Nissan Micra, piękny, mały samochodzik miejski od lat cieszy się ogromną popularnością wśród klientów na całym świecie. Produkowany od 1982 roku miejski hatchback zaliczany jest do aut z segmentu B. Na rynku zastąpił model Cherry i stał się największym konkurentem dla Hondy City. Nazwa „Micra” to jedynie oznaczenie dla wersji eksportowych samochodu. Tak naprawdę oryginalną nazwą tego modelu jest „March”. Nissan Micra to najlepiej sprzedający się do dziś samochód japońskiego koncernu. Łącznie powstało już ponad 6 mln egzemplarzy Micry. W 1993 roku Micra zdobyła nagrodę Europejskiego Samochodu Roku, jako pierwsze japońskie auto w historii.
Nissan Micra zadebiutował na rynku w październiku 1982 roku, pod oznaczeniem fabrycznym K10. Samochód był dostępny jako 3- i 5-drzwiowy hatchback i zastąpił na rynku model Cherry. Micra I była produkowana do 1992 roku i powstała w jednym celu – miała stawić czoła głównej konkurencji Nissana, a więc koncernowi Honda i jego miejskiemu hatchbackowi City.
Nissan Micra, jak na lata osiemdziesiąte przystało, charakteryzował się dość toporną sylwetką, pozbawioną jakichkolwiek zaokrągleń, z widocznymi ostrymi liniami. Równie oszczędnie było w środku samochodu. Części Nissana Micra oraz materiały wykończeniowe były takiej sobie jakości. Samochód miał być przede wszystkim funkcjonalnym pojazdem miejskim użytkowanym na co dzień i trudno było oczekiwać nadmiernych luksusów. Pod maską auta instalowano silniki o pojemności od 1.0 do 1.2 litra, co przy niskiej wadze konstrukcji zapewniało całkiem niezłe osiągi. Mimo wszystko, samochód został dobrze przyjęty przez odbiorców, co przełożyło się na niezły wynik sprzedaży.
Druga generacja Micry pojawiła się na rynku w 1992 roku i została oznaczona kodem K11. Ten model japońskiego auta miejskiego zdecydowanie różnił się stylistycznie od pierwszej wersji. Kuracja face liftingowa zdecydowanie mu się przydała. Nissan Micra II był sprzedawany w wielu wersjach nadwoziowych, jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowy kabriolet, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi, jednak na rynku europejskim był dostępny wyłącznie w wersji hatchback.
Micra K11 to kompletna zaprzeczenie pierwszej wersji Nissana. Samochód zyskał charakterystyczne krągłości i wyraźną stylistykę nadwozia. Mimo niewielkich gabarytów auto zapewniało przestrzeń do jazdy nawet czterem dorosłym osobom. We wnętrzu dużo się działo i na pewno było funkcjonalnie. Niestety, jakość materiałów oraz części w Nissan Micra II pozostawiała wiele do życzenia. Spasowanie elementów również nie było najlepsze, co skutkowało częstymi trzaskami oraz skrzypieniami podczas jazdy.
Plusem Nissana Micry były stosunkowo trwałe jednostki napędowe. Najsłabszy silnik benzynowy miał pojemność 1 l i moc 54 KM. Dostępny był także silnik 1.3 o mocy 75 KM oraz najmocniejszy motor z benzyniaków 1.4 o mocy 82 KM. W palecie diesli znalazł się silnik 1.5 o mocy 57 KM, jednak brak turbosprężarki nie zapewniał odpowiedniej dynamiki jazdy. W przednionapędowym Nissanie montowano 5-biegową skrzynię manualną lub 4-stopniowy automat.
W 1998 roku Micra przeszła poważny face lifting, podczas którego zmodyfikowano m.in. reflektory przednie i tylne, zderzaki oraz deskę rozdzielczą. Mało skomplikowane zawieszenie samochodu zapewniało dobre prowadzenie, jednak trwałość niektórych elementów metalowo-gumowych była niska. Ogólnie rzecz biorąc, Nissan Micra II był konstrukcją udaną i cieszył się duża popularnością wśród kupujących. Samochód zapewniał stosunkowo wysoką bezawaryjność przy względnie niskich kosztach eksploatacji i zakupu.
Trzeci przedstawiciel z rodziny Nissana Micry pojawił się na rynku w 2002 roku z oznaczeniem K12. Samochód po raz kolejny odciął się grubą kreską od poprzednich generacji Micry. Sylwetką auto nawiązywało do kultowego Volkswagena Garbusa. Micrę III zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej B-platform, która powstała we współpracy z francuskim Renault.
Nissan Micra K12 stał się krótszy, ale za to szerszy. Samochód sprzedawano jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a w 2005 roku zaprezentowano również 2-drzwiową wersję coupe-cabrio (model C+C). We wnętrzu zrobiło się jeszcze ciekawiej. Na uwagę zasługuje przede wszystkim deska rozdzielcza o interesującym kształcie. Niestety, po raz kolejny materiały oraz części w Nissan Micra III nie były najlepszej jakości i nie zostały ze sobą należycie spasowane. Plusem kabiny Micry była bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach.
