Po wielkim sukcesie silników k20 i k24, konstruktorzy Hondy bardzo chcieli udowodnić całemu światu, że nie był to jednorazowy przypadek i że naprawdę potrafią robić dobre i solidne jednostki napędowe. Okazją do potwierdzenia ich umiejętności miał być nowy dieslowski silnik i-CTDi. Czy jednostka ta okazała się równie udana, jak legendarny już motor k20?
Volkswagenowskie silniki TDI zasłużyły sobie na miano jednych z najważniejszych jednostek napędowych ostatnich lat. Auta z tymi silnikami wygrywały wyścig Le Mans i wjeżdżały na podium rajdu Dakar. Użytkownicy wprost zakochali się w tych jednostkach, w ciągu pierwszych 20 lat produkcji kupując 5 mln wyposażonych w nie samochodów. Czy siniki TDI słusznie stały się symbolem niemieckiej jakości?
W czasach, kiedy niemiecka solidność było pojęciem powszechnie używanym i rozumianym, powstała jednostka napędowa, która ową solidność wywindował na poziom dzisiaj już niedostępny. Wraz z debiutem silnika OM602, świat ponownie zachwycił się jakością spod znaku Mercedesa. Jakością i trwałością trudną do powtórzenia.
Badanie przyczyn zwiększonego zużycia paliwa to praca godna detektywa. Dlaczego? Ponieważ istnieje mnóstwo możliwych przyczyn występujących razem lub naprzemiennie, w każdej okoliczności lub jedynie czasowo. Jak zabrać się przeprowadzenie takiego śledztwa? Co najczęściej wpływa na wzrost zużycia paliwa w samochodzie osobowym?
Samochody sportowe różnią się od aut osobowych zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i z powodu ich innego domyślnego przeznaczenia oraz warunków pracy. Z uwagi na to wymagają one nieco innego oleju silnikowego, który będzie w stanie zapewnić odpowiednią ochronę nawet w ekstremalnych sytuacjach. Jakiego oleju powinniście więc używać w swoich sportowych brykach?
Po sukcesie i doskonałych opiniach, jakie do dzisiaj zbiera silnik OM602, w 1997 roku Mercedes wypuścił kolejną jednostkę napędową mającą podbić rynek i umocnić renomę producenta aut ze Stuttgartu. Silnik ten nosił oznaczenie OM611 i stał się pierwszą wysokoprężną jednostką napędową Mercedesa korzystającą z systemu Common Rail. Jedną z kolejnych form rozwoju tej jednostki stanowi silnik OM612.
Mało kto z Was zapewne w ogóle pamięta na co dzień o czymś takim, jak regulator napięcia. Dopóki działa, nie daje praktycznie żadnych oznak swojego istnienia. Ale gdy ulegnie awarii, auto momentalnie staje lub zaczyna wariować. Ten moment może być tak zaskakujący, że trudno w pierwszej chwili zorientować się, co się dzieje. Jak w takiej sytuacji rozpoznać i zweryfikować awarię regulatora napięcia?
Wiemy dobrze, iż bzdur wypisywanych lub wygadywanych na temat olejów silnikowych jest całe zatrzęsienie. Ich nagromadzenie sprawia, że macie prawo być mocno zdezorientowani za każdym razem, gdy przychodzi do kupna nowego oleju. Pora zacząć rozliczać się z całą tą dezinformacją, a zaczniemy od odpowiedzi na pytanie, czy warto inwestować w oleje klasy premium?
Samochodowe części zamienne wyszukiwane są obecnie z użyciem różnych danych. Najogólniejszym sposobem jest wyszukiwanie poprzez markę, nazwę modelu oraz rocznik auta. Większą pewność daje wyszukiwanie z użyciem numerów OE/OEM. Jeśli jednak chcecie mieć absolutną pewność, że wybrana część będzie odpowiednia dla Waszego auta, skorzystajcie z wyszukiwania po numerze VIN. Jak to zrobić?
Konieczność regeneracji lub nawet wymiany wtryskiwaczy dla każdego kierowcy oznacza bardzo konkretny wydatek. Zamiast więc czekać, aż pojawią się problemy z rozruchem, intensywne dymienie lub inne objawy uszkodzeń układu wtryskowego, lepiej wziąć sprawy w swoje ręce i profilaktycznie stosować preparaty do jego oczyszczania. Pytanie tylko, kiedy i jakich preparatów do czyszczenia wtryskiwaczy warto używać?
