Twingo zna chyba każdy kierowca w Polsce. To miejskie autko z segmentu A, to najmniejszy, jak dotąd, samochód z oferty francuskiego koncernu Renault. Mały, zwinny samochodzik od razu podbił serca kierowców, głównie ze względu na swą niezwykła funkcjonalność oraz niebanalny design. Co ciekawe, Twingo jest porównywane z polskim autem FSM Beskid, który, niestety, nigdy nie trafił na linię produkcyjną. Mówi się, że Renault korzystało z patentów zastosowanych w tym właśnie samochodzie, a debiut Twingo miał miejsce dzień po wygaśnięciu patentu FSM. Przypadek? Renault jednak wyparło się wszystkiego. Nazwa „Twingo” wzięła się ze zlepku słów „twist”, „swing” oraz „tango”. Do dziś sprzedano ponad 3,5 mln egzemplarzy Renault Twingo.
Pierwsza generacja Renault Twingo pojawiła się po raz pierwszy w 1992 roku podczas targów samochodowych w Paryżu. Nowy model Renault zaprojektował nadworny designer marki, Patrick Le Quement. Twingo było następcą modelu Renault 4. Samochód sprzedawano wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback.
Największym rynkiem eksportowym dla Renault była wówczas Wielka Brytania. Jednak francuski koncern nie podjął produkcji Twingo w wersji z kierownicą po prawej stronie. W parze z nietypowym wyglądem karoserii Twingo szło dość ekstrawaganckie wnętrze samochodu. Na przykład, tablica kontrolna na desce rozdzielczej miała zaledwie 2 cm szerokości, a rozczytanie kontrolek na niej było nie lada wyczynem. W kabinie zamontowano kilka gadżetów i nowinek technicznych, jak np. ciekłokrystaliczny prędkościomierz umieszczony na środku deski rozdzielczej. Użyte materiały oraz części Renault Twingo nie były najlepszej jakości. Dominował twardy i mało przyjemny w dotyku plastik. Nudę na desce rozdzielczej przełamywały kolorowe przełączniki.
Francuski producent zaproponował aż 18 wersji wyposażenia samochodu. Twingo można było wyposażyć m.in. w przednie poduszki powietrzne, elektrycznie regulowane szyby oraz lusterka, klimatyzację, centralny zamek, system ABS, wspomaganie kierownicy czy też rolldach.
Serce Renault Twingo stanowiły wyłącznie silniki benzynowe o pojemności 1.2 litra i mocy od 55 do 75 KM. Współpracowały z nimi 5-biegowa skrzynia manualna lub 5-stopniowa przekładnia automatyczna. Bezpośrednimi konkurentami rynkowymi Twingo był m.in. Fiat Cinquecento i Seicento czy też Ford Ka.
Kolejna odsłona najmniejszego modelu Renault, czyli Twingo II, miała miejsce w 2007 roku podczas trwania targów motoryzacyjnych w Paryżu. Podobnie jak pierwsza generacja również Twingo II spotkało się z dużą sympatią klientów. Tym razem auto otrzymało dwubryłowe nadwozie. Ponownie Twingo było dostępne wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback.
Stylistycznie druga generacja Twingo otrzymała bardziej ostre linie nadwozia i znacznie kanciaste kształty. Samochód stał się dłuższy, wyższy oraz szerszy, przez co podróżujący zyskali jeszcze więcej miejsca w kabinie pasażerskiej, a co za tym idzie, zwiększył się komfort podróżowania nawet na tylnej kanapie. Na uwagę zasługuje dość duża powierzchnia załadunkowa w samochodzie. Po złożeniu tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wynosiła 959 litrów. Jak na tak mały samochód, to naprawdę niezły wynik. Wracając do wnętrza auta, to użyte materiały oraz części w Renault Twingo 2 były niskiej jakości i, podobnie jak u poprzednika, dominował twardy, nieprzyjemny w użytkowaniu plastik.
Przez cały okres produkcji Twingo II producent zaoferował 14 wersji wyposażenia samochodu. W standardzie kierowca otrzymywał system ABS, asystenta hamowania oraz przednie poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera. Za dodatkową opłatą można było zamówić m.in. regulowaną kolumnę kierownicy, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie regulowane szyby, tempomat, czujniki deszczu, skórzaną tapicerkę czy też światła przeciwmgłowe.
Oferta silnikowa dla Renault Twingo II była dość bogata. W gamie jednostek benzynowych znalazły się silniki o pojemności od 1.2 8V do 1.6 16V i mocy od 60 do 175 KM. Pojawiła się również paleta jednostek wysokoprężnych o pojemności 1.5 litra i mocy od 65 do 85 KM. Przedni napęd samochodu był obsługiwany przez 5-biegową skrzynię manualną lub 5-stopniowy automat.
Konkurencja rynkowa dla Twingo II znacznie się powiększyła. Pojawiły się m.in. Fiat 500, Nissan Pixo, Peugeot 107, Suzuki Alto czy też Toyota Aygo.
Najnowsza generacja Renault Twingo zadebiutowała w 2014 roku podczas genewskich targów motoryzacyjnych. Tym razem przy tworzeniu nowej odsłony Twingo francuskie Renault podjęło współpracę z koncernem Daimler, właściciela m.in. marki Smart. W wyniku tej kooperacji obok Twingo III powstał bliźniaczy model Smart Fortwo. Twingo III-generacji zbudowano w oparciu o dwa modele koncepcyjne pochodzące z 2013 roku, a mianowicie modele Twin’z oraz Twin’Run.
Nowe Twingo różniło się od swoich poprzedników. Po raz pierwszy zaproponowano odbiorcom 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback, napęd na tylną oś oraz umieszczoną z tyłu samochodu jednostkę napędową. Ogólnie rzecz biorąc, wygląd nowego Twingo był wzorowany na starszym modelu Renault 5. Mocno wyeksponowano logo koncernu na atrapie chłodnicy, a także zamontowano duże reflektory przednie oraz okrągłe światła do jazdy dziennej w technologii LED.
Renault Twingo III nie spotkało się z dużą popularnością w Polsce. Dlatego też francuski koncern postanowił wycofać z naszego rynku Twingo III-generacji.