Niewielkie, często niezauważalne wycieki to jedna z głównych przyczyn awarii wielu podzespołów samochodowych, w tym także jednostki napędowej. Czasami wyciek to konsekwencja uszkodzenia silnika, albo układu doprowadzającego, co może się okazać poważniejszą awarię, jednak w wielu wypadkach problem tkwi w niesprawnej uszczelce. Konsekwencje nieprawidłowego uszczelniani mogą mieć poważne konsekwencje, dlatego tak ważne jest, aby regularnie wymieniać kompletny zestaw uszczelek silnika, odpowiadających za zapobieganie wyciekom płynu chłodniczego, oleju czy paliwa.
Uszczelki silnika to najczęściej elementy gumowo-metalowe. Obecność materiałów metalowych jest w wielu przypadkach niezbędna, aby możliwy był montaż elementu, a także wpływa na szczelność uszczelki. Guma natomiast przede wszystkim odpowiada za elastyczność. Elementy uszczelniające wykorzystywane są m.in. przy głowicach. Ponadto, wykorzystuje się je do uszczelniania również takich elementów, jak kolektor, wał korbowy, misa olejowa czy pompy – paliwa i wody. Przed montażem uszczelek należy zawsze pamiętać o właściwym przygotowaniu gniazda, polegającym głównie na jego oczyszczeniu.
Kiedy uszczelka nie spełnia swoich zadań, zwykle jest to widoczne gołym okiem. Element ten, jak i jego okolice, mogą być po prostu mokre. Jednak nikt z nas nie zagląda pod maskę codziennie, sprawdzając, czy nie doszło do żadnego uszkodzenia w okolicach silnika. Wycieki płynów z silnika i okolicznych podzespołów dają jednak również inne objawy, zwłaszcza jeśli nieszczelność jest znaczna. Kierowca powinien zauważyć, że szybko ubywa płynu chłodniczego lub dochodzi do nagrzewania jednostki napędowej. Ponadto, mogą wystąpić poważniejsze problemy, włącznie z zatrzymaniem pracy silnika.