Zmienne fazy rozrządu w jednostkach napędowych Hondy. Ile warte są silniki z systemem VTEC?
Wprowadzając technologię zmiennych faz rozrządu VTEC, Honda wykonała ogromny krok naprzód. Silniki z VTEC sprawiły, że ten japoński koncern bardzo zyskał pod względem wizerunkowym i finansowym, zdobywając rzeszę wiernych fanów. W czym tkwi sekret powodzenia silników z systemem VTEC? Czy jednostki te naprawdę są tak dobre, jak twierdzi zdecydowana większość ich użytkowników?
Czym jest VTEC?
Technologia VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) nazywana jest powszechnie zmiennymi fazami rozrządu i w praktyce oznacza, że czas oraz wznios sterowanych elektronicznie zaworów silnika jest zmienny. VTEC sprawia, że czas otwarcia zaworów zmienia się w zależności chociażby od obrotów i natężenia pracy silnika.
Choć początki zmiennych faz rozrządu sięgają roku 1981 (po raz kolejny prekursorami okazali się być włoscy inżynierowie), Honda wprowadziła u siebie to rozwiązanie dopiero na przełomie lat 80. i 90. Dzięki technologii VTEC możliwym stało się podniesienie mocy silników o mniejszej pojemności przy jednoczesnej redukcji poziomu spalania. Kolejne jednostki napędowe Hondy z systemem VTEC pokazały, że wprowadzenie zmiennych faz rozrządu podziałało korzystnie również na całościową eksploatację silników.
Rodzaje systemu VTEC
Od roku 1988, przez kolejne lata inżynierowie Hondy nieustannie udoskonalali system VTEC. Dzięki ich pracy kolejne generacje silników wyposażane były w coraz to lepsze, nowocześniejsze systemy zmiennych faz rozrządu, które jednak wciąż posiadały całe mnóstwo cech wspólnych.
- Pierwsze silniki z systemem VTEC (DOHC VTEC) były silnikami o dwóch wałkach rozrządu. VTEC sprawia, że zmienia się w nich czas i wznios zaworów zarówno dolotowych, jak i wydechowych. Silniki te posiadają również złożoną budowę wałka oraz dźwigni zaworowych.
- Kolejnym pomysłem Hondy na wykorzystanie systemu zmiennych faz rozrządu było zaimplementowanie go do silników z pojedynczym wałkiem (SOHC VTEC). Samo działanie systemu jest tu identyczne jak wersji z dwoma wałkami – jedyna różnica polega na wstawieniu trzeciej krzywki pomiędzy dwie dźwignie wyłącznie zaworów dolotowych.
- W ramach szukania jeszcze lepszej ekonomii pracy silnika, konstruktorzy Hondy stworzyli jednostki z systemem VTEC-E – niezwykle oszczędną wersją VTEC. Jej oszczędność polega na tym, iż w 16-zaworowych silnikach przy niskich obrotach pracuje de facto wyłącznie 12 zaworów, 4 pozostałe są aktywowane w minimalnym stopniu. Układ ten zmniejsza spalanie paliwa i zmienia wartości w mieszance paliwowo-powietrznej do 20:1.
- 3-stopniowy VTEC stanowi połączenie systemów SOHC VTEC i VTEC-E, dostosowując moc silnika do intencji i oczekiwań kierowcy.
- Najnowszą odmianą systemu zmiennych faz rozrządu VTEC jest iVTEC, dzięki któremu silniki Hondy zyskały nową jakość i funkcjonalność.
Zalety silników z systemem VTEC
Technologia VTEC w silnikach Hondy działa dokładnie tak, jak przewidzieli to jej konstruktorzy. Dzięki jej zastosowaniu jednostki o średniej lub małej pojemności zyskały dodatkową moc, a te duże zwiększyły ją jeszcze bardziej. Co jednak najważniejsze, nie odbyło się to kosztem ilości spalanego paliwa, jak ma to miejsce w niektórych nowoczesnych silnikach downsizingowych. Szczegółowe osiągnięcia zależą przede wszystkim od rodzaju silnika i typu zastosowanego systemu. Motory z systemem DOHC VTEC nastawione są głównie na większą dynamikę, a z kolei jednostki z systemem VTEC-E na ekonomię i ekologię jazdy.
Wady jednostek z systemem zmiennych faz rozrządu
Do tej pory Honda stworzyła naprawdę sporo silników z systemem VTEC w różnych jego wersjach i o różnych pojemnościach, poczynając od motorów 1.2 aż po 2.4 l. Ich wspólną cechą jest jakość, bezawaryjność i doskonała trwałość. Jednak jednostki te mają też swoje wady. Jakie?
Cechą wspólną chyba wszystkich silników z systemem VTEC – tłumaczy ekspert iParts.pl odpowiedzialny za części zamienne do Hondy – jest ich duży apetyt na olej samochodowy oraz spora wrażliwość na jego jakość. Mając auto z takim silnikiem, musicie zawsze dbać o zachowanie właściwych interwałów wymiany oleju silnikowego, a także o to, aby używać oleju jedynie najlepszej jakości. Co jeszcze? Silniki z systemem VTEC z reguły nie lubią się z LPG. Zakładanie instalacji gazowej jest tu dość ryzykowne i może oznaczać ciągłe problemy z wypalaniem się gniazd zaworowych. W niektórych modelach zdarza się również problem z awariami wałków rozrządu, a cena ich serwisowania może niemile zaskoczyć.
Adam
Łukasz
Mateusz
Olaf