Sprawdzenie stanu uszczelniacza na wale nie powinno stanowić większego problemu, szczególnie kiedy mamy możliwość sprawdzenia naszego samochodu na kanale lub podnośniku. Na dobrą sprawę wystarczające jest sprawdzenie, czy w okolicach łączenia skrzyni biegów oraz silnika nie pojawiają się żadne wycieki. Jakiekolwiek ślady oleju w tamtej okolicy mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelniacza, które jest na tyle poważne, że prowadzi do wycieków. Podczas weryfikacji warto dokładnie przyjrzeć się tej okolicy i zdjąć różnego rodzaju osłony, które mogą nam przeszkadzać w skutecznej ocenie sytuacji.
Ile wytrzymuje uszczelniacz wału korbowego?
Wytrzymałość uszczelniacza wału korbowego bywa różna i często zależna od danego typu jednostki napędowej. Często zdarza się, że uszczelniacze są w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy kilometrów. W innych przypadkach pierwsze oznaki zużycia uszczelnienia mogą pojawić się już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Warto więc obserwować kondycję tego elementu i śledzić ewentualne wycieki, szczególnie kiedy mamy świadomość, że nasza jednostka napędowa jest w grupie ryzyka.
Ile kosztuje nowy uszczelniacz wału korbowego?
Ceny uszczelniaczy wału korbowego mogą wahać się w przedziale od kilkunastu, do nawet kilkuset złotych za sztukę. Wiele tutaj zależy od typu danego uszczelniacza. Klasyczne pierścienie uszczelniające wykonane z tworzywa lub gumy są najtańsze. Ceny bardziej zaawansowanych i skomplikowanych uszczelniaczy wału będą znacznie wyższe. Wiele zależy również od modelu i wersji samochodu, do którego dobieramy dany uszczelniacz, a także producenta samej części.
Dlaczego warto wymienić uszczelniacz wału razem ze sprzęgłem?
Uszczelniacz wału korbowego znajduje się na wale korbowym, w miejscu, gdzie przykręcane jest koło zamachowe lub dwumasowe. Oznacza to, że uszczelniacz schowany jest pod sprzęgłem. Wymiana samego uszczelniacza zmusza nas do zdjęcia całej skrzyni biegów wraz ze wspomnianym sprzęgłem. Jeśli podczas wymiany tego układu pojawią się jakiekolwiek wątpliwości na temat stanu uszczelniacza wału, to warto wykorzystać ten moment i wraz ze sprzęgłem wymienić go na nowy.
Gdzie znajduje się uszczelniacz wału korbowego?
Rolą uszczelniacza wału korbowego jest zabezpieczenie naszego silnika przed przedostaniem się do jego wnętrza różnych pyłów i zanieczyszczeń. Działa on też w drugą stronę, czyli uniemożliwia wycieki oleju z okolic wału korbowego. Jak sama nazwa wskazuje, uszczelniacz wału znajduje się na wale korbowym, czyli tuż pod kołem zamachowym sprzęgła. Niezależnie od rodzaju wykorzystanej skrzyni lub sprzęgła, uszczelniacz zawsze będzie znajdował się dokładnie w tym samym miejscu.