nie?

czytaj więcej >
Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla. Poznaj przyczyny i rozwiązania problemu

Wysokie spalanie paliwa w silniku diesla? Poznaj 4 przyczyny tego problemu i sposoby ich usunięcia

Do dziś wielu kierowców wybiera auta z silnikiem Diesla z powodów czysto ekonomicznych. Tańsze paliwo oznacza niższe koszty eksploatacji, ale tylko dopóki nie pojawią się problemy ze zwiększonym spalaniem. Co może być ich przyczyną? Dlaczego niektóre diesle palą wyraźnie więcej niż powinny?

czytaj więcej >
Co zrobić gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać usterkę?

Co zrobić, gdy silnik spala olej? Jak rozpoznać taką usterkę i jak postępować, gdy już do niej dojdzie?

Zaczynacie podejrzewać lub wręcz macie pewność, że Wasze auto spala olej w nadmiernej ilości? Zastanawiacie się, co zrobić, aby ten zwiększony pobór oleju jakoś ograniczyć? Rozwiązanie problemu zależy od jego przyczyn, o ile problem ten faktycznie występuje. Ale po kolei.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady