Nawet najnowocześniejsze konstrukcje mogą okazać się nietrafionym wyborem, jeśli okażą się podatne na awarie, a przy tym drogie w utrzymaniu. Czy dokładnie tak stało się z supernowoczesnymi skrzyniami biegów S-tronic montowanymi w modelach Audi?

Wszelkiego typu konstrukcje stosowane w motoryzacji oceniane są nie tylko pod kątem ich innowacyjności czy zdolności do poprawy możliwości samochodu, ale też pod kątem ich niezawodności oraz kosztów utrzymania. Dokładnie te zasady dotyczą w pierwszej kolejności głównych i jednocześnie jednych z najdroższych podzespołów w każdym aucie spalinowym, czyli silnika oraz skrzyni biegów. Zarówno motor, jak i przekładnia, bez względu na stopień swojej nowoczesności muszą odznaczać się określoną trwałością, nie mogąc jednocześnie przekraczać pewnej ustalonej przez producenta granicy kosztów eksploatacji. Niska trwałość i zbyt duże koszty użytkowania mogą bowiem pogrzebać nawet najciekawszy, najbardziej innowacyjny projekt. Czy z potwierdzeniem tej właśnie reguły mamy do czynienia w przypadku skrzyni biegów typu S-tronic? Czy faktycznie przekładnia ta jest konstrukcją niezbyt trwałą i nazbyt kosztowną? Poznajcie opinie naszych ekspertów.

Jaką konstrukcją jest stosowana w niektórych modelach Audi skrzynia biegów S-tronic? Jakie są jej wady i zalety?

Jeśli ktoś z Was słyszał już nieco o skrzyniach DSG, to przekładnia S-tronic nie będzie dla niego żadną nowością. Skrzynie biegów DSG (z ang. Direct Shift Gearbox) są zautomatyzowanymi przekładniami posiadającymi aż dwa sprzęgła. Jest to chyba najbardziej skomplikowany typ skrzyni biegów, jaki można znaleźć w samochodach z niemieckiej grupy VAG. Skrzynie biegów S-tronic są bliźniaczymi konstrukcjami przekładni DSG, z tym że montuje się je wyłącznie w modelach Audi. Spotkać możecie je w następujących modelach:

  • Audi RS3 2.5 TFSI (8P)
  • Audi A3 2.0 TFSI (8V)
  • Audi A5 (8T) 3.0 TFSI.

Zazwyczaj informację o tym, czy skrzynia biegów rodzaju DSG została zamontowana w danym modelu Audi, każdy kierowca może bardzo szybko odszukać samodzielnie. Wystarczy poszukać na drążku zmiany biegów dużego, widocznego oznaczenia „S-tronic”. Jeśli taki napis znajduje się w Waszych samochodach, to niemal na 100% macie do czynienia z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Czy to dobrze?

To zależy. Na tę sprawę, jak i na każdą inną, można spojrzeć dwojako – z perspektywy wad lub zalet takiej przekładni. Jeśli chodzi o zalety, to tu bez wątpienia należałoby wymienić:

  • niespotykany wcześniej komfort jazdy wynikający z ogromnej płynności i szybkości zmiany biegów;
  • redukcję zużycia paliwa względem innych przekładni automatycznych, które to zużycie często zwyczajnie zwiększały;
  • udoskonalenie wszelkich zalet klasycznych przekładni automatycznych.

A co z wadami? Z tymi są już pewne problemy, ale z czego one wynikają, wyjaśnimy nieco później. Na tę chwilę zostańmy przy tym, że do powszechnie wymienianych wad skrzyń biegów S-tronic należą:

  • stosunkowo niewielka trwałość całej konstrukcji,
  • podatność na awarie i szybkie zużycie,
  • wysokie koszty naprawy.

A co takiego może się w tych przekładniach zepsuć i w jaki sposób awarie te są najczęściej usuwane?

Jakiego typu usterki mogą dotyczyć przekładni typu S-tronic i jakie możliwości naprawy mają ich właściciele?

Mechanik mający już pewne doświadczenie ze modelami Audi i występującymi w nich skrzyniami S-tronic, na pytanie o najgorsze usterki odpowie bez wahania – mechatronika. To właśnie awaria mechatroniki jest dość charakterystyczna dla tego typu przekładni. Chodzi tu o element sterujący pracą sprzęgieł, którego awaria skutkuje dość typowym i łatwo zauważalnym szarpaniem całej przekładnie podczas zmiany biegów. Może być też tak, że nagle – ni z tego ni z owego – kierowca jadącym Audi wyposażonym w przekładnię S-tronic straci możliwość używania biegów nieparzystych. Do dyspozycji pozostaną mu jedynie biegi parzyste. Jest to oczywista informacja mówiąca o tym, że jeden z zestawów sprzęgła zwyczajnie wysiadł. Jak można sobie z tym radzić? Zasadniczo są 3 opcje:

  1. Wymiana całej skrzyni
  2. Regeneracja skrzyni
  3. Naprawa i wymiana uszkodzonych elementów.

Z całą pewnością koszty naprawy i wymiany nie są małe. Skrzynia biegów S-tronic to skomplikowana konstrukcja i wymaga dobrego specjalisty. Do tego dochodzi konieczność wymiany koła dwumasowego, bez którego przekładnia nie będzie funkcjonowała.

Czy skrzynia biegów S-tronic oznacza wysokie koszty eksploatacji auta? Jakie opinie na temat tej przekładni mają eksperci iParts.pl?

Biorąc pod uwagę opisane wyżej wady skrzyni S-tronic, można by się tej konstrukcji nieźle wystraszyć. Z opinii części kierowców wynika, że skrzynie te wytrzymują 150, góra 200 tys. km. Dlaczego tak się dzieje?

Przekładnie typu S-tronic – wyjaśnia Piotr Żaczek z iParts.pl – to konstrukcje nowoczesne i być może przez to tak wrażliwe. Wrażliwe głównie na zaniedbania ze strony właścicieli. S-tronic nie toleruje typowego dla części kierowców ignorowania serwisowania oraz wymian. Olej w tej skrzyni biegów TRZEBA wymieniać, inaczej przekładnia rozsypie się bardzo szybko. Kto nie ma ochoty na takie „ceregiele”, niech nawet nie wsiada do Audi z tą przekładnią.

Trwałość skrzyni biegów S-tronic – mówi Grzegorz Kinczewski, ekspert iParts.pl – zależna jest choćby od tego, czy mamy w niej do czynienia ze sprzęgłem mokrym czy suchym. Jeśli możecie wybierać, wybierajcie model ze sprzęgłem mokrym. Jest trwalszy i bardziej odporny na zużycie.