BMW E91 to wersja kombi serii 3, która na rynku pojawiła się w 2006 roku. Jak każdy model klasy średniej-premium odznacza się bardzo ciekawą linią, atrakcyjnym wnętrzem i naprawdę niezłymi osiągami. Niestety, BMW E91 ma też swoje dość konkretne wady, które wyraźnie wpływają na jego popularność. Co to za wady? Na jakiego typu niespodzianki powinni przygotować się kierowcy kupujący używane BMW E91?

Dlaczego przy zakupie używanego BMW E91 warto kierować się przede wszystkim jego wersją silnikową?

Jak zapewne wszyscy dobrze wiecie, sercem każdego samochodu jest jego silnik. Bardzo często o wyborze konkretnego modelu auta decyduje właśnie to, jakiego rodzaju jednostka napędowa została w nim zamontowana. Niewiele jest jednak przypadków, w których silnik równie mocno wpływa na opinię o samochodzie, jak ma to miejsce w przypadku BMW E91. Dlaczego?

Konstruktorzy BMW przeznaczyli do modelu E91 całkiem sporą liczbę różnych jednostek napędowych, niestety, część z nich bardzo negatywnie wpłynęła na ostateczna ocenę auta.

Najsłabsze spośród oferowanych do BMW E91 silników czterocylindrowych – wyjaśnia Adrian Kąkol, mechanik specjalizujący się w marce BMW – okazały się kompletnym rozczarowaniem. Wersje 318 czy 318i odznaczają się niską kulturą pracy i są niezwykle podatne na awarie. Nie lepiej jest z silnikami N43. Jednak prawdziwą katastrofą są dopiero silniki 320i. Dla nich normę stanowią mocno zużywające się pierścienie, co prowadzi bezpośrednio do ogromnego zużycia oleju. Co gorsza, w silnikach tych potrafi łuszczyć się i odpadać gładź cylindrów. Samochody z tymi silnikami to wybór najgorszy z możliwych.

Na szczęście BMW E91 ma też dobre motory. Zasada przy ich wyborze jest jedna – im większy, tym lepszy. Bardzo dobre opinie mają silniki sześciocylindrowe, w tym 3-litrowe diesle. Kierowcy zachwycają się ich możliwościami i pięknym brzmieniem, choć eksploatacja takich „potworów” nie należy do najtańszych.

Jakie są podstawowe wady i zalety wnętrza kabiny pasażerskiej w używanym BMW E91?

Jak przystało na auto klasy premium (choć nadal z nie najwyższej półki), BMW E91 posiada naprawdę ładne wnętrze. Każdy zasiadający po raz pierwszy do kabiny tego modelu może zwrócić uwagę na:

  • eleganckie wykończenie wszystkich elementów,
  • dobre, ścisłe spasowanie wszystkich plastików (nic w środku nie skrzypi i nie trzeszczy podczas jazdy),
  • wysoką jakość materiałów,
  • funkcjonalne, dobrze przemyślane rozmieszczenie wszystkich przycisków,
  • wygodne fotele.

Jednak i tu nie obyło się bez pewnych niedogodności. Wnętrze kabiny pasażerskiej – tłumaczy Paweł z Oświęcimia, posiadacz 10-letniego BMW E91 – jest zaskakująco ciasne. Dla wielu kierowców, którzy wybrali ten model ze względy na nominalnie większą pojemność bagażnika niż w takim Audi A4, stanowi to sporą i raczej niemiłą niespodziankę. E91 to samochód raczej dla małych rodzin, nie polecam go w przypadku większego zapotrzebowania na przestrzeń w kabinie i bagażniku.

Co warto wiedzieć o nadwoziu i podwoziu w używanym BMW E91?

Karoseria w BMW może stanowić kolejny słaby punkt dla każdego, kto zastanawia się nad zakupem używanego E91. Problemem jest fakt, iż nie jest to karoseria ocynkowana, ale zabezpieczona antykorozyjnie metodą KTL (z użyciem powłoki KTL). Powłoka ta spełnia swoje zadanie, ale tylko do czasu. W samochodach 10-letnich i starszych zaczynają pojawiać się wykwity rdzy, nawet jeśli ich właściciele dbali o nie prawidłowo. Problem z rdzą nie jest wprawdzie poważny, jednak warto wziąć go pod uwagę.

Jeśli chodzi o podwozie, to tu przygotujcie się na raczej zwyczajowe problemy z zawieszeniem, wynikające głównie z jego eksploatacji. Do wymiany zaraz po zakupie używanego E91 mogą nadawać się:

W przypadku zawieszenie problemem może być również cena części zamiennych, zwłaszcza tych wykonanych z aluminium. Tu jednak z pomocą po raz kolejny przychodzi Wam iParts.pl. Postaraliśmy się o to, aby części zamienne do BMW E91 – zarówno oryginalne, jak i tańsze zamienniki – dostępne były po cenach niższych niż powszechnie funkcjonujące na rynku.

Jakie części i podzespoły powinny zostać wymienione zaraz po zakupie używanego BMW E91?

Kupując używane BMW E91 musicie przygotować się na to, że prędzej czy później pojawią się w nim usterki zmuszające Was do naprawy lub wymiany niektórych części i podzespołów. Oprócz części już wymienionych, z całkiem dużym prawdopodobieństwem będziecie więc musieli zainwestować w:

Oprócz tego czeka Was również niezbędny serwis pozakupowy, w ramach którego musicie wymienić:

Trudno jest nam zachęcać Was do zakupu modelu E91, zwłaszcza że konkurencja na rynku jest niemała. Nie jest to auto tanie i raczej dla prawdziwych miłośników marki. A jeśli już jesteście na nie zdecydowani, zadbajcie o to, aby posiadało naprawdę mocny silnik i aby po zakupie wymienić w nim wszystko to, co takiej wymiany wymaga.