Wymiana płynu chłodniczego to jedna z tych czynności, którą każdy z Was może wykonać całkowicie samodzielnie. Wystarczy, że będziecie dysponować czasem, odpowiednimi akcesoriami oraz wiedzą, jak zrobić to prawidłowo. Jak więc powinniście to zrobić?

Przyjmuje się, że płyn chłodniczy po raz pierwszy w nowym samochodzie należy wymienić po 5-7 latach, przy czym granica 7 lat wydaje się być już nieco ryzykowna. Być może, jeśli w Waszym układzie chłodzenia krąży naprawdę doskonały płyn chłodniczy, te 7 lat jest możliwe do przepracowania, jednak jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości wobec jego najwyższej jakości, nie przekraczajcie terminu 5 lat. Każda kolejna wymiana płynu chłodniczego zalecana jest już w interwale 2 lat, co znacząco ułatwi Wam pilnowanie właściwego terminu. Pamiętajcie jednak, aby w obliczaniu interwału wymiany płynu chłodniczego brać również pod uwagę zalecenia producenta tego płynu. Ogólne zasady są dobre, gdy nie mamy żadnych dodatkowych wskazówek. Gdy wskazówki takie są, zawsze bierzcie je pod uwagę.

A jak przeprowadzić wymianę płynu chłodniczego krok po kroku?

Krok 1: Lokalizacja korka wlewu płynu chłodniczego

W zależności od konstrukcji samochodu korek wlewu płynu chłodniczego znajdziecie na zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego (musicie więc zlokalizować zbiorniczek, co nie powinno być trudne, gdyż z reguły zobaczycie go zaraz po podniesieniu maski samochodu) lub na samej chłodnicy. Dla pewności sprawdźcie oznaczenia na korku (w odróżnieniu od korka płynu do spryskiwaczy, oznaczenia na korku mogą być bardzo różne), a najlepiej sprawdźcie instrukcję obsługi auta lub materiały dostępne w internecie.

Krok 2. Dolanie płukanki do układu chłodzenia

Preparta do czyszczenia układu chłodzenia MOTUL Radiator Clean 0.3 litry

Preparta do czyszczenia układu chłodzenia MOTUL Radiator Clean 0.3 litry

Przed każdorazową wymianą płynu chłodniczego powinniście koniecznie przeprowadzić dokładne płukanie całego układu. Pierwszym i najważniejszym etapem tego płukania jest dolanie do starego płynu odpowiedniej płukanki. Odpowiednią płukankę do układu chłodzenia dla Waszego samochodu znajdziecie na iParts.pl.

Przed wlaniem płukanki do układu koniecznie zapoznajcie się z zaleceniami producenta względem jej prawidłowego użycia. Na ogół zalecaną procedurą jest dolanie płukanki do starego, krążącego już w układzie chłodzenia płynu, a następnie uruchomienie silnika lub wręcz przejechanie dłuższego odcinka. W tym czasie płukanka rozpuszcza frakcje stałe zabrudzeń i ułatwia oczyszczenie układu. W przypadku niektórych płukanek (dotyczy to zwłaszcza płukanek wyprodukowanych na rynek amerykański) procedura ta wygląda inaczej i rozpoczyna się od spuszczenia starego płynu, następnie wlania do układu płukanki i uzupełnienia poziomu płynu wodą demineralizowaną. Zawsze sprawdzajcie, jak wygląda to w przypadku zakupionej przez Was płukanki.

Krok 3. Przepłukiwanie układu chłodzenia

Po wstępnym przepłukaniu układu chłodzenia z pomocą wybranej płukanki, stary płyn (lub mieszaninę wody demineralizowanej z płukanką) spuszczamy do wiaderka lub innego pojemnika. Pamiętajcie, aby zużytego płynu chłodniczego w żadnym wypadku nie wylewać czy to na ziemię, na trawę, czy nawet do kanalizacji. Płyn ten należy oddać do utylizacji w przeznaczonych do tego miejscach.

Woda demineralizowana IPARTS 5 litrów

Woda demineralizowana IPARTS 5 litrów

Wstępne przepłukanie układu chłodzenia pozwala usunąć z układu najpoważniejsze zabrudzenia, ale przede wszystkim rozpuścić nagromadzone w nim osady. Płukanie to w żadnym wypadku nie jest jednak wystarczające do tego, aby układ chłodzenia został należycie oczyszczony. Po użyciu płukanki, przychodzi czas na wodę. Ale uwaga! Do układu chłodzenia wlewamy wodę destylowaną, demineralizowaną! Zwykła woda z kranu jest dla układu chłodzenia niebezpieczna, nawet jeśli będziecie używać jej jedynie do płukania, dlatego zawsze przed przystąpieniem do wymiany płynu chłodniczego zaopatrzcie się w większą ilość wody demineralizowanej. W zależności od pojemności układu będzie to najczęściej ok 3-4 pojemników o pojemności 5 litrów. Dlaczego tak dużo? Ponieważ jednokrotne przepłukanie układu nigdy nie jest wystarczające. Pamiętajcie, że układ chłodzenia musicie płukać tak długo, aż spuszczana z niego woda demineralizowana  będzie mieć kolor przynajmniej mocno zbliżony do tego, jaki miała przed wlaniem jej do układu.

Większą ilość wody demineralizowanej w dobrej cenie również znajdziecie w naszym sklepie, na iParts.pl.

Krok 4: Kontrola przewodów gumowych

Korzystając z okazji, że zajmujecie się układem chłodzenia, powinniście przeprowadzić kontrolę wszelkich przewodów gumowych (wraz z ich mocowaniami) oraz zaworów. Jeśli jakiś przewód okaże się sparciały, zużyty czy w inny sposób uszkodzony, powinniście go jak najszybciej wymienić. Najlepiej jeszcze przed zakończeniem całej procedury płukania układu chłodzenia. Pamiętajcie, że przewód taki może pęknąć w każdej chwili, momentalnie pozbawiając ochrony termicznej Waszą jednostkę napędową.

Większym problemem będzie, jeśli uszkodzeniu uległ np. zawór spustowy na spodzie chłodnicy. Zawór ten będzie Wam potrzebny do każdorazowego spuszczania płynu chłodniczego oraz wykorzystywanej do płukania układu wody destylowanej. Wprawdzie możliwe jest spuszczenie płynów z chłodnicy bez angażowania samego zaworu (w niektórych chłodnicach zawór ten w ogóle nie występuje), jednak tego typu usterki nie powinniście pozostawiać bez interwencji.

Krok 5: Wlewanie nowego płynu do układy chłodzenia

Płyn chłodniczy IPARTS G12+ 1 litr -35°C (różowy)

Płyn chłodniczy IPARTS G12+ 1 litr -35°C (różowy)

Na zakończenie całej procedury pozostaje Wam już jedynie wlanie do układu chłodzenia nowego chłodziwa. Odpowiedni płyn chłodniczy znajdziecie na iParts.pl. Pamiętajcie jednak, aby sprawdzić, jaki rodzaj płynu (o ile jakiś) zaleca producent samochodu. Jeśli nie prowadzicie warsztatu samochodowego lub nie posiadacie co najmniej kilku aut, najlepszym wyjściem będzie dla Was wybór gotowego już płynu chłodniczego. Koncentraty płynu chłodniczego to opcja raczej dla warsztatów i właścicieli flot samochodowych.