33 produktów
Jak chyba każdy kierowca wie, układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów samochodowych, od którego prawidłowego działania zależy bezpieczeństwo poruszania się autem w ruchu drogowym. Za prawidłowe działanie systemu hamulcowego odpowiedzialnych jest wiele elementów, w tym m.in. akumulator ciśnienia, a jak wiadomo odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym jest sprawą priorytetową.
W praktycznie każdym systemie hamulcowym działa tzw. obwód hydrauliczny, w którym znajduje się płyn hamulcowy. Zadaniem obwodu hydraulicznego jest dbanie o to, aby ciśnienie w układzie hamulcowym płynu było na odpowiednim poziomie oraz aby trafiał on do zacisków hamulcowych.
Elementami obwodu hydraulicznego są akumulatory ciśnienia, których zadaniem jest chwilowe magazynowanie płynu hamulcowego pochodzącego z zacisków hamulcowych. Akumulator to zazwyczaj mały, kulisty, metalowy zbiorniczek, w którym może się pomieścić około 150 cm3 płynu hamulcowego pod ciśnieniem od 14 do 18 MPa. Zbiorniczek składa się z dwóch komór oddzielonych od siebie elastyczną membraną. W górnej komorze znajduje się azot, natomiast dolna komora jest w trakcie fazy roboczej wypełniona płynem hamulcowym. Pojemność każdej z komór akumulatora zmienia się w zależności od ilości oraz ciśnienia doprowadzanego płynu hamulcowego.
Wielofunkcyjny przełącznik ciśnieniowy hamulców reguluje ciśnienie w akumulatorze. Jest on odpowiedzialny m.in. za czujniki ciśnienia w układzie hamulcowym oraz sterowanie przekaźnikiem pompy elektrycznej.
Z uwagi na ogromną rolę, jaką odgrywa układ hamulcowy w samochodzie oraz dużą ilość elementów w nim działających, powinien on być systematycznie kontrolowany, a poszczególne podzespoły sukcesywnie wymieniane wraz z ich wyeksploatowaniem.