Renault
Koncern Renault, założony w 1898 r. przez braci Louisa, Marcela oraz Ferdynanda Renault, to jeden z najstarszych producentów samochodów we Francji. Obecnie auta Renault to jedna z najlepiej sprzedających się marek w Europie, a jej auta są dostępne na ponad 100 rynkach na całym świecie. Sztandarowe modele Renault, to m.in. produkowany od 1990 r. model Clio (obecnie dostępna jest na rynku czwarta generacja tego modelu), Twingo (1993 r.), Laguna (1994 r.), Megan (1995 r.), Scenic (1996 r.), Kangoo (1998 r.), a także Thalia (2001 r.). Z nowszych aut Renault warto wymienić chociażby model Koleos (2008 r.), Fluence (2009 r.), Zoe (2012 r.) czy też Captur (2013 r.). Marka Renault posiada również bogatą historię związaną ze sportami samochodowymi. W latach 2005-2006 Renault F1 z Fernando Alonso za kierownicą sięgnął dwukrotnie po tytuł mistrza świata kierowców i konstruktorów Formuły 1.
Peugeot
Marka Peugeot, powstała w 1810 r. z inicjatywy braci Jean-Pierre’a i Jean-Frederic’a Peugeot, to trzeci lider na rynku francuskich marek samochodowych. Jednak początek działalności firmy był związany głównie z produkcją rowerów oraz narzędzi. Wraz z firmą Citroen, Peugeot tworzy obecnie koncern PSA. Modele Peugeot 504 (1969 r.), Peugeot 405 (1988 r.), Peugeot 307 (2002 r.) i Peugeot 308 II (2014 r.) zdobyły prestiżowy tytuł „Samochodu roku”. Peugeot z powodzeniem startował w samochodowych mistrzostwach świata WRC z modelami 206 WRC oraz 307 WRC.
Citroen
Francuska marka samochodowa Citroen, założona na początku XX wieku przez Andre Gustave Citroen, zasłynęła wprowadzeniem na rynek motoryzacyjny wielu innowacyjnych i prekursorskich zarazem rozwiązań oraz technologii. Na uwagę zasługują tutaj takie koncepcje, jak pierwsze całkowicie stalowe nadwozie, zawieszenie hydropneumatyczne (model DS.), pierwsza seryjna taśma montażowa (od 1919 r.) czy też prekursorski napęd na przednie koła. Sztandarowe modele marki Citroen to, m.in. Berlingo, Jumper, Saxo, Xsara, modele z serii C (C1,C2,C3,C4,C5) oraz samochody z serii DS3, DS4 i DS5. Sebastien Loeb w samochodzie Citroen C4 WRC wywalczył trzykrotnie tytuł Mistrza Świata w latach 2007, 2008 i 2009.
Dacia
Automobile Dacia S.A. to rumuński producent samochodów osobowych i dostawczych. Firma została założona w 1966 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitești w mieście Mioveni. Nazwa marki wywodzi się od rzymskiej prowincji Dacja, która leży obecnie terenach Rumunii. Od początku swojego działalności Dacia współpracowała z francuskim Renault, otrzymując od nie technologię oraz prawo do produkcji aut na jego licencji. Od 1999 roku Renault jest już większościowym udziałowcem Dacii.
Pierwszym oficjalnym samochodem wypuszczonym z rumuńskiej fabryki Dacii był bliźniaczy model Renault 8 – Dacia 1100, wyposażona w czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 46 KM, który pozwalał na osiągnięcie maksymalnej prędkości do 133 km/h. Praktycznie wszystkie produkowane przez Dacię samochody były wiernymi kopiami pojazdów Renault. Ten aspekt stał się przyczyną do podjęcia decyzji o zakończeniu współpracy z Renault w 1976 roku i kontynuowaniu produkcji we własnym zakresie i na własnych warunkach.
W latach osiemdziesiątych XX wieku powstała Dacia 500 Lastun, jednak zbyt mała moc i słabe wykonanie nie przysporzyły temu autu zbyt dużej popularności. Później pojawił się model Nova, bazujący w dużej mierze na podzespołach od Peugeota i Renault. Ten ostatni nie dał za wygraną i już w 1999 roku kupił 51 proc. udziałów w rumuńskiej spółce, modernizując od razu produkcję modelu Nova i zmieniając jego nazwę na SuperNova.
