Silnik wycieraczek to kluczowy element układu odpowiadającego za czyszczenie szyb. W każdym samochodzie znajdują się dwa silniki wycieraczek – jeden napędza przednie, a drugi tylne skrzydła. Siła generowana przez silnik umożliwia płynny ruch skrzydeł, a także manipulację tempem i częstotliwością ich pracy. Napęd wycieraczek pobiera energię z akumulatora.
Jak każdy silnik, również napęd wycieraczek może ulec awarii, wskutek zatkania lub stępienia którejś z części. Do jego wnętrza mogą dostać się zanieczyszczenia, ponadto poszczególne elementy konstrukcyjne zwyczajnie ulegają zużyciu wskutek częstej eksploatacji. Przeważnie silnik wysyła subtelne sygnały, gdy traci sprawność. Zwykle skrzydła pracują wolniej oraz coraz częściej się zacinają. Przy takich objawach konieczna jest interwencja, gdyż całkowite zatrzymanie działania wycieraczek może być bardzo niebezpieczne. Przeważnie dochodzi do niego podczas jazdy w deszczu lub śniegu, gdyż to wtedy mechanizm wycieraczek działa najintensywniej. Przed przystąpieniem do zakupu i wymiany silnika wycieraczek warto sprawdzić, czy niesprawność skrzydeł rzeczywiście wynika z jego awarii. Problem może tkwić bowiem w uszkodzeniu innej części mechanizmu lub w wyładowaniu akumulatora.
Żywotność silników wycieraczek jest mocno zróżnicowana. Warto zatem inwestować jedynie w dobrej jakości napędy od uznanych producentów, gdyż zwykle funkcjonują one doskonale nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Niemniej jednak, nawet montując tylko najlepsze silniki wycieraczek, należy się liczyć z koniecznością co najmniej kilkukrotnej ich wymiany przez cały okres eksploatacji samochodu.