Jak pokazuje praktyka, trudno o skazany na większe zapomnienie płyn samochodowy niż płyn chłodniczy. Z jakiegoś względu jest on przez wielu kierowców traktowany jak substancja, której nie warto poświęcać najmniejszej uwagi. I tak z reguły dzieje sią aż do momentu, kiedy nadmiernie przepracowany płyn zacznie przeżerać się przez układ chłodzenia lub kiedy straci ostatecznie swoje właściwości, zamarznie i rozsadzi blok silnika. Tylko że wówczas jest już trochę za późno na refleksję.
Na wszelkiego rodzaju motoryzacyjnych forach internetowych co chwilę pojawiają się prośby o radę, co zrobić z obitymi rantami drzwi? Zwykle użytkownicy tego typu portali radzą malowanie pędzelkiem, słusznie zauważając, iż lakierowanie całych drzwi nie ma żadnego sensu. To prawda, nie ma. Tak jak i malowanie pędzelkiem, który pozostawia wyraźnie widoczne ślady. Jak więc powinno się odmalowywać obite ranty drzwi samochodowych?
Wszelkiego rodzaju sportowe ulepszenia instalowane w seryjnie produkowanych samochodach to niezwykle modne, ale nie zawsze potrzebne rozwiązania. W niektórych sytuacjach ich instalacja niewiele zmieni, a może nawet pogorszyć osiągi naszego auta. Tak może być chociażby w przypadku sportowego dolotu z filtrem stożkowym. Jak uniknąć tego typu komplikacji?
Przyciemniane szyby nadają autu nowego, bardzo ciekawego wyglądu, a dodatkowo sprawiają, że do jego wnętrza przedostaje się mniej promieni słonecznych, przez co wnętrze kabiny tak mocno się nie nagrzewa. Wpływa to również pozytywnie na stan i trwałość tapicerki. Jeśli nasze auto nie posiada fabrycznie przyciemnionych szyb, sami możemy zafundować sobie takie ulepszenie. A przy odrobinie chęci, będziemy mogli wykonać je zupełnie sami.
Hamulce bębnowe przez wielu kierowców uważane są za rozwiązanie nieco już archaiczne. W rzeczywistości jednak stosuje je wielu producentów aut, zwłaszcza w modelach nieco lżejszych i o mniejszej mocy. O ile tylko poddawane są odpowiednim przeglądom i wymianom części, potrafią służyć bezawaryjnie przez bardzo długi czas. Problemem może być tylko samo rozebranie ich. Podpowiadamy, jak najlepiej się do tego zabrać.
Układ klimatyzacji w samochodzie pracuje przez cały rok. Zimą podnosi temperaturę w kabinie, latem zapewnia komfort w szczególnie ciepłe dni. Jeśli jednak nie zadbamy o naszą klimatyzację odpowiednio, zamiast komfortu otrzymamy nieprzyjemny zapach, powtarzający się katar czy łzawienie z oczu. A wystarczy jedna wizyta w sklepie motoryzacyjnym i kilkanaście minut poświęconych na jego oczyszczenie.
Kolorowe felgi to jeden z ciekawszych sposobów na tuning optyczny samochodu. Jeśli kolor został umiejętnie dobrany, może nadać autu niepowtarzalnego charakteru i mocno uatrakcyjnić jego wygląd. A gdybyśmy do tego mogli zmieniać kolor felg na życzenie, choćby i codziennie? Możemy. Wszystko dzięki tzw. gumie w sprayu, czyli preparatom, które nie tylko malują, ale i chronią nasze felgi przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi.
Zima stanowi wyzwanie zarówno dla samochodów, jak i dla ich właścicieli. Aby uniknąć licznych problemów związanych z tą trudną porą roku, konieczne jest odpowiednie doświadczenie, wiedza oraz przygotowanie do ekstremalnych warunków. Jednym z kluczowych elementów tego przygotowania jest zebranie swoistego „niezbędnika kierowcy”, w którego skład wchodzi szereg akcesoriów i preparatów pomagających przetrwać w trudnych zimowych warunkach.
Już przy pierwszych oznakach nadchodzącej zimy każdy kierowca powinien zaopatrzyć się w zestaw akcesoriów, które właśnie zimą niezwykle zyskują na znaczeniu. W skład takiego zestawu wchodzić powinna skrobaczka, mała zmiotka, preparaty do rozmrażania zamków oraz – koniecznie – dobrej jakości kable rozruchowe. Takie kable potrafią uratować z poważnej opresji, pod warunkiem, że wiemy, jak się nimi posłużyć.
