Produkowany od 2007 roku Nissan Qashqai to kompaktowy cross-over zaliczany według przyjętej w Polsce klasyfikacji do segmentu I – do segmentu tego należą samochody posiadające cechy umożliwiające im sprawne poruszanie się w terenie oraz auta przypominające pojazdy terenowe, lecz w praktyce przeznaczone do jazdy po drogach utwardzanych. Jako klasyczny cross-over, Nissan Qashqai posiada cechy terenowego SUV-a oraz auta typowego dla segmentu C (średniego samochodu przeznaczonego do jazdy zarówno po mieście, jak i po trasach prowadzących przez tereny niezabudowane). W momencie swojej premiery w 2007 roku Qashqai był najmniejszym i najnowszym pojazdem tego typu produkowanym przez Nissana. Bardzo szybko zdobył ogromną popularność i stał się liderem pośród wszystkich dostępnych na rynku cross-overów. Do dziś zostało sprzedanych ponad 2 mln egzemplarzy.
Dość oryginalna nazwa tego modelu – Qashqai – jest modyfikacją nazwy pochodzącego z południowo-wschodniego Iranu plemienia nomadów. Nawiązanie do żyjącego w trudnych, pustynnych warunkach ludu Kaszkajów, miało zapewne odzwierciedlić charakter auta umożliwiającego poruszanie się w trudnym terenie.
Nissan Qashqai I zadebiutował na targach w Paryżu w 2006 roku. W zależności od rynku sprzedawany był pod różnymi nazwami. W Japonii model ten znany jest jako Nissan Dualis, natomiast na ryku chińskim występuje pod nazwą CCUV.
Podstawę do budowy Nissana Qashqai stanowiła płyta podłogowa zastosowana wcześniej m. in. w Nissanie X-Trail oraz w Renault Koleos (od 1999 roku koncern Renault jest współwłaścicielem marki Nissan). Po dwóch latach od premiery powstała wersja Qashqai +2, która w stosunku do pierwowzoru została nieco wydłużona i wyposażona w dodatkowy rząd siedzeń. Rok później Qashqai I przeszedł typowy dla współczesnych samochodów face lifting, w ramach którego zmieniono nieco wygląd nadwozia i podniesiono jakość materiałów zastosowanych we wnętrzu auta. Ważną zmianą było zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu przedostającego się do kabiny oraz dodanie nowego typu jednostki napędowej – wysokoprężnego silnika z turbodoładowaniem o pojemności 1.5 l.
Pierwsza generacja Nissana Qashqai produkowana była w trzech wersjach wyposażenia: Tekna, 360 oraz w limitowanej wersji I-WAY.
Nissan Qashqai II – druga generacja tego modelu – miał swoją premierę w listopadzie 2013 roku. Tym razem nadwozie osadzone zostało na dedykowanej płycie podłogowej CFM opracowanej przy współpracy z konstruktorami z koncerny Renault. W efekcie Nissan Qashqai II stał się dłuższy, szerszy, niższy, ale przy tym lżejszy. Na uwagę zasługuje też bogate wyposażenie nowej generacji tego modelu. W ramach jednej z kilku wersji wyposażenia w samochodzie znaleźć można m. in. system wspomagania ruszania pod górę, system multimedialny z dużym wyświetlaczem, tempomat z ogranicznikiem prędkości, systemy kontroli zawieszenia i ciśnienia w oponach oraz 6 poduszek powietrznych. Po czterech latach od premiery Nissan Qashqai II został odświeżony i dostosowany do zmieniających się oczekiwań klientów. Standardowo zmieniono wygląd nadwozia, ale nie tylko. Dodano nowe systemy bezpieczeństwa i system audio, a także poprawiono system inforozrywki.
Nissan Qashqai III został oficjalnie pokazany w lutym 2021 roku. Samochód wyróżnia się odważniejszym designem, bardziej cyfrowym wnętrzem oraz zeletryfikowaną gamą silnikową. Qashqai mierzy 442,5 cm długości, 183,5 cm szerokości i 162,5 cm wysokości, a jego rozstaw osi to 266,5 cm. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 479 litrów, którą można zwiększyć do 1598 l.
Nissan Qashqai trzeciej generacji oferuje cztery wersje silnikowe. Napęd na wszystkie koła dostępny jest opcjonalnie z silnikiem 1.3 DIG-T MHEV/158 KM, a pozostałe odmiany są przednionapędowe.
Nissan Qashqai III generacji kontynuuje styl zaprezentowany wcześniej w modelu Juke, a więc przede wszystkim agresywne, proste linie oraz wąskie przednie reflektory. Samochód jest większy od swojego poprzednika, co zapewnia przestronniejsze wnętrze, a także większe proporcje nadwozia. Wnętrze, szczególnie w bogatym wariancie wyposażeniowym, robi wrażenie. Elektrycznie regulowane fotele z pamięcią ustawienia i funkcją masażu, są naprawdę wygodne, a duże wyświetlacze, zarówno w konsoli centralnej, jak i przed oczami kierowcy, są nowoczesne i czytelne. Dodatkowo zamontowano wyświetlacz przezierny typu head-up. Obsługa samochodu jest prosta i intuicyjna.
Nissan Qashqai 3 to także nowa wersja napędowa e-Power. Jest to układ będący połączeniem silnika elektrycznego oraz benzyniaka 1.5 turbo. Jednostka spalinowa Qashqaia nie napędza jednak kół, lecz działa jako generator prądu.
Nissan Qashqai 3 generacji w wersji z układem napędowym e-Power rozwija moc 190 KM, stanowiąc połączenie silnika spalinowego 1.5/158 KM o zmiennym stopniu sprężania, generatora prądu, falownika oraz jednostki elektrycznej, której zadaniem jest wprawianie kół w ruch. Jednostka benzynowa w tym przypadku jest wykorzystywana wyłącznie do napędzania prądnicy, która stale ładuje „baterię”. Samochód nie zapewnia możliwości ładowania akumulatora z gniazdka.