Hak holowniczy swego czasu stanowił nieodłączny element większości pojazdów. Krótka wypustka metalowa znajdująca się w tylnej części auta służyła głównie do podłączania przyczepy. Dzisiaj jednak haki holownicze nie są montowane na stałe, gdyż zabrania tego dyrektywa Unii Europejskiej. W użytku znajdują się zatem jedynie konstrukcje, które można bez trudu zdemontować. Z pewnością jest to korzystne dla kierowcy, który nie używając haka holowniczego, może go zdjąć i schować, zmniejszając długość oraz wagę samochodu. Obecnie haki holownicze mają co najmniej dwa zastosowania. Pierwsze to wspomniane podpięcie przyczepy, drugie natomiast to montaż dodatkowego bagażnika – na przykład rowerowego.
Dostępne są dzisiaj różnorodne haki holownicze. Większość modeli jednak wykonana jest w przeważającej części ze stali. Hak holowniczy zbudowany jest z belki zakończonej kulą, która stanowi bodaj najistotniejszy element konstrukcyjny omawianego elementu. Dzięki niej możliwe jest zaczepienie przyczepy. Podstawowe różnice w budowie haków holowniczych dotyczą właśnie kuli, a konkretnie jej montażu. Wciąż powszechne są modele z kulą na stałe przymocowaną do konstrukcji haka holowniczego. W takich hakach kula jest przyspawana. Jednak dostępne są także modele z kulą wkręcaną lub przymocowaną za pomocą śrub.
Przeważnie hak holowniczy nie ulega awariom i nie wymaga wymiany przez cały okres eksploatacji pojazdu. Sporadycznie jednak takie sytuacje się zdarzają. Problem stanowi miejsce ulokowania haka, przez które jest on narażony na wilgoć, a ta powoduje korozję. Pojawienie się rdzy oznacza konieczność wymiany tej części.