DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

8
8
7
7
1
1
4
4
0
0
5
5
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

W jakim celu montujemy dystanse do felg?

Przede wszystkim dla efektu wizualnego. Dostępne powszechnie na rynku zestawy dystansów pozwalają poszerzyć rozstaw kół w obrębie danej osi o 10 do 60 milimetrów. Szerzej rozstawione koła szczelniej wypełniają nadkola pojazdu, poprzez co auto nabiera bardziej agresywnego, dynamicznego charakteru. Tuleje dystansowe są również użyteczne w przypadku montażu akcesoryjnych felg, o innym offsecie (ET) niż przewidział producent samochodu. Niektórzy kierowcy twierdzą, że montaż dystansów czyni pracę układu zawieszenia „sztywniejszą” oraz poprawia precyzję prowadzenia na szybko pokonywanych łukach. 

W jakim celu montujemy dystanse do felg? Kup u nas nawet 40% taniej

Jakie są konsekwencje montażu dystansów?

Zgodnie z polskimi przepisami homologacyjnymi oraz przepisami dotyczącymi Warunków technicznych i badań pojazdów koło (opona wraz z obręczą koła) nie może wystawać poza obrys pojazdu (błotnik). Przy montażu zbyt szerokich dystansów bardzo łatwo przekroczyć tę granicę, dlatego wybór konkretnego modelu tulei dystansowych powinien być okupiony dokładnymi pomiarami. W przypadku niedostosowania się do ww. przepisów diagnosta na Stacji Kontroli Pojazdów z pewnością nie przedłuży ważności obowiązkowego badania technicznego, a każda kontrola policyjna może skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Przy produkcji dystansów korzysta się z nowoczesnych materiałów o niskiej masie i wysokich parametrach wytrzymałościowych, jednak należy mieć na uwadze, że nawet lekkie dystanse kół zwiększają masę nieresorowaną pojazdu. Zmiana rozstawu kół oraz masy przekształcają układ sił dynamicznych i statycznych w zawieszeniu, przez co może dochodzić do szybszego zużycia łożysk kół, a także elementów podatnych zawieszenia: tulei wahaczy, sworzni czy łączników.

Typy dystansów

Producenci wdrożyli do produkcji wiele typów dystansów, o różnej konstrukcji, grubości i systemie mocowania. Typ dystansu zależy przede wszystkim od sposobu mocowania felgi do piasty koła. We współczesnych samochodach spotyka się dwa rodzaje mocowań: przy użyciu śrub mocujących oraz przy użyciu nakrętek przykręcanych do szpilek. Istnieją rozwiązania dystansów, które umożliwiają konwersję pomiędzy tymi dwoma typami mocowania. 

Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym Dystanse przykręcane do felgi
Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym Dystanse przykręcane do felgi

Inny typ klasyfikacji wywodzi się pośrednio z grubości dystansów i sposobu centrowania osi koła:

  • Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego – najprostsze z dystansów o ograniczonej do 5-6 milimetrów grubości. Podczas montażu felgi korzysta się z kołnierza centrującego piasty, gdyż nie zostaje on w pełni zasłonięty przez dystans; 
  • Dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym – w odróżnieniu od ww. typu zawiera własny kołnierz centrujący. Taki dystans montuje się przy pomocy wydłużonych śrub, bądź szpilek. Maksymalna grubość takiego dystansu to 20 milimetrów; 
  • Dystanse przykręcane do felgi – rozwiązanie najtrwalsze, najbardziej solidne, pozwalające uzyskać największe poszerzenia, ale także najdroższe. W takim przypadku dystans przykręcany jest najpierw do piasty, a dopiero potem do dystansu przykręcana jest obręcz koła. Taka konstrukcja umożliwia zmianę rozstawu elementów mocujących np. z 4x100 na 5x100.