Najnowsze modele rumuńskiej marki to całkiem udane konstrukcje. Wystarczy spojrzeć na Sandero, Duster, Lodgy czy też kolejne wersje modelu Logan.
Bugatti
Bugatti to jeden z niewielu francuskich producentów zajmujących się budową ekskluzywnych samochodów sportowych i wyścigowych. Markę założył w 1909 roku Ettore Bugatti, a zakłady znajdowały się w alzackim Molsheim. Nie ma co ukrywać, że samochody Bugatii wygrywały przed wojną w motosporcie wszystko, co było do wygrania. Niestety po wojnie już nie było tak różowo.
Po śmierci Ettore w 1947 roku reaktywacja marki nastąpiła dopiero w 1987 roku. Włoch Romano Artioli założył w Campogalliano przedsiębiorstwo Bugatti Automobili SpA. Już 4 lata później zaprezentowany został model EB110, uchodzący wtedy za najszybszy seryjnie produkowany samochód świata. Wyprodukowano go zaledwie 126 egzemplarzy, ponieważ proces fabrykacji tego modelu był nieopłacalny. W 1995 roku firma upadła, a zakłady zamknięto. Po 3 latach niebytu prawa do francuskiej marki wykupił Volkswagen.
Obecnie Bugatti Veyron w wersji Super Sport oraz Chiron dzierżą miano najszybszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie. Do tej pory firma Bugatti zdołała poskładać ręcznie łącznie ok. 2500 samochodów.
DS
DS to luksusowa marka koncernu PSA, która w ostatnich latach skupiała się wyłącznie na crossoverach. Ponieważ takie auta są bardzo popularne, DS stało się marką specjalizującą się w tego typu konstrukcjach. Firma działa od 2014 roku, a jej siedziba mieści się w Paryżu. Obecnie DS wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Stellantis.
Marki DS Automobiles jest ściśle związana z flagowym i zarazem kultowym modelem marki Citroën produkowanym w latach 1955–1975 – DS., dla którego hołdem było powołanie w 2009 roku prestiżowej linii modelowej DS. Pod koniec 2014 roku Citroën oficjalnie poinformował o stworzeniu nowej, niezależnej marki DS, która ma pełnić rolę prestiżowej marki, podobnie jak Lexus dla Toyoty czy Acura dla Hondy.
W marcu 2017 roku nastąpiła prezentacja pierwszego modelu zbudowanego od podstaw przez markę DS Automobiles z myślą m.in. o rynku europejskim. Jest to SUV klasy średniej o oznaczeniu DS 7 Crossback.
Alpine
Alpine to kolejna marka przywrócona do życia po wielu latach rynkowego niebytu. Za wskrzeszanie zabrało się Renault. Najważniejszą postacią w historii Alpine jest jej założyciel Jean Redele. To on na bazie rajdówki Renault 4CV postanowił zbudować o wiele lżejszy samochód. I tak w 1955 roku narodziła się marka Alpine i jej pierwszy model A106.
Filozofią firmy Alpine było tworzenie małoseryjnych, lekkich, sportowych samochodów, które w znacznej mierze bazowały na modelach Renault. Model Alpine A106 powstał jako dwudrzwiowe coupe, później do oferty dołączył również kabriolet. Produkowano go do końca 1960 roku, aż wreszcie zastąpił go w 1958 roku model A108 z silnikiem Gordini o pojemności 845 cm3 i mocy 37 KM. Za bazę dla Alpine A110 posłużył Renault 8, a więc niezbyt duży, czterodrzwiowy sedan z silnikiem umieszczonym z tyłu. Z najmocniejszym, 140-konnym silnikiem, ważący tylko 544 kg Alpine A110 stawał się naprawdę szybkim autem (210 km/h, 6,3 sekundy do setki).
Alpine A110 powróciło w 2012 roku jako jubileuszowy koncept A110-50. Samochód bazował na podzespołach Megane Trophy, a nadwozie otrzymał o Renault DeZir. Do tego dochodził silnik 3,5-litrowa V-szóstka o mocy 400 KM i 422 Nm momentu. Marka Alpine to wiele udanych konstrukcji i równie wiele trumfów w sportach motorowych. Entuzjaści motoryzacji na pewno cieszą się z powrotu Alpine do samochodowego świata żywych.