Wibracje pojawiające się przy szybkiej jeździe lub też nabierające wyczuwalnej intensywności wraz ze wzrostem prędkości auta oznaczają, że problem najprawdopodobniej dotyczy kół Waszego samochodu. Dlaczego? Ponieważ są to największe elementy pojazdu, których prędkość obrotowa zależy bezpośrednio od prędkości jazdy. Jakiego rodzaju usterki kół mogą wywoływać tego typu wibracje?
Jeden z klientów skarżył się naszemu specjaliście na problemy z uszczelnieniami silnika, które mu regularnie „wywalają” na skrzyni korbowej. W odpowiedzi nasz ekspert poradził mu sprawdzenie stanu odmy olejowej i zmianę oleju silnikowego na lepszy. Dlaczego? Ponieważ jakość oleju wpływa również na pracę odmy olejowej, a ta – kiedy się zatka – prowadzi m. in. do wybijania uszczelnień. Ale po kolei.
Sonda lambda nie ma łatwo. Jej miejscem pracy jest układ wydechowy, a to oznacza, że przychodzi jej działać w niezwykle niekorzystnych warunkach. Wysoka temperatura, ciśnienie i agresywne związki chemiczne oddziałują na nią niemal bez przerwy. Do tego wstrząsy, uderzenia, szarpnięcia. Nic dziwnego, że żywotność sond lambda jest mocno ograniczona, a ilość możliwych awarii naprawdę spora.
Ilekroć ktoś z Was dzwoni do naszego sklepu w poszukiwaniu nowej turbiny – „bo właśnie mi wysiadła” – często może usłyszeć pytanie naszego eksperta o to, czy aby na pewno uszkodzeniu uległa właśnie turbosprężarka? Jeśli kogoś takie pytanie dziwi lub wręcz czuje się nim urażony, to wyjaśniamy, że jest ono podyktowane wyłącznie Waszym dobrem. Objawy typowe dla uszkodzonej turbosprężarki daję również awarie innych elementów auta, z czego nieuczciwi mechanicy zawsze chętnie korzystają.
Co ma wspólnego mechanika samochodowa z medycyną? W jednym i w drugim podstawą do rozwiązania problemów jest prawidłowo postawiona diagnoza. W przypadku niektórych części czy całych podzespołów, określenie źródła awarii – czyli powodu, dla którego auto zachowuje się tak, a nie inaczej – jest bardzo trudne. Przykładem na to są objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora, które występować mogą w naprawdę zaskakującej postaci.
Nikt nie lubi przyznawać się do błędu, a tym bardziej ponosić konsekwencji własnego zaniedbania. Tymczasem bolesna prawda jest taka, że zdecydowana większość uszkodzeń pompy cieczy chłodzącej to Wasza, Drodzy Kierowcy, wina. Rażące błędy w eksploatacji i brak terminowych wymian są podstawową i najczęstszą przyczyną awarii pompy wody, które to awarie zwykle uwidaczniają się za pomocą jednego z dwóch objawów. Jakich?
Zatarcie się silnika całkowicie słusznie uznawane jest za jedną z groźniejszych awarii mogących powstać w obszarze jednostki napędowej. Rzadko kiedy jednak dochodzi do niej w jednej, krótkiej chwili. Zwykle jest to proces, któremu towarzyszą dość charakterystyczne objawy, a efekty ich lekceważenia są zwykle wprost spektakularne.
„Mam problem z niskim ciśnieniem oleju w silniku. Czy to może być wina pompy oleju? A jeśli tak, to czy muszę ją wymieniać?” Tak, problemy z utrzymaniem odpowiedniego ciśnienia w silniku mogą wynikać z awarii pompy i wówczas zdecydowanie należy ją wymienić. Jak najszybciej. Ale mogą też wynikać z innych przyczyn, które należy wcześniej wykluczyć.
Jakiś czas temu otrzymaliśmy telefon od zaniepokojonego kierowcy, w którego samochodzie już po raz kolejny łożysko amortyzatora całkowicie zablokowało się na skutek zużycia. Nasz rozmówca przyznał, że choć potrafi rozpoznać oznaki zużycia tego elementu, po raz kolejny nie był ich w stanie zauważyć. Czy to w ogóle możliwe? Otóż, teoretycznie tak. A wszystko z winy m. in. coraz lepszych i skuteczniejszych systemów wspomagania jazdy.
Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Wam się oglądać – choćby tylko na zdjęciach – efekty awarii sworznia wahacza, z pewnością wiecie już, że z tym elementem układu zawieszanie po prostu nie ma żartów. Przy małych prędkościach jego uszkodzenie doprowadzić może do istotnych zniszczeń, przy dużych do prawdziwej katastrofy. Dlatego zawsze musicie zwracać szczególną uwagę na wszelkie objawy uszkodzenia sworznia wahacza i reagować natychmiast po ich wykryciu.