Skoda Octavia to jeden z flagowych modeli czeskiego producenta samochodów i jednocześnie pierwszy model Skody zaprojektowany od początku do końca w pracowniach konstrukcyjnych niemieckiego koncernu Volkswagen AG. Zgodnie z przyjętą w Polsce typologią, Skoda Octavia zaliczana jest do autosegmentu C, czyli niższej klasy średniej, do której należą auta średnich gabarytów przeznaczone zarówno do jazdy po mieście, jak i do pokonywania tras w terenie niezabudowanym. Należy jednak zaznaczyć, że wraz z pojawieniem się na rynku trzeciej generacji Skody Octavii, samochód ten zaczęto klasyfikować jako pośredni pomiędzy segmentami C i D.
Od momentu wprowadzenia na rynek Skoda Octavia stała się jednym z największych sukcesów Skody, osiągając do dzisiaj poziom sprzedaży przekraczający 2,5 mln egzemplarzy. Sukcesy te dotyczyły zarówno rynków światowych, jak i tych w poszczególnych krajach Europy. W Polsce, po debiucie trzeciej generacji tego modelu, Skoda Octavia była najchętniej kupowanym nowym samochodem w ciągu całego 2013 roku.
Skoda Octavia I swój debiut miała w 1996 roku. Podstawę konstrukcyjną dla tego modelu stanowiła płyta podłogowa VW A4 PQ34, zastosowana wcześniej do budowy innych aut należących do Volkswagena, takich jak Audi A3 oraz Volkswagen Golf IV. Pierwszym urozmaiceniem Skody Octavii I było wprowadzenie do sprzedaży wersji kombi tego modelu (1997 r.), a następnie, w 1999 roku, wersji z napędem na cztery koła. Rok później Octavia pierwszej generacji została odświeżona i wzbogacona o sportową „edycję”, czyli Skodę Octavię RS. Produkcję pierwszej generacji zakończono dopiero w 2010 roku. Do tego czasu fabrykę opuściło niecałe 1,5 mln egzemplarzy Octavii I.
Skoda Octavia II, czyli druga generacja tego niezwykle popularnego modelu, po raz pierwszy w sposób oficjalny została pokazana światu w 2003 roku. Podobnie jak w przypadku jej poprzedniczki, Skoda Octavia II powstała na płycie podłogowej wcześniej zastosowanej już w innych autach produkowanych przez koncern Volkswagen AG, w tym m. in. w Audi A3, Volkswagenie Golfie V czy w Seacie Toledo. Skoda Octavia II dostępna jest w kilku różnych wersjach wyposażenia (m. in. Classic, Mint, Elegance, Ambiente) w tym w bardzo usportowionej wersji RS oraz w stylizowanej na terenową wersji Scout.
Skoda Octavia II – zarówno ta sprzed, jak i po liftingu – dostępna jest w bardzo wielu wersjach silnikowych. Kierowcy decydujący się na zakup tego modelu mogą wybierać spośród 17 wersji wyposażonych w silniki benzynowe i 12 wersji z silnikami wysokoprężnymi.
Skoda Octavia III to najnowsza, trzecia generacja modelu Octavia. Produkcję seryjną tego samochodu rozpoczęto w 2012 roku, a do jego budowy wykorzystano płytę podłogową MQB. Analogicznie do poprzedniej generacji, Octavia III bardzo szybko doczekała się wersji kombi oraz wersji z napędem na cztery koła. Na szczególną uwagę zasługują jednak wersje RS i RS 230 wyposażone w mocne silniki i szereg rozwiązań nadających im wyraźnie usportowionego wyglądu.
W 2016 roku konstruktorzy Skody przedstawili nam nową, odświeżoną Octavię III. Oprócz wielu zmian w stylistyce nadwozia, model ten wzbogacono również o nowoczesny ekran dotykowym, łącze internetowe oraz systemy wspomagania kierowcy ułatwiające wykonywanie szczególnie trudnych manewrów.
Skoda Octavia IV pojawiła się na rynku w 2019 roku. Samochód przeszedł dość znaczącą wizualną metamorfozę zmiany w porównaniu do poprzedniej generacji. Konstrukcja auta stała się większa, zyskała bardziej muskularną sylwetkę i więcej ostrych linii. Skoda Octavia czwartej generacji podtrzymała dotychczasową estetykę marki, którą z końcem 2018 roku zapoczątkował model Scala. Cechą charakterystyczną tej stylistyki są strzeliste, ścięte reflektory (jednoczęściowe) i podłużne tylne lampy.
Czwarta generacja czeskiego kompaktu nie tylko urosła w stosunku do poprzedniczki, ale również stała się bardziej dynamiczna i zyskała bardziej nowoczesny wygląd. Nadwozie zbudowane na platformie MQB zostało poszerzone i wydłużone zarówno w wersji liftback, jak i kombi - 4689 mm długości (+19 mm) i 1829 mm szerokości (+15 mm), przy czym rozstaw osi samochodu nie uległ zmianie i liczy 2686 mm.
Skoda Octavia 4 przeszła zmiany stylistyczne także w kabinie pasażerskiej. Kokpit otrzymał duży, 10-calowy dotykowy ekranem, służącym do sterowania klimatyzacją, radiem i nawigacją. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest łączność Bluetooth, Apple CarPlay i Android Auto. Nowością jest dwuramienna kierownica.
Zbudowana na nowej platformie MQB Skoda Octavia 4 generacji stała się nie tylko większa z zewnątrz, ale również i wewnątrz. Zwiększyła się przestrzeń dla pasażerów tylnej kanapy i pojemność bagażnika, który w przypadku liftbacka zapewnia 600 litrów pojemności, a wersji kombi – 640 litrów.
Skoda Octavia IV generacji dostępna jest w sprzedaży zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Po raz pierwszy pojawiła się także wersja hybrydowa typu plug-in o nazwie Octavia iV. Sprzedaż Octavii czwartej generacji rozpoczęto w Polsce na początku 2020 roku.