Śruby i nakrętki do montażu obręczy kół posiadają stożkową lub sferyczną powierzchnię przylegania. Warto pamiętać, że zadanie połączenia gwintowanego nie sprowadza się wyłącznie do ustalenia mocowania – zwoje gwintu przenoszą także obciążenia, dlatego przy zastosowaniu dystansów gwint powinien być odpowiednio dłuższy, aby sprostać przenoszonym siłom.

Sposób montażu

Montaż dystansów jest niezwykle prosty i poradzi z nim sobie każdy mechanik-amator, choć warto tę czynność zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, aby powierzchnia piasty idealnie przylegała do powierzchni bocznej dystansu. Efekt ten można uzyskać poprzez dokładne oczyszczenie płaszczyzny styku piasty i dystansu, a także pomiar bicia osiowego. Przed montażem dystansów warto sprawdzić kondycję wszystkich elementów zawieszenia, a także jego geometrię.

Popularne z kategorii Dystanse kół

Dystanse kół EIBACH S90-7-25-016-B
648,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół EIBACH S90-2-12-004-B
449,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół EIBACH S90-2-15-018
541,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół EIBACH S90-4-20-013
616,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół EIBACH S90-4-30-055
653,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół EIBACH S90-2-15-013-B
494,00 zł
0 (0 ocen)
Dystanse kół w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Dystanse kół pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Dystanse kół
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
9 komentarzy
ciekawe na czym opiera sie stwierdzenie ze po zastosowaniu dystansów zwieksza sie zużycie łożysk i zawieszenia. trochę moich faktów, mam dystanse założone juz w 3 samochodzie, w każdym przejechane ponad 100 tys i żadnych negatywnych wpływów na łożyska czy elementy zawieszenia nie zauważyłem, nic cześciej niz normalna eksploatacja nie wymagało wymiany. w jednym samochodzie po ok 90 tys km wymieniałem łożysko, samochód dystans ten pokonał bez dystansów, po założeniu ich zrobione 130 tys i nic kompletnie negatywnego sie nie dzieje, żałożone mam 25 mm na strone, poza walorami estetycznymi nic wiecej nie dają, koło nadal schowane w nadkolu
Driftując na torze moje auto ma dość duże dystanse i jest różnica w prowadzeniu. Do zwykłej jazdy po mieście nie opłaca się robić nie wiadomo jakich dystansów. Jeżeli komuś się podobają to może sobie zrobić ale musi pamiętać o tym aby nie wychodziły poza błotnik bo stwarza się niebezpieczeństwo na drogach. Na przykład kamyk może wylecieć spod kół i przy dużej prędkości może nawet rozwalić szybę.
Też uważam, że mało który kierowca w Polsce trzyma się tych norm. takie dystanse to bardziej pokazowo niż w celu poprawienia jakości jazdy. U mnie na osiedlu kilka osób ma dystanse ale średnio mi się to podoba osobiście.
Nie raz widziałem, jak felgi wystawały poza nadkole. Ciekawe czemu ludzie nie boją się tak jeździć, przecież jak zatrzyma nas policja to wtedy jest problem.
Zawsze stosuje się do ET przewidzianego przez producenta i nie mam zamiaru tego zmieniać. Skoro taki wymiar został przyjęty, to jest on najbardziej optymalny.
No i wyjaśniło się czym jest to całe ET podawane przy wymiarach felg...
A jak Panowie Policjanci zapatrują się na stosowanie dystansów?
Ja bym powiedział nawet, że mało kto trzyma się tych norm...
Dystanse do felg zakładają faceci, którzy chcą zaimponować przed innymi, gdyż taka funkcję właśnie one spełniają. Zasada zwrócenia uwagi jest tu kwestią najważniejsza. Ale, także poprawiają precyzję prowadzenia samochodu w zakrętach. Jak wiadomo nie wszyscy trzymają się w normach, jeżeli chodzi o odpowiedni ich dobór.Sposób montażu jest bardzo łatwy i nie jest konieczne udanie się z tym do mechanika. Zdarza się że niektórzy jeżdżą z dystansami, które wystają poza błotnik, a to jest ścigane przez kontrole policyjną.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady