Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego to żaden problem. Wystarczy tylko określić, czy ma być to DOT 3, DOT 4, DOT 4 Super, DOT 4 HP, DOT 5.1… A czy nie można by tego zrobić prościej? Można. Odkąd Bosch wypuścił na rynek swój uniwersalny płyn hamulcowy ENV6, nie musicie przejmować się rozróżnianiem żadnego z powyższych płynów. Zamiast zastanawiać, się który z nich będzie lepszy dla Waszego auta, używacie płynu ENV6. Dlaczego właśnie tego?
O samochodach mogących poruszać się po naszych drogach w pełni samodzielnie pisało już wielu autorów SF, motyw ten pojawia się również w filmach z tego samego gatunku. Niespodziewanie jednak okazało się, że wizja fantastów już dziś jest bliższa prawdy, niż mogliśmy tego jeszcze wczoraj oczekiwać. Wszystko za sprawą dynamicznego rozwoju systemu ADAS, który powoli zmienia nasze auta w pojazdy nie wymagające obecności kierowcy. Jakiej przyszłości możemy się teraz spodziewać?
Wbrew temu, co pragną nam wmówić sami mechanicy, istnieje całkiem spora lista napraw i wymian części samochodowych, z którymi jesteśmy w stanie poradzić sobie samodzielnie. Jedną z nich jest wymiana klaksonu w samochodzie osobowym. Zamiast udawać się z tym problemem do serwisu, możecie wszystko zrobić we własnym garażu lub po prostu przed domem. Oszczędzacie w ten sposób czas i pieniądze, zyskując satysfakcję z własnoręcznie wykonanej pracy. A my pokażemy Wam, jak to zrobić.
Audi A4 czwartej generacji, oznaczonej kodowym symbolem B8, to naprawdę dobry, solidy samochód klasy premium segmentu D. Ceny używanych modeli są na tyle atrakcyjne, iż wielu kierowców poważnie zastanawia się nad zakupem samochodów z lat 2007-2015. Czy jednak sama cena i jakość wystarczą, aby uznać używane Audi A4 B8 za dobry wybór? Co warto wiedzieć o jego słabych stronach i na jakie problemy warto się przygotować?
W niewielu przypadkach tak wyraźnie widać skok technologiczny w światowej motoryzacji, jak na przykładzie świateł. Jeszcze nie tak dawano standardem były reflektory halogenowe, których największym osiągnięciem była ich prosta obsługa, dziś mamy już do czynienia z diodami LED, które w połączeniu z całą siecią czujników tworzą systemy inteligentnych świateł o zadziwiających możliwościach. Co dokładnie potrafią inteligentne światła samochodowe?
Poduszki powietrzne stosowane są w samochodach od połowy lat 70. Przez te blisko 50 lat z rozwiązania używanego wyłącznie w autach luksusowych, przekształciły się w niezwykle rozbudowany system obecny w każdym samochodzie osobowym. System ten jest nie tylko rozbudowany, ale i wyjątkowo wrażliwy, przez co należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie. Co jeszcze każdy z Was powinien wiedzieć o poduszkach powietrznych?
Jednym z ważniejszych, choć przez niektórych ciągle lekceważonych zagrożeń związanych z jazdą samochodem, są tzw. martwe pola. Kierowca podczas jazdy często nie ma żadnych możliwości sprawdzić, czy w jego martwym polu nie znajduje się pieszy lub inny pojazd. Nie ma, a raczej nie miał, gdyż problem ten rozwiązuje obecnie system znany jako asystent martwego pola. Jaką rolę pełni to rozwiązanie? Na jakich podzespołach opiera się jego działanie i w jaki sposób należy z niego korzystać?
Producenci aut z całego świata prześcigają się w tworzeniu mających nas zainteresować rozwiązań. Dołożenie do oferty czegoś, co skłoni nas do wyboru właśnie ich samochodu, to istota ich codziennej pracy. Czasem jednak zdarza im się stworzyć rozwiązanie, które może sprawić nam równie wiele problemów, co przynieść udogodnień. Właśnie coś takiego zdarzyło się w przypadku systemu Keyless, czyli bezkluczykowego, elektronicznego dostępu do samochodu.
Gdyby przeprowadzić ankietę wśród kierowców na temat układu samochodowego kluczowego dla bezpieczeństwa jazdy, zdecydowanie pierwsze miejsce zająłby w niej układ hamulcowy. Nic dziwnego, że nad poprawą jego skuteczności pracują nieustannie setki konstruktorów na całym świecie. To dzięki ich wysiłkowi powstał pierwszy system awaryjnego hamowania BAS, a także jego nowoczesna, niemal autonomiczna wersja. Na co pozwalają oba te rozwiązania?
Asystent pasa ruchu to jedno z prostszych rozwiązań wchodzących w skład systemu ADAS. Nie jest to jednak rozwiązanie jednorodne, ponieważ w zależności od stopnia zaawansowania technologicznego, może ograniczać się jedynie do ostrzegania kierowcy lub też przejmować kontrolę nad kierownicą. To zaawansowanie asystenta pasa ruchu wpływa nie tylko na komfort, ale i na rodzaj sytuacji, w których może okazać się przydatny. Co jeszcze warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?
