DO -9% NA CZĘŚCI SAMOCHODOWE! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

5
5
6
6
5
5
9
9
0
0
1
1
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Zmienne fazy rozrządu w jednostkach napędowych Hondy. Ile warte są silniki z systemem VTEC?

Wprowadzając technologię zmiennych faz rozrządu VTEC, Honda wykonała ogromny krok naprzód. Silniki z VTEC sprawiły, że ten japoński koncern bardzo zyskał pod względem wizerunkowym i finansowym, zdobywając rzeszę wiernych fanów. W czym tkwi sekret powodzenia silników z systemem VTEC? Czy jednostki te naprawdę są tak dobre, jak twierdzi zdecydowana większość ich użytkowników?

Czym jest VTEC?

Technologia VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) nazywana jest powszechnie zmiennymi fazami rozrządu i w praktyce oznacza, że czas oraz wznios sterowanych elektronicznie zaworów silnika jest zmienny. VTEC sprawia, że czas otwarcia zaworów zmienia się w zależności chociażby od obrotów i natężenia pracy silnika.

Choć początki zmiennych faz rozrządu sięgają roku 1981 (po raz kolejny prekursorami okazali się być włoscy inżynierowie), Honda wprowadziła u siebie to rozwiązanie dopiero na przełomie lat 80. i 90. Dzięki technologii VTEC możliwym stało się podniesienie mocy silników o mniejszej pojemności przy jednoczesnej redukcji poziomu spalania. Kolejne jednostki napędowe Hondy z systemem VTEC pokazały, że wprowadzenie zmiennych faz rozrządu podziałało korzystnie również na całościową eksploatację silników.

Rodzaje systemu VTEC

Od roku 1988, przez kolejne lata inżynierowie Hondy nieustannie udoskonalali system VTEC. Dzięki ich pracy kolejne generacje silników wyposażane były w coraz to lepsze, nowocześniejsze systemy zmiennych faz rozrządu, które jednak wciąż posiadały całe mnóstwo cech wspólnych.

  • Pierwsze silniki z systemem VTEC (DOHC VTEC) były silnikami o dwóch wałkach rozrządu. VTEC sprawia, że zmienia się w nich czas i wznios zaworów zarówno dolotowych, jak i wydechowych. Silniki te posiadają również złożoną budowę wałka oraz dźwigni zaworowych.
  • Kolejnym pomysłem Hondy na wykorzystanie systemu zmiennych faz rozrządu było zaimplementowanie go do silników z pojedynczym wałkiem (SOHC VTEC). Samo działanie systemu jest tu identyczne jak wersji z dwoma wałkami – jedyna różnica polega na wstawieniu trzeciej krzywki pomiędzy dwie dźwignie wyłącznie zaworów dolotowych.
  • W ramach szukania jeszcze lepszej ekonomii pracy silnika, konstruktorzy Hondy stworzyli jednostki z systemem VTEC-E – niezwykle oszczędną wersją VTEC. Jej oszczędność polega na tym, iż w 16-zaworowych silnikach przy niskich obrotach pracuje de facto wyłącznie 12 zaworów, 4 pozostałe są aktywowane w minimalnym stopniu. Układ ten zmniejsza spalanie paliwa i zmienia wartości w mieszance paliwowo-powietrznej do 20:1.
  • 3-stopniowy VTEC stanowi połączenie systemów SOHC VTEC i VTEC-E, dostosowując moc silnika do intencji i oczekiwań kierowcy.
  • Najnowszą odmianą systemu zmiennych faz rozrządu VTEC jest iVTEC, dzięki któremu silniki Hondy zyskały nową jakość i funkcjonalność.

Zalety silników z systemem VTEC

Technologia VTEC w silnikach Hondy działa dokładnie tak, jak przewidzieli to jej konstruktorzy. Dzięki jej zastosowaniu jednostki o średniej lub małej pojemności zyskały dodatkową moc, a te duże zwiększyły ją jeszcze bardziej. Co jednak najważniejsze, nie odbyło się to kosztem ilości spalanego paliwa, jak ma to miejsce w niektórych nowoczesnych silnikach downsizingowych. Szczegółowe osiągnięcia zależą przede wszystkim od rodzaju silnika i typu zastosowanego systemu. Motory z systemem DOHC VTEC nastawione są głównie na większą dynamikę, a z kolei jednostki z systemem VTEC-E na ekonomię i ekologię jazdy.

Wady jednostek z systemem zmiennych faz rozrządu

Do tej pory Honda stworzyła naprawdę sporo silników z systemem VTEC w różnych jego wersjach i o różnych pojemnościach, poczynając od motorów 1.2 aż po 2.4 l. Ich wspólną cechą jest jakość, bezawaryjność i doskonała trwałość. Jednak jednostki te mają też swoje wady. Jakie?

Cechą wspólną chyba wszystkich silników z systemem VTEC – tłumaczy ekspert iParts.pl odpowiedzialny za części zamienne do Hondy – jest ich duży apetyt na olej samochodowy oraz spora wrażliwość na jego jakość. Mając auto z takim silnikiem, musicie zawsze dbać o zachowanie właściwych interwałów wymiany oleju silnikowego, a także o to, aby używać oleju jedynie najlepszej jakości. Co jeszcze? Silniki z systemem VTEC z reguły nie lubią się z LPG. Zakładanie instalacji gazowej jest tu dość ryzykowne i może oznaczać ciągłe problemy z wypalaniem się gniazd zaworowych. W niektórych modelach zdarza się również problem z awariami wałków rozrządu, a cena ich serwisowania może niemile zaskoczyć.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
Autor nie do końca posiada wiedze , silniki vtec , bardzo dobre do założenia instalacji LPG ,, tylko trzeba pamiętać o regulacji zaworów min. co 20 tyś ,bo jak zapomnimy ,to wtedy wypalają się zawory., a co do wałków rozrządu to w niektórych silnikach przez okres 2 lat , były wyprodukowane wadliwie , później zmieniono firmę produkującą wałki rozrządu i wszystko ok.
Witam. Posiadam Accord type S, na LPG BRC i nie ma żadnych kłopotów z instalacją. Przy dynamicznej jeździe pali 10l gazu. zrobiłem już na LPG 30tys km i nic nie robione w aucie. 190KM wystarcza w zupełności. Jedyny mankament to zużycie oleju. Pije około 1litr na 10tys km. A trzeba lać pełne syntetyki z racji silnika wysokoobrotowego. Od 4-6 tys obrotów silnik wkręca się pięknie. Szczególnie na 3 i4 biegu.
Jak dla mnie jest to dość ciekawe rozwiązanie. System ogranicza moc silnika, ale też i zużycie paliwa. Jeśli chcemy przycisnąć system włącza się i poprawia osiągi umożliwiając dynamiczną jazdę. Myślę, że te silniki Hondy są szczególnie warte uwagi.
Właśnie zastanawiałem się nad zamontowaniem LPG do mojej Hondy. Dobrze, że trafiłem na ten artykuł, bo mój mechanik oczywiście nic o tym nie wspomniał.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze