Układy hydrauliczne hamulców występują obecnie w niemal wszystkich współczesnych modelach samochodów zarówno osobowych, jak i dostawczych, a także w pojazdach jednośladowych oraz w niektórych typach przyczep samochodowych. Rozwiązanie to pojawiło się na rynku motoryzacyjnym ponad 80 lat temu, zastępując z powodzeniem ówczesne systemu mechaniczne pracujące jedynie na tylnych kołach samochodu.
Pompa hamulcowa to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego w samochodzie. Jej głównym zadaniem jest wytworzenie odpowiedniego ciśnienia płynu hamulcowego, który trafia następnie do hamulców kół auta. Pompa hamulcowa ma bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie całego układu, a tym samym na bezpieczeństwo czynne samochodu.
Do prawidłowego działania każdego samochodu niezbędna jest odpowiednia ilość oraz jakość płynów roboczych. To dzięki nim jesteśmy w stanie m.in. sprawnie się poruszać samochodem, cieszyć się w nim klimatyzacją czy też skutecznie zatrzymać auto. Jednak, jak każdy element eksploatacyjny również płyny ulegają zużyciu, w tym przede wszystkim płyn hamulcowy odpowiadający za nasze bezpieczeństwo na drodze.
Już w latach 30. XX wieku producenci samochodowi dokonali podziału układu hamulcowego na dwa niezależne obwody. Takie rozwiązanie pozwala w sytuacji awarii jednego z systemów na bezpieczne wyhamowanie auta. Układ dwuobwodowy to obecnie najczęściej stosowany system w samochodach osobowych, wyposażony w dwusekcyjną pompę hamulcową.
Opona w samochodzie to taki element, który ma bezpośredni kontakt z podłożem i realizuje tym samym szereg założeń technicznych producenta auta. Rola opon samochodowych jest niezwykle istotna i ma wpływ m.in. na hamowanie i przyspieszanie, kontrolę trakcji a nawet spełnianie norm emisji spalin.
Opony samochodowe to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów pojazdu. To kiedy należy wymienić opony z letnich na zimowe i na odwrót wie z reguły każdy kierowca. Istnieje jednak wiele zagadnień dotyczących opon samochodowych, nadal nieznanych wielu kierowcom aut. Dziś właśnie o tym.
Nowe samochody wyposaża się z reguły w układ zapłonowy, który składa się ze świec zapłonowych, cewek oraz komputera sterującego całym systemem. Z kolei w nieco starszych modelach aut stosowano także przewody zapłonowe.
W przypadku nowego auta przez pierwsze lata eksploatacji system klimatyzacji nie wymaga jakiejś poważniejszej ingerencji w jego działanie. Jednak dla wewnętrznego spokoju ducha warto przeprowadzić kompleksowy przegląd systemu klimatyzacji przynajmniej raz na dwa lata, raz na pół roku wymienić filtr kabinowy, a raz w roku przeprowadzić dokładne czyszczenie całego układu klimatyzacji.
Klimatyzacja samochodowa jest nieustannie narażona na wstrząsy, drgania oraz gwałtowne zmiany warunków pracy. Uszkodzenie systemu klimatyzacji może prowadzić do rozszczelnienia układu, słabszego schładzania wnętrza samochodu, a nawet może być przyczyną zatarcia sprężarki klimatyzacji.
Jeżeli mamy podejrzenia co do prawidłowego działania systemu klimatyzacji w samochodzie, można przeprowadzić prosty test, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Test polega na rozpyleniu wody na żeberka chłodnicy i obserwowaniu ciśnienia oraz temperatury systemu. Jeżeli ciśnienie będzie szybko spadało, a temperatura parownika powróci do normalnej, wówczas mamy pewność, że z systemem klimatyzacji dzieje się coś niedobrego.
Aby układ chłodzenia w samochodzie mógł działać poprawnie i spełniać swoje podstawowe funkcje, a więc odbierać z silnika nadmiar ciepła i oddawać go na zewnątrz poprzez chłodnicę, płyn chłodniczy musi być w ciągłym ruchu. Pozwala na to zastosowanie pompy cieczy chłodniczej potocznie zwanej pompą wody.
Obecnie w większości współczesnych samochodów integralnym elementem piasty auta jest łożysko, którego prawidłowa praca jest bardzo istotna pod względem bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia pojazdu. Piasta umieszczona w zwrotnicy odpowiada za swobodne obracanie się koła oraz utrzymanie go w pozycji przewidzianej przez elementy zawieszenia.
Obrót koła pojazdu odbywa się przede wszystkim na łożysku tocznym, które, w zależności od konstrukcji, jest zintegrowane lub nie z piastą koła. Mimo wykorzystania wysokiej jakości materiałów oraz zminimalizowania tarcia podczas obrotu kół, łożyska oraz piasty kół są narażone na ciągłe obciążenia, naprężenia i drgania osiowe oraz promieniowe, które prowadzą do ich zużycia, a niekiedy również do uszkodzenia. Co wpływa na uszkodzenia oraz zużycie piast kół i łożysk? Sprawdźmy.
Piasta koła wraz z łożyskiem to podstawowe elementy łączące koła z samochodem, dzięki którym koło może się swobodnie obracać. Koła samochodowe od samego początku rozwoju motoryzacji montowano na osiach za pomocą piast. Obecnie, pod względem konstrukcyjnym, można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje piast i łożysk kół samochodowych. Jakie to rodzaje?
Na przestrzeni lat producenci samochodów dążyli i nadal dążą do maksymalnego uproszczenia konstrukcji, podniesienia niezawodności oraz zapewnienia użytkownikom niemal całkowitej bezobsługowości niektórych podzespołów auta. Ich starania doprowadziły między innymi do innowacyjnych zmian w konstrukcji łożysk w piastach kół, które możemy obecnie podzielić na trzy generacje. Sprawdźmy, czym się one charakteryzują.
Miska olejowa to w wielu samochodach prawdopodobnie najniżej zamontowany element jednostki napędowej. Położenie miski olejowej ma ogromny wpływ na jej częste uszkodzenia i wiążące się z tym wycieki oleju. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek symptomów świadczących o uszkodzeniu miski olejowej, należy bezzwłocznie przystąpić do naprawy tego podzespołu.
Uszkodzona miska olejowa to awaria, której w żadnym wypadku nie można bagatelizować, podobnie jak jakichkolwiek wycieków oleju z jednostki napędowej. Jeśli chodzi o uszkodzenia samej miski olejowej, to mają one zazwyczaj charakter mechaniczny. Najczęściej powstają w samochodach z obniżonym zawieszeniem, ponieważ podczas jazdy takim autem nisko położone podwozie często zahacza o jakiś element infrastruktury drogowej, a wszyscy doskonale wiemy, że polskie drogi nie należą do najlepszych.
Miska olejowa to jeden z wielu elementów jednostki napędowej samochodu montowany przeważnie pod wałem korbowym. Jest to specjalny pojemnik, w którym składowany jest olej smarujący silnik. Obecnie w samochodach wyposażonych w silnik czterosuwowy z tłokiem posuwisto-zwrotnym stosuje się dwa typy smarowania.
Hamulec bębnowy to dość prosta, lecz nadal skuteczna konstrukcja, znacząco wpływająca na bezpieczeństwo podczas jazdy. Mimo mało skomplikowanej konstrukcji są one o wiele bardziej trwalsze od hamulców tarczowych. Na czym więc polega specyfika ich działania?
Prawidłowo eksploatowane i konserwowane hamulce bębnowe mogą wytrzymać przebieg nawet 150 000 km. Jednak wcześniej czy później ulegną one zużyciu i będzie potrzebna ich wymiana. Jak ją przeprowadzić?