Czasy, kiedy kierowca zdany był wyłącznie na własne umiejętności, minęły już bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach kierujący pojazdem jest dosłownie opleciony całą siecią systemów wspomagania kierowcy, które w mniejszym lub większym stopniu odciążają go od poszczególnych obowiązków. W skład tej sieci wchodzą również czujniki deszczu oraz czujniki światła. Jaką rolę pełnią oba te systemy?
Szukacie taniego i ładnego kompaktu? Wśród popularnych aut używanych jednym i drugim wyróżnia się Citroën C4 pierwszej generacji, czyli roczniki 2004-2010 – zarówno te przed liftingiem, jak i po. Czy jednak używany Citroën C4 to na pewno dobry wybór? Na jakiego rodzaju niespodzianki musi przygotować się kupujący ten model? Co powinien wymienić zaraz po zakupie, a czym nie musi się raczej przejmować? Sprawdźmy, co mówią o tym specjaliści oraz sami kierowcy.
Jazda samochodem dzisiaj różni się znacząco od tego, z czym mieliśmy do czynienia 20-30 lat temu. Wielokrotnie większy ruch, ogromna ilość pieszych i większe prędkości aut angażują uwagę kierowców do granic możliwości. Nic dziwnego, że popularność zdobywają wszelkie rozwiązania, które tę uwagę potrafią choć odrobinę odciążyć. Właśnie taką rolę spełnia system rozpoznawania znaków drogowych. Czy warto go mieć w swoim samochodzie?
Aktywy tempomat to jedno z lepszych rozwiązań składających się na system ADAS, jakie przyniósł nam rozwój motoryzacji. Specjaliści nazywają go krokiem naprzód w kierunku jazdy autonomicznej, ponieważ już teraz w wielu sytuacjach zastępuje kierowcę. Jego najnowsze wersje nie tylko same prowadzą pojazd, ale też potrafią rozpoznać sytuację kryzysową i same wezwać pomoc. Jak to działa?
Ogólnoświatowej trosce o ekologię zawdzięczamy cały szereg dodatkowych rozwiązań, a nawet całych układów powszechnie stosowanych we współczesnych samochodach. Towarzyszące nam od dawna katalizatory, zawory EGR czy filtry DPF to tylko najpopularniejsze przykłady. Do kategorii tej należy zaliczyć również znacznie mniej znany system powietrza wtórnego – mniej znany, ale mnie mniej ważny. Dlaczego?
Nowoczesne układy wspomagania parkowania w dość zaskakujący sposób stały się obecnie jednymi z kluczowych ogniw prowadzących nas do etapu samochodów w pełni autonomicznych. Ich możliwości już teraz są zdumiewające, a przecież wszyscy najwięksi producenci aut cały czas pracują nad ich dalszym rozwojem. W jaki sposób asystent parkowania może być obecnie przez nas wykorzystywany?
System ostrzegania przed kolizją to kolejne rozwiązanie wchodzące w skład systemów ADAS. Jego działanie bazuje na doskonale już znanych i wykorzystywanych przez inne systemy podzespołach, a celem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. W jaki sposób funkcjonują tego typu systemy? Czym się od siebie różnią w i jakich sytuacjach są w stanie potwierdzić swoją wartość?
Bardzo często na skutek odłączenia akumulatora lub po wymianie baterii w kluczyku samochodowym, znajdujący się w nim pilot zdalnego sterowania przestaje działać. Wykonywana wówczas reinicjalizacja to jedyny sposób, aby przywrócić jego oryginalne funkcje. Jeśli jednak kluczyk ten zostanie zwyczajnie zgubiony lub zajdzie potrzeba dorobienia kolejnego, nie obejdzie się bez tzw. kodowania. Na czym polegają te wszystkie czynności?
Jazda nocą od zawsze niosła sobą wyraźnie większe ryzyko, niż poruszanie się po drogach w ciągu dnia. To właśnie nocą dochodzi do wielu wypadków, w tym potrąceń pieszych, a nawet dzikich zwierząt. Samochodowy system Night Vision – jedno z rozwiązań zaliczanych do grupy systemów ADAS – właśnie ten problem miał rozwiązać. Czy tak w rzeczywistości się stało? Na ile system Night Vision wpłynął na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego?
Systemy wsparcia kierowcy ADAS mogą pracować każdy z osobna, podnosząc komfort i zwiększając bezpieczeństwo jazdy w sposób naprawdę skuteczny. Skoro jednak tak dobrze radzą sobie osobno, dlaczego nie spróbować połączyć ich w jeden, bardziej rozbudowany system? Właśnie takie pytanie zadali sobie konstruktorzy odpowiedzialni za stworzenie asystenta jazdy w korku. Jaki efekt przyniosły ich prace?