Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) to układ, który emituje część spalin z powrotem do silnika samochodowego. To nowoczesny system, powstały na skutek nowych, wciąż coraz bardziej rygorystycznych przepisów ograniczających toksyczność spalin. Niestety jest to stosunkowo drogi układ, który nierzadko ulega awariom.
EGR pozwala nieustannie sterować ilością spalin zwracanych z powrotem do silnika spalinowego. System emituje spaliny w określonych przypadkach – zazwyczaj w środkowym zakresie obrotów silnika, z reguły przy średnim lub niskim obciążeniu. W przypadku dodawania gazu zawór EGR zostaje zamknięty a powrót spalin jest niemożliwy.
Typowa usterka zaworu EGR to jego zacięcie się. Powodem jest zatrzymanie się na nim sadzy oraz osadów mechanicznych, blokujących poprawny ruch zaworu. Jeżeli uszkodzeniu ulega mechanizm sterowania, nie pozostaje nic innego jak wymiana uszkodzonego zaworu EGR na nowy. Jeżeli do takiej sytuacji nie doszło istnieje szansa na wyjęcie zaworu i jego staranne oczyszczenie.
Najczęstszym objawem usterki zaworu EGR jest widoczna utrata mocy jednostki napędowej oraz nierówna praca silnika. Ponadto da się zauważyć wzrost zużycia paliwa. Symptomem, który może także potwierdzić awarię zaworu EGR jest zapalenie się kontrolki CHECK ENGINE. W takim przypadku należy udać się do warsztatu w celu diagnozy problemu.
Zawór EGR jest niestety narażony na stosunkowo częste awarie. Niekiedy oczyszczenie go rozwiązuje problem, ale z reguły konieczna jest jego wymiana. Niestety koszt wymiany zaworu EGR bywa niekiedy stosunkowo wysoki, ponieważ dostęp do zaworu EGR bywa trudny. Przed zakupem nowego zaworu należy koniecznie upewnić się, że nowy zawór jest wysokiej jakości, co będzie gwarancją długiej żywotności i stosunkowo niskiej awaryjności.