Z punktu widzenia fizyki proces hamowania polega na zmianie energii kinetycznej poruszającego się pojazdu na energię cieplną wytwarzaną w miejscu styku okładzin hamulcowych z wewnętrzną powierzchnią bębna hamulcowego. Pod względem konstrukcyjnym hamulce bębnowe można podzielić na kilka rodzajów. Przy różnych parametrach obu szczęk hamulcowych można uzyskać ich odmienną skuteczność działania w zależności od przyjętego układu zamocowania szczęk oraz cylinderków hamulcowych.
Układ hamulcowy w samochodzie to jeden z najważniejszych systemów, od którego sprawności zależy bezpieczeństwo zarówno kierowcy oraz pasażerów, jak i innych użytkowników dróg. Bębny hamulcowe to nadal popularny element systemu hamulcowego (szczególnie w małych samochodach o niewielkiej mocy silnika i małej masie), montowany zazwyczaj na tylnej osi pojazdu. Jedną z ich części składowych są szczęki hamulcowe, które podobnie jak inne elementy układu hamulcowego ulegają z czasem zużyciu.
Żywotność pompy wody mieści się zazwyczaj w czasie trwałości napędu rozrządu (od 60 do 160 tysięcy kilometrów) lub nawet go przewyższa. Najczęstsze awarie bądź usterki w wirnikowych pompach układu chłodzenia wynikają przeważnie z błędów w ich eksploatacji lub montażu podczas dokonywanej wymiany. Uszkodzeniu zazwyczaj ulega łożyskowanie lub uszczelnienia. Jakie są najczęstsze problemy z pompą wody w samochodzie?
Po uruchomieniu silnika w komorze spalania bardzo szybko wzrasta temperatura, która może osiągnąć poziom nawet 1900 stopni Celsjusza. Tak wysoka temperatura sprawia, że elementy silnika takie, jak np. głowica lub blok potężnie się nagrzewają. Niezbędny jest wówczas wydajny system chłodzenia w samochodzie, którego jednym z elementów jest pompa wody. Sprawdzamy jak ona działa i jakie jest jej główne zadanie.
Jak ważne jest oświetlenie w samochodzie wie praktycznie każdy kierowca. Reflektory samochodowe nie tylko zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy, ale również umożliwiają kierowcy poruszanie się po drogach po zapadnięciu zmroku. Niestety odbłyśnik, szyba oraz soczewka, które w niektórych reflektorach tworzą tzw. zespół nierozbieralny (sealed beam), mogą po pewnym czasie ulec zużyciu lub rozregulowaniu.
Mało kto z nas kierowców zapewne zastanawiał się, jak tak naprawdę działa tradycyjny reflektor samochodowy i z jakich elementów jest zbudowany. Przyjrzyjmy się więc bliżej konstrukcji tego rodzaju źródła światła w samochodzie.
Reflektory, podobnie jak wiele innych elementów w samochodzie, ulegają naturalnemu zużyciu, co wpływa na pogorszenie ich działania, a tym samym znacznie utrudnia prowadzenie samochodu zwłaszcza nocą. Co jest najczęstszą przyczyną spadku efektywności działania oświetlenia w samochodzie?
Do niedawna najpopularniejszym źródłem światła dla reflektorów samochodowych były żarówki halogenowe, które mimo niezbyt dużej wydajności energetycznej, są stosunkowo tanie oraz solidne. Jednak od kilkunastu już lat żarówki halogenowe są skutecznie wypierane z rynku przez doskonalsze pod każdym względem lampy ksenonowe. Na czym polega ich fenomen? Sprawdźmy.
Na bezpieczną jazdę samochodem, szczególnie w nocy, duży wpływ mają prawidłowo działające reflektory, emitujące odpowiednio silny i właściwie nachylony w pionie i w poziomie strumień świetlny.
