Głowica silnika to niezwykle złożony element stanowiący integralną część jednostki napędowej, który pełni szereg ważnych funkcji. Niemal zawsze w głowicy montowana jest komora spalania, przez co element ten zamyka ją z jednej strony. Skomplikowana głowica silnia jest również odpowiedzialna za dostarczanie mieszanki paliwowej do komory, gdyż znajdują się w niej przewody dolotowe, podobnie zresztą jak wylotowe, odpowiadające za odprowadzanie spalin. Co więcej, przez głowicę silnika przechodzą również kanały chłodzące układu chłodzenia jednostki napędowej. W głowicy znajdują się także gniazda świec zapłonowych.
Głowica to jeden z najbardziej skomplikowanych i najważniejszych elementów nie tylko silnika, ale samochodu w ogóle. Dlatego też może ona ulegać wielu rozmaitym awariom, dającym zróżnicowane objawy. Najszybciej pojawiającą się usterką jest problem z uszczelką, która znajduje się pod głowicą. Zapewnia ona szczelność pomiędzy głowicą, a blokiem silnika. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie właściwego ciśnienia w komorze spalania. Wysoka temperatura, której działaniu poddawana jest nieustannie uszczelka, sprawia, że z czasem może dojść do utraty szczelności. Wymaga to wymiany tego elementu. Nie jest to zadanie trudne, ani nie wymaga dużych nakładów finansowych. Z gorszą sytuacją mamy do czynieni jeśli uszkodzeniu ulegną np. gniazda głowicy. Może do tego dojść choćby wskutek zerwania paska rozrządu. Często konsekwencją takiej awarii jest konieczność wymiany całej głowicy, a w najlepszym wypadku przeprowadzenie kosztownej regeneracji.