Dodaj opinię
Producent | Numery OEM |
---|
FAI | BM1128-STD |
OPEL | 3553649 |
OPEL | 3553677 |
OPEL | 3553773 |
OPEL | 3556986 |
OPEL | 3556987 |
OPEL | 3556988 |
OPEL | 3556989 |
PSA | 98 232 668 80 |
PSA | 98 232 685 80 |
PSA | 98 232 742 80 |
PSA | 98 232 743 80 |
PSA | 98 232 744 80 |
PSA | 98 232 745 80 |
PSA | 98 232 747 80 |
CITROËN
|
DS
|
OPEL
|
PEUGEOT
|
TOYOTA
|
VAUXHALL
|
Zadaj pytanie na temat tego produktu
Panewka główna jest nieodłączną, zewnętrzną częścią łożyska ślizgowego. Zadaniem panewki jest umożliwienie ruchu czopu wału korbowego. Pod względem budowy, panewka główna przypomina pierścień. Obecnie panewki wykonuje się głównie z połączenia stali i aluminium. Podstawa elementu jest stalowa, natomiast jej pokrycie stanowi wspomniane aluminium. Tego typu elementy nazywa się panewkami dwuskładnikowymi. Niemniej jednak spotykane są również panewki trójskładnikowe. W tym przypadku poza wspomnianymi dwoma warstwami występuje również warstwa zewnętrzna, w postaci pokrywy ślizgowej. Starszego typu panewki to modele wykonane ze stopów metali, takich jak np. żeliwo.
Dzisiaj panewki często są wyposażone w tzw. kanały olejowe, czyli rowki. Zapewniają one lepszą smarność, co wydłuża okres eksploatacji panewek. Zagrożeniem dla sprawności panewki jest możliwe zatkanie kanałów. Do takiej sytuacji może dojść wskutek zanieczyszczenia oleju. Ponadto, zbyt mało oleju może docierać do łożyska ślizgowego wskutek np. nadmiernego uszczelnienia w obrębie silnika. Z wymienionych powyżej powodów dochodzi do przedwczesnego zużycia panewki. Ponadto, może dojść również do jej obrócenia. Efektem obrotu panewki głównej jest uszkodzenie czopu wału. Tym samym w takiej sytuacji konieczna jest interwencja mechanika. Naprawa panewki czy też czopu wału polega na frezowaniu oraz obróbce szlifierskiej. W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana całego kompletu.