@Mick: Dziękujemy za opinię na temat produktu SKV. Postaramy się nanieść Odpowiednią korektę w naszym opisie i katalogu i przekazać tę zmianę Producentowi. Jeśli produkt nie spełnił Pańskich oczekiwań - zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Zwrotów (adres email: [email protected]),
który bez dodatkowego wysiłku z Pańskiej strony, szybko i skutecznie pomoże w dokonaniu wymiany zakupionej części lub zwrocie.
Pozdrawiamy serdecznie, Zespół iParts.pl
Czujnik ustawienia przepustnicy BOSCH idealnie będzie pasował do każdej alfy 145 i 146. Patrząc na jakość Boscha można mieć pewność, że posłuży wam parę lat. Ja już jedną miałem taką w poprzednim samochodzie chyba z 10 lat .
Najczęściej zadawane pytania
Co to jest czujnik przepustnicy?
To potencjometryczny czujnik położenia kątowego o charakterystyce liniowej. Ruch przepustnicy determinuje przesuwanie się ślizgaczy wirnika po ścieżkach oporowych, przez co wartość położenia przepustnicy jest przekształcana w sygnał napięciowy. Czujnik położenia przepustnicy mierzy i powiadamia sterownik silnika o kącie otwarcia przepustnicy. Taka informacja potrzebna jest do tego, by prawidłowo obliczyć dawkę wtrysku paliwa. Czujnik jest zamontowany bezpośrednio na przedłużeniu osi przepustnicy.
Czym charakteryzują się nowoczesne czujniki?
Na początku, gdy przepustnica otwierana była linką, układ ograniczał się do jednego potencjometru. Z biegiem lat, w celu zwiększenia niezawodności, stosowano dodatkowe styki, które miały za zadanie sygnalizować skrajne położenia - otwartej i zamkniętej przepustnicy. Nowoczesne czujniki przepustnicy są zintegrowane z jej elektrycznym napędem. Dzięki temu mechanizm odpowiada za otwarcie przepustnicy, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Dziś stosuje się zwielokrotniony czujnik w postaci dwóch potencjometrów, których sygnały są porównane przez sterownik. Zgromadzone dane są łatwiejsze do zweryfikowania, co umożliwia szybsze wykrycie usterki.
Jakie są objawy awarii czujnika przepustnicy?
Objawy mogą być dla nas mylące oraz niejednoznacznie wskazywać na uszkodzenie czujnika. Uszkodzona część objawia się zmianą obrotów, czy szarpnięciami podczas przyspieszania lub zmniejszania prędkości. Dzieje się tak, gdyż stopień otwarcia przepustnicy determinuje miarę dawkowanego paliwa. Podczas gdy czujnik przepustnicy generuje nieprawidłowe wskazania, ilość wtryskiwanego paliwa może być zbyt mała. Na skutek tego możemy zauważyć nierównomierną pracę silnika. Innymi objawami mogą być opóźniona reakcja na dodawanie gazu, problemy z uruchomieniem silnika, bądź zwiększone zużycie paliwa.
Czy da się ustawić czujnik położenia przepustnicy?
W wielu przypadkach samodzielnie możemy wyregulować czujnik położenia przepustnicy, jednak w zależności od modelu pojazdu możemy tego dokonać w diametralnie różny sposób. Niekiedy wystarczy po prostu pozostawić auto na wolnych obrotach, w innym wypadku możemy wyregulować czujnik przymykając przepustnicę kluczem imbusowym oraz zmierzyć napięcia na pinach sygnału i masy. W nowoczesnych pojazdach jedynym wyjściem może być wprowadzenie auta w tryb testu oraz użycie szczelinomierzy.
Ile kosztuje wymiana czujnika przepustnicy?
Naprawa czujnika przepustnicy nie jest skomplikowana, gdyż część polega wymianie na nową. W starszych pojazdach, gdzie czujnik położenia występuje osobno, koszt naprawy może wynieść zaledwie kilkadziesiąt złotych. Nowsze samochody mają z reguły zintegrowany moduł przepustnicy, dlatego jedynym wyjściem jest jego całościowa wymiana. Jest to wydatek rzędu kilkuset złotych. Jeżeli decydujemy się na samodzielną wymianę, dobrze jest mieć tester czujników i oscyloskop. W przeciwnym wypadku warto oddać pojazd do zakładu mechanicznego.