Jest jedna dość niepozorna i bardzo prosta w budowie część, która wprawia samochód w ruch i napędza kluczowe elementy silnika pojazdu. Pasek klinowy montowany jest zarówno w autach z silnikiem benzynowym, jak i z jednostką wysokoprężną. Ogólnie rzecz biorąc, bez sprawnie działającego paska klinowego daleko nie zajedziesz!
Pasek klinowy w samochodzie
Paski klinowe były powszechnie wykorzystywane jeszcze w latach 90. XX wieku, dopóki rynku nie zdominowały, pojawiając się w 1982 roku, paski wieloklinowe. Podstawowym zadaniem paska klinowego jest napędzanie podzespołów pomocniczych silnika samochodowego (m.in. alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji, pompa wspomagania kierownicy, itd.).
Pasek klinowy w samochodzie działa głównie w oparciu o boczne krawędzie, a jego konstrukcja jest bardzo prosta. Ma on trapezowaty przekrój, składający się z warstwy nośnej (stalowe, wzmocnione linki o dużej odporności), warstwy podatnej (guma lub kauczuk) oraz warstwy tkaninowo-gumowej, oplata cały element i jest dodatkowo owinięta taśmą płócienną lub korbową. Jak więc widać, pasek klinowy nie jest jedynie elementem wykonanym w całości z tworzywa gumowego. Taka budowa zapewnia mu odpowiednią wytrzymałość, giętkość oraz przyczepność, a także sprawie, że jest nierozciągliwy.
Typowe usterki paska klinowego w samochodzie
Paski klinowe dostępne są w różnych wersjach. W starszych pojazdach spotkamy najczęściej pasek wieloklinowy, natomiast w nowszych samochodach stosuje się paski wielorowkowe. Bez względu jednak na typ paska, są to elementy eksploatacyjne, które z czasem ulegają zużyciu. Serwisanci motoryzacyjni sugerują wymianę paska klinowego po przejechaniu 30 tys. km lub po upływie maksymalnie 4 lat normalnej eksploatacji samochodu.
Najczęstszą awarią paska klinowego jest jego zerwanie. W starszych samochodach pasek był na ogół elementem dość łatwym w wymianie, a jego rola ograniczała się do napędzania jedynie alternatora. Dlatego też, w momencie zerwania, można było spokojnie dokonać wymiany paska samodzielnie, nawet w trasie, lub bez większych przeszkód dojechać z taką usterką do najbliższego warsztatu. Obecnie jest to nieosiągalne, ponieważ zerwanie paska w najnowszych silnikach praktycznie uniemożliwi dalszą jazdę.
Pasek alternatora, pompy wody, kompresora klimatyzacji, pompy wspomagania czy nawet wentylatora chłodnicy, czyli po prostu pasek klinowy najczęściej zużywa się w wyniku nieodpowiedniego naciągu. Zbyt luźny naciąg spowoduje poślizg i w rezultacie piszczenie paska, natomiast zbyt mocny naciąg nadwyręży stan techniczny łożysk w rolkach, co również wpłynie na szybsze zużycie paska. Na zniszczenia paska klinowego mają wpływ także same rolki. Gdy ich powierzchnia zużyje się przybierając kształt stożka, wówczas pasek klinowy w samochodzie będzie się przemieszczał w bok i ocierał m.in. o korpus napinacza lub głowicę. Może to spowodować rozwarstwienie się koła pasowego.
Popularni producenci paska klinowego
- Bosch
- Topran
- Gates
- Lemforder
- Dayco
- SKF
- Contitech
- SNR
Cena paska klinowego nie jest wygórowana. Jeżeli jednak interesuje Cię nie tylko koszt takiego zakupu, ale również jakość otrzymanej części, w iParts.pl znajdziesz to, czego szukasz. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki i wybierz markę samochodu, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Sklep iParts.pl to tanie paski klinowe dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Z naszej strony gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.