Dobrze działo się również pod maską Nissana. W ofercie znalazły się silniki benzynowe o pojemności od 1.0 do 1.6 litra i mocy od 65 do 110 KM. W palecie jednostek wysokoprężnych królowały silniki 1.5 o mocy od 65 do 86 KM. Przedni napęd wspomagała 5-biegowa skrzynia manualna lub 4-stopniowa przekładnia automatyczna.
Micrę wyposażono w proste konstrukcyjnie zawieszenie, które bardzo dobrze sprawdzało się w ruchu miejskim. Jego mankamentem były zbyt głośno pracujące resory oraz szybko zużywające się elementy gumowo-metalowe układu.
Trzecia generacja Nissana Micra konkurowała na rynku m.in. z Dacią Sandero, Fordem Fiesta, Oplem Corsa czy też Toyotą Yaris.
Czwarta generacja Nissana Micra po raz kolejny zaskoczyła swoim designem, który był zupełnie odmienny od poprzednich wcieleń miejskiego hatchbacka. Nissan Micra K13 został zaprezentowany w 2010 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Auto zbudowane na nowej platformie Nissana V stało się jeszcze większe i nowocześniejsze. Sprzedawano jest również pod nazwą Nissan March lub Renault Pulse.
Charakterystyczną dotąd stylistykę nadwozia zastąpiono w IV-generacji Micry wyważonymi i nierzucającymi się w oczy liniami. We wnętrzu wdrożono kilka ciekawych rozwiązań, jak np. kształt deski rozdzielczej, która została wykonana z zaledwie 28 elementów. Niestety, Japończycy chyba nie uczą się na własnych błędach, ponieważ jakość materiałów oraz części w Nissan Micra IV woła o pomstę do nieba. Aż trudno uwierzyć, że miejski samochód XXI wieku do codziennej eksploatacji może posiadać aż tyle kiepskiej jakości plastiku i w dodatku nienależycie spasowanego. Plusem była dobra widoczność we wszystkie strony. Na wyposażeniu samochodu znalazły się czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny. Samochód oferował ponadto asystenta parkowania, nawigacje z ekranem dotykowym, system bezkluczykowego uruchamiania oraz dobrej jakości system audio.
Pod względem dostępnych jednostek napędowych nie było zbyt bogato. Oferowano trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 oraz turbodoładowany motor generujący 98 KM. Na niektórych rynkach dostępne były również silniki 1.5 oraz 1.6 (110 KM) HR. Z diesli oferowano jednostki 1.5 o mocy 65 KM. Jeżeli chodzi o skrzynie biegów to oferowano 5-stopniową przekładnię manualną lub bezstopniową skrzynię CVT.
Nissan Micra IV to konstrukcja mało awaryjna, w której problemy może stwarzać jedynie zawieszenie oraz układ elektryczny samochodu.
Zaprezentowany w 2016 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu Nissan Micra V, wyznaczył zupełnie nowe standardy w segmencie małych samochodów miejskich, dzięki odważnej stylistyce i nowoczesnemu wnętrzu. Pojawienie się K14 zostało poprzedzone prezentacja prototypu o nazwie Nissan Sway Concept. Samochód jest dostępny wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback.
Nowe nadwozie Nissana Micra jest muskularne i wyraziste. Z przodu samochodu pojawił się tzw. V Motion Grille, będący specyficznym detalem w całej bryle auta. Micra K14 została zbudowana na tej samej płycie podłogowej (Nissan V Platform), co poprzednia wersja auta. Co ciekawe, bliźniaczym modelem Micry jest Renault Clio IV-generacji.
We wnętrzu Micry zrobiło się elegancko i nowocześnie. Nareszcie jakość materiałów oraz części w Nissan Micra 5 nie budzi żadnych zastrzeżeń. Materiały są miękkie w dotyku, a wykończenia w dwóch odcieniach. Samochód zapewnia sporo przestrzeni, szczególnie z przodu kokpitu.
Micra V doskonale się prowadzi, zapewniając dynamiczną, a przy tym bezpieczną jazdę. W aucie zastosowano system o nazwie Trace control, który eliminuje podsterowność samochodu. Pod maską Micry K14 zamontowano jedynie 3 jednostki napędowe, dwa silniki benzynowe – 0.9 o mocy 90 KM i 1.0 o mocy 73 oraz diesel 1.5 dCi o mocy 90 KM. Do dyspozycji jest również jedynie 5-biegowa skrzynia manualna.
Nissan Micra V ma na rynku sporą konkurencję, jak np.: Ford Fiesta, Mazda 2, Peugeot 208, Renault Clio czy też Skoda Fabia.