Nie każda zima jest zimą stulecia, jednak każda stanowi spore wyzwanie zarówno dla samochodów, jak i dla ich kierowców. Brak odpowiedniego przygotowania, doświadczenia i znajomości panujących zimą warunków, mogą sprowokować popełnienie bardzo kosztownego błędu. A jakie są najpoważniejsze błędy popełniane zimą przez kierowców?
Prawdopodobnie żadna inna technologia stosowana w przemyśle motoryzacyjnym nie rozwija się obecnie w takim tempie, jak technologia akumulatorowa. Ponieważ jednak rozwój ten przebiega na razie głównie na etapie badań i prototypów, zdecydowana większość kierowców w ogóle go nie zauważa. Tym bardziej, że w bardzo wielu autach ciągle stosowane są te same typy akumulatorów.
Każdy samochód, niezależnie od modelu, to niezwykle skomplikowana i złożona konstrukcja. Przy tak wielu układach, podzespołach i pojedynczych częściach, nieuniknionym jest wręcz to, że któryś z tych elementów okaże się być słabszym ogniwem. Tak dzieje się m. in. w przypadku odbłyśników, które w niektórych modelach aut zwyczajnie nie wytrzymują procesu eksploatacji.
Powszechne zaawansowanie technologiczne w połączeniu z europejskimi przepisami wymogło na producentach aut, aby we wszystkich współczesnych modelach trafiających na Stary Kontynent montowali system kontroli ciśnienia w oponach. W samochodach starszych, pozbawionych fabrycznie zakładanych systemów TPMS, istnieje możliwość zamontowania takiego systemu samodzielnie. W jaki sposób?
Podczas zakupu używanego samochodu zdarzają się takie sytuacje, że oglądając wybrane auto zauważamy pewne nieprawidłowości w dopasowaniu do siebie poszczególnych elementów karoserii. Naszą pierwszą myślą jest wówczas podejrzenie nieudolnie przeprowadzonej naprawy blacharskiej. Prawna może okazać się jedna zupełnie inna.
Okresowe przeglądy to coś, o czym musi pamiętać każdy kierowca. I nie chodzi tu o obowiązkowe badania techniczne dopuszczające auto do ruchu. Podczas przeglądów wymieniamy filtry i płyny, a także sprawdzamy stan najczęściej zużywających się elementów. I wszystko to możemy przeprowadzić całkowicie we własnym zakresie.
Światła samochodowe to jedne z najważniejszych elementów pojazdu. Nie bez powodu od kilku lat mamy obowiązek jeździć w Polsce z włączonymi światłami przez cały rok, bez względu na porę dnia i warunki atmosferyczne. I nie bez powodu producenci świateł co chwila przedstawiają nam nowe, jeszcze lepsze rozwiązania, takie jak chociażby aktualnie podbijające rynek lampy LED.
W teorii proces ładowania akumulatora z użyciem prostownika jest bardzo prosty. Wystarczy wybrać właściwą ładowarkę, podpiąć ją do prądu i połączyć z baterią samochodową. To tyle teorii, w praktyce bowiem wszystko to nie jest już takie proste i źle wykonane może doprowadzić do poważnych konsekwencji, poczynając od uszkodzenia auta, na wybuchu akumulatora kończąc.
Hałas jest zjawiskiem szkodliwym. Długotrwałe przebywanie w pobliżu źródeł dźwięku o dużym natężeniu odbija się na naszej koncentracji, a nawet zdrowiu. Nic więc dziwnego, że kierowcy spędzający mnóstwo czasu w samochodzie doskonale rozumieją potrzebę wygłuszania silnika. Bo to właśnie silnik stanowi podstawowe źródło hałasu w każdym aucie.
Choć dla wielu może się to wydawać wręcz niewiarygodne, najczęściej występującą awarią powodującą unieruchomienie samochodu jest awaria akumulatora. Najczęstszą przyczyną awarii akumulatora jest z kolei jego ciągłe niedoładowanie. Wniosek? Dobry prostownik to podstawa.
Coraz częściej w Polsce pojawiają się samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych lub mające domyślnie właśnie na rynek amerykański trafić. Ponieważ rynek ten jest dość specyficzny i posiada własne, unikalne wymagania, auta te muszą być do nich ściśle dostosowane. Dotyczy to również liczników prędkości, które zamiast kilometrów, wskazują mile. Czy liczniki te można zmienić na typowo europejskie?