Czy można mieszać ze sobą dwa różne płyny chłodnicze? O czym informuje nas kolor takiego płynu? Z czym mieszać koncentrat płynu do chłodnic i dlaczego? Na te i inne pytania naszych klientów postaramy się w tym poradniku odpowiedzieć.

Po czym rozpoznać nadchodzące lato? Po słońcu, zieleni i burzach? Zapewne też, choć w iParts.pl rozpoznajemy je również po zmianie Waszych zainteresowań. Gdy pojawiają się coraz liczniejsze zapytania o samochodowe płyny chłodnicze, to wyraźny znak, że idzie lato. Jeśli z obecnego poziomu zainteresowania płynami do chłodnic mielibyśmy prognozować pogodę na te wakacje, to wygląda na to, że czekają nas afrykańskie upały. Czy tak będzie? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że o stan i jakość płynu w układzie chłodzenia należy zadbać i dobrze jest to robić właśnie przed tymi najcieplejszymi, letnimi miesiącami. Jednym z elementów tej dbałości jest przestrzeganie zasad łączenia ze sobą różnych płynów chłodniczych. Co to za zasady? Na podstawie zapytań, jakie od Was otrzymujemy, postanowiliśmy przygotować krótki poradnik właśnie na ten temat. Teraz usiądźcie wygodnie i złapcie się czegoś mocno. Będziemy mieszać!

Czy płyny do chłodnic można ze sobą mieszać? Kiedy takie mieszanie ze sobą różnych płynów chłodniczych jest niewskazane?

Płyn chłodniczy IPARTS G11 1 litr -35°C (niebieski)

Płyn chłodniczy IPARTS G11 1 litr -35°C (niebieski)

Na pytanie o to, czy można ze sobą mieszać dwa różne płyny chłodnicze, należałoby odpowiedzieć „tak, ale…”. Wszystko bowiem zależy od tego, jakiego rodzaju są to płyny. Z całą pewnością możemy ze sobą mieszać dwa różne płyny chłodnicze, jeśli są to płyny:

  • oryginalne i pochodzące od renomowanego producenta;
  • powstałe w tej samej technologii (więcej o technologiach znajdziecie nieco niżej);
  • posiadające odpowiednie atesty i dopuszczenia (interesuje nas zwłaszcza norma PN-C-40007).

Przykładowo: załóżmy, że macie w garażu dwa nasze płyny do chłodnic marki iParts, a więc:

Oba te płyny sprawdzają się doskonale, a mimo to nie powinniście ich ze sobą łączyć. I nie ma znaczenia, że są to płyny tego samego producenta. Różnica kolorów wskazuje w tym przypadku na różnicę składu, zastosowanej technologii oraz szczegółowych właściwości. Nasz niebieski płyn chłodniczy iParts G11 to efekt zastosowania niezwykle popularnej technologii HOAT, zaś różowy płyn chłodniczy iParts G12+ powstał w technologii OAT i zawiera nieco inny zestaw dodatków antykorozyjnych, przeciwpiennych oraz stabilizujących rezerwę alkaliczną. W efekcie ich połączenia otrzymalibyście mieszaninę o trudnych do przewidzenia parametrach. Takie mieszanie ze sobą dwóch zupełnie różnych płynów jest rozwiązaniem ryzykowanym i mocno niezalecanym. Dotyczy to właśnie płynów powstałych w dwóch różnych technologiach!

Jakie znaczenie ma kolor płynu do chłodnic? Czy można ze sobą mieszać płyny chłodnicze o różnych barwach?

Płyn chłodniczy IPARTS G12+ 1 litr -35°C (różowy)

Płyn chłodniczy IPARTS G12+ 1 litr -35°C (różowy)

Ktoś mógłby zapytać, po co nam te wszystkie kolory płynów do chłodnic, jeśli w określonych przypadkach można je ze sobą mieszać? Czemu te kolory w ogóle mają służyć? Faktycznie, ktoś mógłby tak zapytać i właśnie o to mniej więcej nas pytacie. O co więc chodzi z tymi kolorami?

Kolorów płynów chłodniczych mamy obecnie na rynku naprawdę sporo. Są więc płyny do chłodnic w kolorze:

  • czerwonym,
  • niebieskim,
  • różowym,
  • zielonym,
  • a nawet bezbarwne.

Kolory te służą chociażby rozróżnieniu dwóch różnych typów płynów do chłodnic (np. naszego niebieskiego G11 od różowego G12+), ale nie tylko. Jakie jeszcze zadanie pełnią te różnorodne barwy?

  • Chronią przed wypiciem płynu do chłodnic – to może wydawać się śmieszne, ale naprawdę zdarzały się takie przypadki. Barwienie płynów chłodniczych ma za zadanie powstrzymać amatorów spożywania tego typu płynów lub po prostu ostrzec ich, że ten płyn nie jest produktem spożywczym.
  • Pomagają w zlokalizowaniu wycieków – gdy płyn chłodniczy zaczyna gdzieś wyciekać, znacznie łatwiej zlokalizować miejsce wycieku, gdy jest w jakimś wyraźnym, intensywnym kolorze.

I tak, płyny chłodnicze w różnych kolorach faktycznie można ze sobą mieszać. W przypadku mieszania kluczowa jest technologia produkcji, nie sama barwa płynu.

Co warto wiedzieć o technologii produkcji płynów do chłodnic? Czy można mieszać ze sobą płyny chłodnicze wyprodukowane w różnych technologiach?

Płyn do Chłodnicy K2 Kuler Long Life bezbarwny, 1 litr, -35°C

Płyn do Chłodnicy K2 Kuler Long Life bezbarwny, 1 litr, -35°C

O technologiach produkcji płynów do chłodnic można by opowiadać długo i nawet ciekawie, ale to jest już temat wyłącznie dla prawdziwych fascynatów. Większości kierowców wystarczy wiedzieć, że istnieją 3 podstawowe technologie produkcji płynów chłodniczych, a są nimi:

  1. IAT (Inorganic Additive Technology) – najstarsza z ciągle używanych technologii produkcji samochodowych płynów chłodniczych, oparta na krzemianach i charakteryzująca się m.in. nietrwałymi inhibitorami korozji.
  2. OAT (Organic Acid Technology) – w tym przypadku mamy już do czynienia z płynami do chłodnic pozbawionymi krzemianów, za to zawierającymi kwasy organiczne o właściwościach ochronnych.
  3. HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to technologia hybrydowa, łącząca obie wcześniej stosowane. HOAT jest obecnie wiodącą technologią produkcji samochodowych płynów chłodniczych.

Jak pamiętacie, mieszać możecie ze sobą płyny do chłodnic wytwarzane w tej samej technologii, a więc łączenie płynów HOAT z OAT jest już mocno niewskazane. Dlaczego? Ponieważ połączenie takie zaburza równowagę pomiędzy krzemianami a kwasami organicznymi, o reszcie dodatków już nawet nie wspominając.