Zima to zmora każdego kierowcy. To właśnie wtedy samochód musi stawić czoła niskim temperaturom, śnieżnej plusze i śliskiej nawierzchni. Nie da się więc ukryć, że zima do nie tylko sprawdzian dla kierowcy, ale także dla samego auta, a przede wszystkim niektórych części. Doskonałym przykładem takiej części jest m.in. akumulator.
Informacja o tym, że firma MASTER-SPORT planuje prowadzić prace badawczo-rozwojowe w miejscowości Gorlice, stanowi ważny komunikat dla fachowców branży warsztatowej. O pierwszych, nie tylko koncepcyjnych osiągnięciach inżynierów, które noszą znamiona innowacyjności rozmawiamy z przedstawicielem czołowego dostawcy podzespołów i części zamiennych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Kłopoty ze sprzęgłem to żadne odkrycie. To problem, który prędzej czy później dotyka każdy samochód. Przebieg, przy którym sprzęgło zaczyna kaprysić zależy w dużej mierze od stylu jazdy samego kierowcy, a także od jakości zastosowanych materiałów. Pewne jest jedno – zużycia nie odwleczemy w czasie.
Każdy kierowca wie, że układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów mechanicznych w całym aucie. Od jego sprawności zależy bezpieczeństwo podróżujących a także pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Za kluczowy element układu uznaje się klocki hamulcowe. Dlaczego?
Tarcze hamulcowe z oczywistych względów uważa się za jeden z najważniejszych elementów układu hamulcowego. Ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest niezwykle istotny, dlatego wszelkie oznaki usterek należy traktować z należytą troską.
Nie bez powodu wspomnieliśmy w tytule o znakach drogowych. Kontrolki na desce rozdzielczej to zbiór istotnych lampek kontrolnych, które mają na celu informowanie i ostrzeganie kierowcy o ewentualnej usterce. Nie da się ukryć, że ilość światełek i wskaźników w nowym samochodzie może przyprawić o ból głowy. Ich rozszyfrowanie nie stanowi jednak dużego problemu.
Filtr cząstek stałych powstał w dobie pro ekologicznych konstrukcji poszczególnych auto części, by spełnić europejskie normy emisji spalin. Cel osiągnięto - zastosowanie tego filtra sprawia, że do środowiska trafia mniej szkodliwych spalin. Niestety, mimo dobrych intencji, filtr cząstek stałych został przez kierowców znienawidzony. Dlaczego?
Doświadczenie GIRLING w produkcji tarcz hamulcowych liczy ponad 50 lat. Obecnie w swojej ofercie GIRLING posiada tarcze zapewniające parametry hamowania identyczne z tymi, jakie gwarantują tarcze montowane fabrycznie przez producentów samochodów (OE). Wszystkie partie tarcz poddawane są badaniom w zakresie parametrów materiału i precyzji geometrycznej.
Silnik spalinowy, choć powstał już w 1860 roku, nadal króluje na całym świecie. Da się jednak zauważyć, że coraz wyraźniej kształtuje się na rynku obecność pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Powstaje więc dylemat - czy uparte trwanie niektórych producentów przy klasycznym, tradycyjnym silniku spalinowym ma sens?
Historia firmy sięga roku 1925, kiedy Albert H. Girling opracował i opatentował nowy mechaniczny układ hamulcowy. Patent na to rozwiązanie został kupiony w 1929r. przez firmę New Hudson Ltd., która sprzedała rozwiązanie Girling`a producentom samochodów, w tym firmom: Austin, Ford, Riley oraz Rover. Produkcja hamulców Girling wkrótce stała się głównym źródłem przychodu firmy.
Blok silnika to niejedyny skomplikowany element silnika. Głowica cylindrów sprawia wrażenie masywnej i zwartej konstrukcji, jednak w rzeczywistości to skomplikowany podzespół z wieloma kanałami i otworami, który bardzo trudno wyprodukować. Skąd biorą się wysokie wymagania jakościowe względem struktury głowicy?